diff pajero

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

JohnE
Beroende

Inlägg av JohnE » ons maj 05, 2010 22:49

henriklarsson1982 skrev:......och det är bara främre k-hämmaren vi talar om nu eller?!? (med risk för att det är en dum fråga :rodnar: )
Jag har plockat av både i fram och i bak. Slipade bort fästena noga och målade, så det inte skulle synas på besiktning...

drivaxelknut
Användare

Inlägg av drivaxelknut » tor maj 06, 2010 13:33

hur verkar det på pajero års mod 87? finns det krängningshämmare som förstör flex på den med? :D

volvojonas
ProvModerator

Inlägg av volvojonas » tor maj 06, 2010 14:06

BlackSheep skrev:skall skruva loss fram och bak på min imorgon tänkte jag.. ang däck så kommer jag nog köra på 33or. mest för att slippa höjja för mkt. eller skule man kanske......
Så klart du ska !!! 35" på Pajero blir precis perfekt :wink:
drivaxelknut skrev:hur verkar det på pajero års mod 87? finns det krängningshämmare som förstör flex på den med? :D

Tror de flesta Mk1 är ganska lika konstruktion oavsett årsmodell och motor.
Mitsubishi Pajero Canvas 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99

miamik
Forumräv

Inlägg av miamik » tor maj 06, 2010 16:30

JohnE skrev:
henriklarsson1982 skrev:......och det är bara främre k-hämmaren vi talar om nu eller?!? (med risk för att det är en dum fråga :rodnar: )
Jag har plockat av både i fram och i bak. Slipade bort fästena noga och målade, så det inte skulle synas på besiktning...
Onödigt jobb!
Finns krängningshämmare skall den vara fullt funktionsduglig.
Tar man bort hämmaren och stag mm. så finns det inget dom kan anmärka på.
"Team Eppi Peppi"
Gör som jag, något dumt!
:oops:
Mitsubishi Pajero SWB 2.8 TD Aut. -94
Ska bli expeditionstuket på bilen.

JohnE
Beroende

Inlägg av JohnE » tor maj 06, 2010 17:37

miamik skrev:
JohnE skrev:
Onödigt jobb!
Finns krängningshämmare skall den vara fullt funktionsduglig.
Tar man bort hämmaren och stag mm. så finns det inget dom kan anmärka på.
Ville väl mest inte att de skulle kunna ana att det faktiskt borde sitta kränghämmare där...

Roger Patrol
Guru

Inlägg av Roger Patrol » tor maj 06, 2010 18:30

krängningshemmare är som broms sköldar finns dom ska allt vara helt men finns dom inte så är allt lungt 8)
det första som ska fixas på en offroadbil är ,bort med allt skit som förstör flexet :lol:
smaken är olika oxå,jag åkte Grand Cherokee utan hämmare både fram å bak å jag tycket det gick utmärkt.
och en den håller på m sprintar å knöl när vägen närmar sig :?
patrolen är helt befriad oxå,, men den lutar 'något' i rondeller å kurvor men vad gör det?
det är ju hur gött som helst m flex
Bild
Bild

BlackSheep
Hemmastadd

Inlägg av BlackSheep » tor maj 06, 2010 19:51

tror det kommer göra stor skillnad när dom försvinner för som det är nu kravs det inte mkt för att hon ska lyfta "fel" hjul.. ska ut i skogen på lörda och testa, då har jag geländewagen med mig så får väl dra loss pajjen men den om jag skulle sätta mig..

volvojonas
ProvModerator

Inlägg av volvojonas » tor maj 06, 2010 21:18

Ville bara påpeka att bara för att man har dåligt flex och IFS fram så innebär det inte att man fastnar.
Jag och andra med Pajero Mk1 har kört på ställen där the almighty Landcruiser fått använda winch.
Pajeron tar sig fram överraskande bra faktiskt.
Volvo V40 2.0T -99

Roger Patrol
Guru

Inlägg av Roger Patrol » fre maj 07, 2010 9:40

volvojonas skrev:Ville bara påpeka att bara för att man har dåligt flex och IFS fram så innebär det inte att man fastnar.
Jag och andra med Pajero Mk1 har kört på ställen där the almighty Landcruiser fått använda winch.
Pajeron tar sig fram överraskande bra faktiskt.
Absolut!
Johanna åkte på dom flesta ställen med sin pajero som jag åkte med patrolen,men hennes diffbroms var riktigt stark

henriklarsson1982
Rutinerad

Inlägg av henriklarsson1982 » fre maj 07, 2010 19:16

Är mer eller mindre övertygad nu om att den främre hämmaren ska bort snarast. Men den bakre.....finns det inte en liten risk att bakaxeln flyttar på sig i påfrestande lägen. Jag menar, det är väl "bara" fästena vid bladfjädrarna som håller den i läge då :?

Roger Patrol
Guru

Inlägg av Roger Patrol » fre maj 07, 2010 19:37

det är inte möjligt att flytta axeln utan att nått går sönder å då gör inte k-hämmaren varken från eller till..
ska man fundera på risker är att det blir mera bryt på fjädrarna med bråttrisk som följd då :?
men jag tror inte någon åker med kh i skogen som har hållit på ett tag iallafall

BlackSheep
Hemmastadd

Inlägg av BlackSheep » fre maj 07, 2010 21:05

rev ner främre idag och det gick hyfsat smärtfritt, men bak? det blir till att kapa den på mitten eller? känns som man får riva ner väldigt mkt runt om annars?

JohnE
Beroende

Inlägg av JohnE » lör maj 08, 2010 0:20

BlackSheep skrev:rev ner främre idag och det gick hyfsat smärtfritt, men bak? det blir till att kapa den på mitten eller? känns som man får riva ner väldigt mkt runt om annars?
Japp, hade lite problem bak också. Grov sak.
Jag kapade i mitten, ungefär. Då kunde man få ut den åt sidorna.

Ninetoes
Beroende

Inlägg av Ninetoes » lör maj 08, 2010 9:06

Bak? Jag har fan ingen krängningshämmare bak på min... Måste ha varit nån tidigare ägare som fimpat den. :roll:

Angående krängningshämmarnas vara eller icke vara så är ju kanske inte Pajero en sån landsvägsmisil ändå. Monterar man dessutom en höjning, större grovmönstrade däck osv så gör man ju inte det för att förbättra vägegenskaperna direkt.
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.

O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

volvojonas
ProvModerator

Inlägg av volvojonas » lör maj 08, 2010 9:37

Vill bara tillägga att det funkar utmärkt att ligga i runt 100-110kmh på motorväg med min bil, utan k-hämmare och med 35"däck.
Det är en av de sakerna jag gillar bäst med Pajjen, den funkar lika bra i skogen som på vägen.
Volvo V40 2.0T -99

Skriv svar