Den felade länken "And" numera Rädd Bull
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Det blev en timme i verkstan i dag också.
Plockat undan några kablar som behövs lite senare.

Detta knippet är till generator, startmotor, tändspole och förgasaren.

Dom grova kablarna (rör och svart) skall kopplas till batteriet på "flaket".

Höger inneskärm på plats. Den bör vara på plats nu när kabelhärvorna skall fästas.

Får se om jag hinner nåt imorgon. På söndag får jag hjälp av Jens, så då bör det hända lite.
Sam

Plockat undan några kablar som behövs lite senare.

Detta knippet är till generator, startmotor, tändspole och förgasaren.

Dom grova kablarna (rör och svart) skall kopplas till batteriet på "flaket".

Höger inneskärm på plats. Den bör vara på plats nu när kabelhärvorna skall fästas.

Får se om jag hinner nåt imorgon. På söndag får jag hjälp av Jens, så då bör det hända lite.
Sam

På förmiddagen har jag ägnat mig åt koppleriverksamhet.
Fler och fler elektriska komponenter funkar nu.

Grejer som funkar:
Motorn går runt.
Halvljuset.
Bakljus.
Bromsljus.
Parkeringljus fram.
Oljetryckslampa.
Laddningslampa.
Lampa för bromsoljebehållaren.
Sånt som inte funkar än:
Blinkers, förmodligen jordfel.
Helljuset.
Instrumentbelysningen, jordfel. Funkar när tändningen inte är påslagen. Slår man på tändningen slocknar innerbelysningen.
Plus lite annat som inte är kopplat eller kollat.
Sam
Fler och fler elektriska komponenter funkar nu.

Grejer som funkar:
Motorn går runt.
Halvljuset.
Bakljus.
Bromsljus.
Parkeringljus fram.
Oljetryckslampa.
Laddningslampa.
Lampa för bromsoljebehållaren.
Sånt som inte funkar än:
Blinkers, förmodligen jordfel.
Helljuset.
Instrumentbelysningen, jordfel. Funkar när tändningen inte är påslagen. Slår man på tändningen slocknar innerbelysningen.
Plus lite annat som inte är kopplat eller kollat.
Sam

I dag var det extra trevligt att jobba, Jens var och gjorde ett gott dagsverk. Betydligt trevligare att slippa vara ensam i verkstan.
Vi börja med inprovning och borrning av flakplåtar.

Batterilådan borrades för att fästas på flaket. I denna låda kommer det att monteras, ett gult Optima batteri, kompressor och lite detaljer till.

Jens måla lite smådetaljer medan jag kolla varför ljuset och blinkersen inte funka.

Plåtarna till bakskärmarna fick ett lager Body.

Bakre kofångaren fick några lager grundfärg.

Jag har fortfarande problem med lyset, finns mer om detta under tråden Suzuki.
Sam
Vi börja med inprovning och borrning av flakplåtar.

Batterilådan borrades för att fästas på flaket. I denna låda kommer det att monteras, ett gult Optima batteri, kompressor och lite detaljer till.

Jens måla lite smådetaljer medan jag kolla varför ljuset och blinkersen inte funka.

Plåtarna till bakskärmarna fick ett lager Body.

Bakre kofångaren fick några lager grundfärg.

Jag har fortfarande problem med lyset, finns mer om detta under tråden Suzuki.
Sam

-
- 4x4xnerd
- Kontakt:
Är det där en tempgivare till instrumentet eller till en elfläkt????fr006 skrev: Montering av adepter för vattentempgivare.
Sam
Ser väldigt liten ut för att vara en termokontakt, och om det är det, så sitter den i fel slang. Är det till instrument så kommer den att visa fel...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Tempgivare tycker jag mig se där. till instrumentet som ej blinda förare bör seLasse Suzicán skrev:Är det där en tempgivare till instrumentet eller till en elfläkt????fr006 skrev: Montering av adepter för vattentempgivare.
Sam
Ser väldigt liten ut för att vara en termokontakt, och om det är det, så sitter den i fel slang. Är det till instrument så kommer den att visa fel...

Kan lasse utveckla vad som är fel med den monteringen så en okunnig finna ljuset eller åtminstånde upplysning
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
-
- 4x4xnerd
- Kontakt:
Med den placeringen mäts inte motorn temperatur utan temperaturen på vattnet som går från motorn ut i kylaren. Med andra ord så kommer tempen att vara mycket låg ända till termostaten öppnar (som sitter i vattennacken till övre slangen) och då stiger temperaturen snabbt. Blir motorn kallare så att termostaten stängs så sjunker tempmätaren snabbt ner till låg temp igen...niva_mats skrev:Kan lasse utveckla vad som är fel med den monteringen så en okunnig finna ljuset eller åtminstånde upplysning
Är det en termokontakt (till o frånslag av elfläkt) ska den mäta temperaturen på det kylda vattnet som går från kylaren och in i motorn igen. Detta för att fläkten behöver inte gå om man kör så pass fort (c:a 30km/h) att fartvinden räcker för kylningen skull....
Vattentempgivare ska monteras i den inre kretsen. Inte i yttre...Siskan skrev:Givare ska sitta på nedre slangen för att ge rätt signal.
Så har jag lärt mej.
Vid slangmontering ska den monteras på slangen som leder vatten till värmepaketet om det är ett cirkulerande system. Annars ska den monteras i motorn.
Beror ju lite på hur motorn är konstruerad. I detta fallet så sitter termostaten i övre slang, och därmed är det där det varma vattnet leds till kylaren, och undre slang leder kylt vatten tillbaka till motorn..Siskan skrev:För övre slang kommer (kallt vatten) och undre kommer (varmt vatten får motor).
Senast redigerad av Lasse Suzican den tis jun 15, 2010 0:21, redigerad totalt 1 gånger.
// Lasse
Hejsan, jag var nog lite snabb i vändningarna när jag montera givaren. Det stod i beskrivningen att den skulle sitta i övre slangen.
Jag har nu satt den där orginal nippeln satt. Turligt nog hade jag en övre slang liggande.

Har även sprayat kofångaren fram några lager till.

Jag lägger inte så stort jobb på kofångarna, det är ju dom som får mest stryk i framtiden, så dom behöver nog en omgång rätt ofta.
Lite smådetaljer kom på plats idag också.

Jag har nog fått ordning på blinkers nu. det gäller att ansluta alla kablarna.
Sam
Jag har nu satt den där orginal nippeln satt. Turligt nog hade jag en övre slang liggande.

Har även sprayat kofångaren fram några lager till.

Jag lägger inte så stort jobb på kofångarna, det är ju dom som får mest stryk i framtiden, så dom behöver nog en omgång rätt ofta.
Lite smådetaljer kom på plats idag också.

Jag har nog fått ordning på blinkers nu. det gäller att ansluta alla kablarna.
Sam