Den felade länken "And" numera Rädd Bull

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Atlas
Rutinerad
Inlägg: 346
Blev medlem: sön jul 06, 2008 15:04
Ort: Töreboda
Kontakt:

Inlägg av Atlas » tor jun 10, 2010 22:54

Fantastiskt bra gjort o arbetat :D
funderar på starta eget rike.
www.402m.se

kentak2
Användare
Inlägg: 81
Blev medlem: lör mar 06, 2010 18:32

Inlägg av kentak2 » fre jun 11, 2010 12:27

stötdämparfästet ser lite klent ut. borde de inte vara ett stöd så de inte böjer sig vid hård körning???????

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » fre jun 11, 2010 13:46

kentak2 skrev:stötdämparfästet ser lite klent ut. borde de inte vara ett stöd så de inte böjer sig vid hård körning???????
Vilket av fästena? Så vitt jag ser så är hela chassit orginal, o då håller det fint.
I aim to misbehave

fr006
Veteran
Inlägg: 1690
Blev medlem: mån jul 24, 2006 19:00
Ort: Hästveda
Kontakt:

Inlägg av fr006 » fre jun 11, 2010 15:59

Hejsan, är det orginalfästena så håller dom nog för min körning. Jag tillhör inte skogens värstingar när det gäller offroad.

Sam :lol:

fr006
Veteran
Inlägg: 1690
Blev medlem: mån jul 24, 2006 19:00
Ort: Hästveda
Kontakt:

Inlägg av fr006 » fre jun 11, 2010 17:46

Det blev en timme i verkstan i dag också.

Plockat undan några kablar som behövs lite senare.
Bild

Detta knippet är till generator, startmotor, tändspole och förgasaren.
Bild

Dom grova kablarna (rör och svart) skall kopplas till batteriet på "flaket".
Bild

Höger inneskärm på plats. Den bör vara på plats nu när kabelhärvorna skall fästas.
Bild

Får se om jag hinner nåt imorgon. På söndag får jag hjälp av Jens, så då bör det hända lite.

Sam :hello: :aaah:

fr006
Veteran
Inlägg: 1690
Blev medlem: mån jul 24, 2006 19:00
Ort: Hästveda
Kontakt:

Inlägg av fr006 » lör jun 12, 2010 14:28

På förmiddagen har jag ägnat mig åt koppleriverksamhet.

Fler och fler elektriska komponenter funkar nu.
Bild
Bild
Bild

Grejer som funkar:

Motorn går runt.
Halvljuset.
Bakljus.
Bromsljus.
Parkeringljus fram.
Oljetryckslampa.
Laddningslampa.
Lampa för bromsoljebehållaren.

Sånt som inte funkar än:
Blinkers, förmodligen jordfel.
Helljuset.
Instrumentbelysningen, jordfel. Funkar när tändningen inte är påslagen. Slår man på tändningen slocknar innerbelysningen.
Plus lite annat som inte är kopplat eller kollat.

Sam :hello:

fr006
Veteran
Inlägg: 1690
Blev medlem: mån jul 24, 2006 19:00
Ort: Hästveda
Kontakt:

Inlägg av fr006 » sön jun 13, 2010 15:37

I dag var det extra trevligt att jobba, Jens var och gjorde ett gott dagsverk. Betydligt trevligare att slippa vara ensam i verkstan.

Vi börja med inprovning och borrning av flakplåtar.
Bild
Bild

Batterilådan borrades för att fästas på flaket. I denna låda kommer det att monteras, ett gult Optima batteri, kompressor och lite detaljer till.
Bild
Bild

Jens måla lite smådetaljer medan jag kolla varför ljuset och blinkersen inte funka.
Bild
Bild

Plåtarna till bakskärmarna fick ett lager Body.
Bild

Bakre kofångaren fick några lager grundfärg.
Bild

Jag har fortfarande problem med lyset, finns mer om detta under tråden Suzuki.

Sam :hello:

fr006
Veteran
Inlägg: 1690
Blev medlem: mån jul 24, 2006 19:00
Ort: Hästveda
Kontakt:

Inlägg av fr006 » mån jun 14, 2010 19:29

I dag blev det bara lite småjobb.

Montering av adepter för vattentempgivare.
Bild

Bakskärmsfästena fick lite svart blank färg.
Bild

Bakre kofångare fick en dusch med Bodyflaskan.
Bild

Sam :hello:

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » mån jun 14, 2010 20:01

fr006 skrev: Montering av adepter för vattentempgivare.
Bild

Sam :hello:
Är det där en tempgivare till instrumentet eller till en elfläkt????
Ser väldigt liten ut för att vara en termokontakt, och om det är det, så sitter den i fel slang. Är det till instrument så kommer den att visa fel...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » mån jun 14, 2010 21:18

Lasse Suzicán skrev:
fr006 skrev: Montering av adepter för vattentempgivare.
Bild

Sam :hello:
Är det där en tempgivare till instrumentet eller till en elfläkt????
Ser väldigt liten ut för att vara en termokontakt, och om det är det, så sitter den i fel slang. Är det till instrument så kommer den att visa fel...
Tempgivare tycker jag mig se där. till instrumentet som ej blinda förare bör se :wink:
Kan lasse utveckla vad som är fel med den monteringen så en okunnig finna ljuset eller åtminstånde upplysning
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Siskan
Rutinerad
Inlägg: 295
Blev medlem: ons mar 04, 2009 13:19
Ort: Grästorp

Inlägg av Siskan » mån jun 14, 2010 23:56

Givare ska sitta på nedre slangen för att ge rätt signal.
Så har jag lärt mej.
För övre slang kommer (kallt vatten) och undre kommer (varmt vatten får motor).
Det är ju motor som kokar om det blir fel så det är ju det vattnet som ska kylas.
ska en gräva så gör det med stil

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » tis jun 15, 2010 0:16

niva_mats skrev:Kan lasse utveckla vad som är fel med den monteringen så en okunnig finna ljuset eller åtminstånde upplysning
Med den placeringen mäts inte motorn temperatur utan temperaturen på vattnet som går från motorn ut i kylaren. Med andra ord så kommer tempen att vara mycket låg ända till termostaten öppnar (som sitter i vattennacken till övre slangen) och då stiger temperaturen snabbt. Blir motorn kallare så att termostaten stängs så sjunker tempmätaren snabbt ner till låg temp igen...
Är det en termokontakt (till o frånslag av elfläkt) ska den mäta temperaturen på det kylda vattnet som går från kylaren och in i motorn igen. Detta för att fläkten behöver inte gå om man kör så pass fort (c:a 30km/h) att fartvinden räcker för kylningen skull....
Siskan skrev:Givare ska sitta på nedre slangen för att ge rätt signal.
Så har jag lärt mej.
Vattentempgivare ska monteras i den inre kretsen. Inte i yttre...
Vid slangmontering ska den monteras på slangen som leder vatten till värmepaketet om det är ett cirkulerande system. Annars ska den monteras i motorn.
Siskan skrev:För övre slang kommer (kallt vatten) och undre kommer (varmt vatten får motor).
Beror ju lite på hur motorn är konstruerad. I detta fallet så sitter termostaten i övre slang, och därmed är det där det varma vattnet leds till kylaren, och undre slang leder kylt vatten tillbaka till motorn..
Senast redigerad av Lasse Suzican den tis jun 15, 2010 0:21, redigerad totalt 1 gånger.
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Siskan
Rutinerad
Inlägg: 295
Blev medlem: ons mar 04, 2009 13:19
Ort: Grästorp

Inlägg av Siskan » tis jun 15, 2010 0:19

skit skrev fel väg sorry :(
ska en gräva så gör det med stil

fr006
Veteran
Inlägg: 1690
Blev medlem: mån jul 24, 2006 19:00
Ort: Hästveda
Kontakt:

Inlägg av fr006 » tis jun 15, 2010 6:55

Jag kommer att ändra placeringen med det snaraste.

Sam

fr006
Veteran
Inlägg: 1690
Blev medlem: mån jul 24, 2006 19:00
Ort: Hästveda
Kontakt:

Inlägg av fr006 » tis jun 15, 2010 20:03

Hejsan, jag var nog lite snabb i vändningarna när jag montera givaren. Det stod i beskrivningen att den skulle sitta i övre slangen.
Jag har nu satt den där orginal nippeln satt. Turligt nog hade jag en övre slang liggande.
Bild
Bild

Har även sprayat kofångaren fram några lager till.
Bild
Jag lägger inte så stort jobb på kofångarna, det är ju dom som får mest stryk i framtiden, så dom behöver nog en omgång rätt ofta.

Lite smådetaljer kom på plats idag också.
Bild

Jag har nog fått ordning på blinkers nu. det gäller att ansluta alla kablarna.

Sam :hello:

Skriv svar