Skivor bak på Cj5
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Skivor bak på Cj5
Då jag köpte bilen så var det redan skivor fram på jeepen och nu vill jag även ha det bak, vad behövs och från vilken bil osv.. tips?
--------------------------------------------
Willys CJ3 -49 6.2TD/TH350/D20/LJ70 axlar /37x13 bogger
Willys CJ3 -49 6.2TD/TH350/D20/LJ70 axlar /37x13 bogger
Jag tog Niva skivor o satte bak för dom har samma bultdelning och Saab ok från 87-88 för parkeringsbromsfunktionen.
Sen visade det sig att den sist nämda är för svag
Ideer om bättre ok med handbromsfunktion mottages tacksamt
Då jag hade trummor runt om tog jag in huvudbromscylinder från en IH Scout så jag fick bromsservo oxå
Sen visade det sig att den sist nämda är för svag

Ideer om bättre ok med handbromsfunktion mottages tacksamt

Då jag hade trummor runt om tog jag in huvudbromscylinder från en IH Scout så jag fick bromsservo oxå
CJ5 -72 med 304/727/300/30+44/35"
skivor
vi kör med suzuki samurai skivor ,då fär du skivan på utsidan av navet. Behövs en avsvarvning av navet sedan så är det bara att styra på den. Sedan är det en blandning av ok, alla har olika men några som är smidiga är bmw 5 serien bak ,dock utan handbroms. Effektivaste handbromsen är den som sitter på utg på fördelninglådan om den är fräsch.
-
- Guru
handbroms
En gång i tiden så gjorde frick karanhandbroms med skiva ,men jag vet inte om han håller på nu. min är gjord i 8 mm utskuren plåt skiva sedan är oket hemgjort i samma material . använde volvo 140 bak klossar o hävarmar i 6 mm plattjärn. Finns beskrivet i en gammal fourwheel drive tidning .Den där de byggde valpwillysen.
Har du automatisk spärr, eller svetsad bakaxel? Om inte, hoppa idén med kardanbroms...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Jo till viss del, eftersom även du behöver det... (men jag missade att du inte var inblandad i p-bromsdiskussionen)Swe skrev:tack men ert handbromssnack hjälper inte mig!
Det finns ingen annan bil med samma axel som har skivor bak från början?
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Har ingen aning om de passar men Grand Cherokeen har Dana 35 bak och skivbroms, de var från den bilen de tog skivor o ok till skivbromskonvertering i 4WD projekt med "Rädda Willy".....
Visst sjutton skivan har fel bultcirkel (4,5") mot din 5,5" men kanske oket kan va nåt?
Stod visst om detta i 4WD 2005 nr 1-2 men handbromsen är visst backar inne i bromsskivan som i så många andra bilar
Visst sjutton skivan har fel bultcirkel (4,5") mot din 5,5" men kanske oket kan va nåt?
Stod visst om detta i 4WD 2005 nr 1-2 men handbromsen är visst backar inne i bromsskivan som i så många andra bilar

CJ5 -72 med 304/727/300/30+44/35"
broms
Använd fantasin o bygg med det man får tag i . Fästen får man skära till med gas eller om du har kontakter ,med laser. Ok tar du det som du får dit från en bil som minst väger som jeepen .
Belastningen ökar med större hjul. Skivorna är som sagt enklast från suzuki billiga o enkla att få tag i.även oken används både fram o bak från samurai. En i klubben kör med volvo 960 ok fram o bak med cj5 skivor fram o suzuki bak på sin cj5, samma motor o låda som du har o har besiktat in det utan problem. Man måste vilja o kunna tillverka saker själv om man ska bygga jeep.
Belastningen ökar med större hjul. Skivorna är som sagt enklast från suzuki billiga o enkla att få tag i.även oken används både fram o bak från samurai. En i klubben kör med volvo 960 ok fram o bak med cj5 skivor fram o suzuki bak på sin cj5, samma motor o låda som du har o har besiktat in det utan problem. Man måste vilja o kunna tillverka saker själv om man ska bygga jeep.