Bakaxel Cheva

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Kasken
Rutinerad

Bakaxel Cheva

Inlägg av Kasken » tor jun 10, 2010 21:35

Kan någon vänlig själ berätta för mig vad jag har för bakaxel på min cheva 1500 4wd -89?

Går det även att tyda av bilden vad det är för typ av diffbroms? Jag har testat att snurra på hjulen med upphissad bil o dom snurrar motsatt, det betyder att det inte är lamelldiff/limited slip eller vad det heter om jag fattat det hela rätt?

Bild

Marcus-84
OffroadGeek

Inlägg av Marcus-84 » tor jun 10, 2010 22:14

Jag skulle gissa på en gov-lock, men jag har säkert kanske fel. :D Prova att snurra kardanen ist för att de om det ger nån diffverkan, du måste självklart ha lite hjälp med att hålla i ena hjulet samtidigt som du snurrar på kardanen. ;)
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

Jimmy6,2
Forumräv
Kontakt:

Inlägg av Jimmy6,2 » tor jun 10, 2010 23:09

Du har en 14 bultad semi floater (BSF).
Diffen är mycket riktigt en govloc.

Jag tror inte att du kan kolla din diff verkan på det sätt som Marcus säger. En GovLoc kopplar in sina lameller när man får ett hjulspinn. Ju fler varv ett hjul spinner när det andra står still ju mer låser den upp.

Denna typ av locker fungerar bra på bilar med original hjul men sämre om man har större hjul.

Per
"Vilken jävla idiot som helst kan hantera en kris. Det är det dagliga livet som tröttar ut en."

Grottulf
4x4xnerd

Inlägg av Grottulf » tor jun 10, 2010 23:09

Axeln är en 14bsf.
kolla här för mer info:
viewtopic.php?t=15674

Diff-bromsen är en gov-loc eller G80 som den oxå kallas.
Här kan du se hur den ska funka om inte lamellerna är slut:
http://www.youtube.com/watch?v=tTGZOJQQ ... re=related

Du kan behöva snurra upp lite fart på det ena hjulet innan den börjar verka,
men bli inte allt för förvånad om den är slut...

Kasken
Rutinerad

Inlägg av Kasken » fre jun 11, 2010 17:51

Tack som tusan för dom svaren gossar, nu har jag lite mer koll på prylarna.

Som jag förstår det hela så är Gov-Loc en automatisk diffspärr o inte en diffbroms, så jag behöver inte "LS" olja i bakaxeln? Eller måste det vara det ändå eftersom det är lameller inblandat?

För att sedan testa om den verkligen funkar... ska jag då snurra upp lite ordentlig fart på ena hjulet o så ska det andra börja snurra åt samma håll?
Eller kan jag ha bilen upppallad o stå på tomgång med växel i o försöka hålla emot ena hjulet?

Om det nu visar sig att det inte funkar som det ska, vad är det då som gäller? Räcker det med att slå Isär skiten o byta lameller? Är Gov-loc nått som är värt att satsa på att rusta upp eller ska man stoppa dit nått annat när man ändå har isär det?

Jag kommer aldrig ta ut bilen på några seriösa offroad äventyr, men det vore ju skoj om man iaf inte satt sig fast varje vintermorgon när det kommit 1dm nysnö :roll:

Grottulf
4x4xnerd

Inlägg av Grottulf » fre jun 11, 2010 18:42

En automatisk diffbroms är nog mer rätt att kalla den för

Det sitter en liten slunga som börjar rotera när ena hjulet spinner, när det spinner tillräckligt fort så åker dess vikter ut o låser mot en "kläpp"(sorry kom inte på nåt bättre ord).
Då ökar trycket på lamellerna så den börjar försöka snurra det andra hjulet också.

Är den frisk så borde du kunna få det andra hjulet att bromsas och ändra riktning när du snurrar på det ena hjulet. (med lådan i P)
Om du har någon mer till hjälp så kan du ju ha diff-kåpan öppen när du gör detta, och samtidigt kolla på slungan om den verkligen går ut o låser (den syns längst upp i din bild ovan)
För om du har P-läget i lådan så står själva diffen still, så det blir lättare att se detta

Funkar den så duger den bra till original däck o lite större.

Jag tror inte att det går att köpa nya lameller till den, och om det gör det så är det nog nästan lika dyrt som att köpa en ny diff.

En gov-loc som jag har (som jag förövrigt köpt av Jimmy6,2) var till o med nitad ihop så det inte går att ta isär den på något bra sätt...

Grottulf
4x4xnerd

Inlägg av Grottulf » fre jun 11, 2010 18:45

Nu tänkte jag lite fel...
Om du har lådan i P så kommer det andra hjulet inte att byta rikting.
Däremot så kommer det hjulet du snurrar på börja gå tyngre och tyngre, och till slut stannar båda två.

Kasken
Rutinerad

Inlägg av Kasken » fre jun 11, 2010 18:59

Tackar Grottulf.

ska ut till garaget imorrn förmiddag o snurra lite så får vi se vad man kommer fram till.

Men ska man ha "LS" olja till en Gov-loc då? Eller funkar det med en vanlig 80w-90 GL-5

Grottulf
4x4xnerd

Inlägg av Grottulf » fre jun 11, 2010 19:30

Nu blev jag väldigt fundersam själv, så jag gick ut o kände lite på gov-loc:en i min 2500:a...

Det går att kolla genom att snurra på ena hjulet med växellådan i P(med båda hjulen hissade så klart), men det blir inte den där mjuka inbromsning som jag pratade om :roll:
utan det tar tvär-stopp när man har fått upp tillräcklig fart på hjulet, varpå båda hjulen ändrar riktning...

Jag testade även med lådan i friläge, men då orkade jag inte snurra hjulet tillräckligt fort för att slungan skulle gå i, eftersom diffen snurrar med lite då.
(men det kanske går lättare med ett mindre däck).

Det allra enklaste sättet var att hissa ett hjul och köra (med 2wd) tills även det andra börjar dra, men se till att göra det på ett säkert vis, så du inte kör in i garageväggen eller nåt :wink:
På min krävdes det bara en aning gas på ettan, för att den skulle börja dra.
Hissa det vänstra hjulet så har du bra koll på när det börjar snurra, sen märker du när det andra vill börja dra :wink:

Det bästa med detta var att jag upptäckte att min gov-loc som jag trodde var slut, visade sig fungera :D

Grottulf
4x4xnerd

Inlägg av Grottulf » fre jun 11, 2010 19:34

Och du kan köra på API-GL5, den oljan har redan LS-tillsats.
Iofs är jag skeptisk till att det behövs friktions-modifiering på oljan till en gov-loc, eftersom den inte ligger i hela tiden, som en vanlig lamell-diff.

Tillsatsen är till för att minska friktionen mellan lamellerna så den blir mer följsam på väg.
Jag skulle istället vilja ha friktionshöjande tillsats :roll:

Kasken
Rutinerad

Inlägg av Kasken » fre jun 11, 2010 19:58

Tack igen Grottulf.

Men är du verkligen säker på att alla oljor som är klassade GL-5 har LS-tillsats??

LS-tillsatsen har väll också till uppgift att få lamellerna att släppa ifrån varandra när diffbromsen kopplar ur? Eller har jag otur när jag tänker nu igen?

Sitter även själv o söker runt på massa olika forum över hela världen o det går som en röd tråd igenom alla..... Ingen verkar helt överens om Gov-loc ska ha LS-tillsats eller inte :?

Grottulf
4x4xnerd

Inlägg av Grottulf » fre jun 11, 2010 20:10

Kasken skrev:Tack igen Grottulf.

Men är du verkligen säker på att alla oljor som är klassade GL-5 har LS-tillsats??
Jag ska inte svära på det, men det var svaret jag fick när jag frågade där jag handlar olja (Q8-olja).
Fast sen är ju frågan hur mycket man ska lita på en säljare :roll:

aggepanken
Användare

Inlägg av aggepanken » fre jun 11, 2010 20:18

Ursäkta att jag lånar tråden, jag har en 10-bultad kåpa på min govlock (K1500 -88 4wd).. Vad är skillnaden?

Grottulf
4x4xnerd

Inlägg av Grottulf » fre jun 11, 2010 20:31

Jag börjar fundera på om inte olje-försäljaren ljög i vanlig ordning :?
Hittade datablad på oljan jag använder(T45) samt en till en annan som också uppfyller API GL5 (T55)

Q8 T45

Q8 T55

Om T45:an står det:
"Transmissionsolja för hypoid- och kuggväxlar i bakaxlar
utrustade med differentialbroms där en olja enligt API GL-5
med LS-tillsatser (limited slip) rekommenderas."

Och om T55:an står det:
"Transmissionsolja för hypoid- och kuggväxlar i bakaxlar och
manuella växellådor som kräver en olja enligt API GL-5."

Alltså ingenting om LS-tillsats....

Men jag är ganska säker på att du kan skita i detta med gott samvete :wink:
aggepanken skrev:Ursäkta att jag lånar tråden, jag har en 10-bultad kåpa på min govlock (K1500 -88 4wd).. Vad är skillnaden?
Det är en klenare axel, kolla axel-stickyn så står det nog mer info.

Lightbringer
Veteran
Kontakt:

Inlägg av Lightbringer » lör jun 12, 2010 0:18

jag har satt ls olja i mina axlar iaf.. det skadar ju inte direkt..

Skriv svar