Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
Rossi
- Forumräv
- Inlägg: 681
- Blev medlem: lör maj 19, 2007 11:29
- Ort: Borås
Inlägg
av Rossi » mån maj 31, 2010 22:08
Då har åratal av tjat och hjärntvätt äntligen betalat sig och familjen har fått tillökning i garaget. Denna gången är det min sambo som insett vilken fantastisk bil Geländewagen är så denna blir hennes Daily-Driver
Bilen är en G230 cab som lämnade fabriken September 1979 som Geländewagen Nr 1722
Så här såg den ut i tidigare ägares ägo
Uploaded with
ImageShack.us
Uploaded with
ImageShack.us
P g a sin höga ålder kommer bilen byggas upp i nära original-skick med allt vad det innebär av smala, höga hjul, Agave Grün färg o s v. Blir dock sannolikt en del förbättringar/moderniseringar. Nämnas kan t ex förbättrad ljudisolering, möjligtvis 230E-motor, up-to-date musikanläggning, snygg skinn-inredning.......
Bilen kommer se ut ungefär som denna
Uploaded with
ImageShack.us 
-
Ax
- Beroende
- Inlägg: 1061
- Blev medlem: mån nov 05, 2007 19:19
- Ort: Vetlanda
Inlägg
av Ax » mån maj 31, 2010 22:33
Trevlig bil
-
4x4power
- Guru
- Inlägg: 3059
- Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
- Ort: Sandhill, Jönköping
Inlägg
av 4x4power » mån maj 31, 2010 23:17
Tycker den var skit tuff på första bilden, så jag skulle behålla den så.
Brukar inte gilla Gwagen men denna var riktigt frän

4x4 Engineering Sandhill
Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat
-
Rossi
- Forumräv
- Inlägg: 681
- Blev medlem: lör maj 19, 2007 11:29
- Ort: Borås
Inlägg
av Rossi » tis jun 01, 2010 6:52
bmw_320turbo skrev:Trevlig bil
Jag kan inte annat än hålla med, men det blir som sagt ganska annorlunda utseende med tiden
4x4power skrev:Tycker den var skit tuff på första bilden, så jag skulle behålla den så.
Brukar inte gilla Gwagen men denna var riktigt frän

Visst är den tuff, men den är varken laglig eller praktisk när hjulen sticker ut 15cm utanför skärmkanterna och bilen är 220cm hög. Största anledningen till att återföra bilen till originalt utseende är dock den höga åldern och att jag länge velat ge mig på ett projekt av denna typen. Det höll faktiskt på att bli en gammal Land Rover SII innan denna dök upp
Du borde förövrigt kolla dina smakspreferenser hos läkaren om du inte brukar tycka om G-wagen då den är en av tidernas vackraste bilar

-
macke
- OffroadGeek
- Inlägg: 4889
- Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
- Ort: Segeltorp, Stockholm
Inlägg
av macke » tis jun 01, 2010 15:13
fräääänt stuk på första bilden
TGB 13
-
MrHawk
- Moderator
- Inlägg: 8401
- Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
- Ort: Hestra
-
Kontakt:
Inlägg
av MrHawk » ons jun 02, 2010 12:06
Rossi skrev:
Du borde förövrigt kolla dina smakspreferenser hos läkaren om du inte brukar tycka om G-wagen då den är en av tidernas vackraste bilar


Kanske inte riktigt tidernas vackraste, men den korta cabben är riktigt fräck!
I aim to misbehave
-
drivaxelknut
- Användare
- Inlägg: 77
- Blev medlem: mån feb 02, 2009 19:21
Inlägg
av drivaxelknut » ons jun 02, 2010 13:52
om du inte ska ha däcken så kanske dom är till salu?

-
Bosse96
- Användare
- Inlägg: 85
- Blev medlem: tis aug 26, 2008 9:02
- Ort: Örnsköldsvik
Inlägg
av Bosse96 » ons jun 02, 2010 14:03
drivaxelknut skrev:om du inte ska ha däcken så kanske dom är till salu?

Snyggt, jag skulle behålla den som den är men är det så att frugan ska ha den som DD så kanske det inte är rätt stuk på den nu.
Ska vi börja slakta bilen så kan jag köpa fälgarna och höjningssatsen!
/Marcus
230GE -85 Super Swamper LTB 34x10,5x15
Life is too short to drive a Land Rover
-
Rossi
- Forumräv
- Inlägg: 681
- Blev medlem: lör maj 19, 2007 11:29
- Ort: Borås
Inlägg
av Rossi » ons jun 02, 2010 16:53
macke skrev:fräääänt stuk på första bilden
Håller som sagt med om att bilen är tuff, men den kan inte vara så i o m att sambon ska ha bilen. Den är dessutom en av de riktigt tidiga Geländewagen som någonsin har tillverkats vilket gör den extra speciell
MrHawk skrev:

Kanske inte riktigt tidernas vackraste, men den korta cabben är riktigt fräck!
Vackraste kanske inte riktigt gör bilen rättvisa, men tidernas tuffaste kanske passar bättre....
drivaxelknut skrev:om du inte ska ha däcken så kanske dom är till salu?

Däcken står tyvärr inte på bilen längre, men han som äger dem pratade om att sälja. Fälgarna passar dock inte på G-wagen utan spacers som ändrar bultcirkelen.
Bosse96 skrev:
Snyggt, jag skulle behålla den som den är men är det så att frugan ska ha den som DD så kanske det inte är rätt stuk på den nu.
Ska vi börja slakta bilen så kan jag köpa fälgarna och höjningssatsen!
/Marcus
När bilen kommer till mig kommer den vara mer eller mindre original redan. Enda som saknas är de originala MB-tex-stolarna fram. Någon som har liggande? Förresten ingen som vet av en hard-top till G-cab? Väldigt trevligt med en sådan i Nord-Norge på vinteren......
Jag har ju fortfarande egen G-wagen och den kommer sannolikt också genomgå lite förändringar då användningsområdet blivit lite annorlunda sen jag började studera. Hinner helt enkelt inte köra offroad längre så då är det bättre att ha en mer användarvänlig bil

-
Rossi
- Forumräv
- Inlägg: 681
- Blev medlem: lör maj 19, 2007 11:29
- Ort: Borås
Inlägg
av Rossi » tor jun 10, 2010 12:49
Då har däck innhandlats till Caben. Blir inte så häftiga prylar i o m att det är min bättre halvas bil, men lite offroadstuk blir det trots allt
5st 265/75-16 Special Track. Mäter ganska precis 33" på höjden.
4st 235/85-16 Traction Track. Tänkte handla ett till så hon får reservhjul.
