Framaxel pickup

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

N-Pettersson
Användare
Inlägg: 61
Blev medlem: sön jun 27, 2010 15:08
Ort: Umeå

Framaxel pickup

Inlägg av N-Pettersson » sön jun 27, 2010 15:17

Hej.

Jag har lite frågor som jag hoppas någon kan svara på. Håller på att bygga om en chev pickup 4x4 -96 till bakhjulsdrift.
Jag undrar om det bara är att plocka bort framaxeln och drivaxlarna?
Hur blir det med hjullager?
För att få bilen lägre, är det bara att göra nya fästen till stötdämparna?

//Nicklas Pettersson

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Inlägg av Grottulf » sön jun 27, 2010 16:39

Nej, hjullagrena hoppar isär då.
Du måste iaf spara ytterändarna av drivaxlarna, så det går att dra åt muttern

Dogge
Hemmastadd
Inlägg: 204
Blev medlem: ons feb 25, 2009 22:10
Ort: Umeå

Re: Framaxel pickup

Inlägg av Dogge » sön jun 27, 2010 17:49

N-Pettersson skrev:Hej.

Jag har lite frågor som jag hoppas någon kan svara på. Håller på att bygga om en chev pickup 4x4 -96 till bakhjulsdrift.
Jag undrar om det bara är att plocka bort framaxeln och drivaxlarna?
Hur blir det med hjullager?
För att få bilen lägre, är det bara att göra nya fästen till stötdämparna?

//Nicklas Pettersson
får jag fråga varför du bygger om den till 2wd?

Dogge

N-Pettersson
Användare
Inlägg: 61
Blev medlem: sön jun 27, 2010 15:08
Ort: Umeå

Inlägg av N-Pettersson » sön jun 27, 2010 19:49

okey. dela knuten och låta resten sitta kvar??

Ja självklart. jag håller på bygga en racebil för dragrace av en 96as chev pickup. har bygt en cheva 6,5L med kompressor och dubbla dieselpumpar
som ska sitta i bilen. Fick tag på en 4x4 för rätt peng där av frågan =)

vet att detta är ett forum för er som gillar 4x4 men viste inte vart annars ja skulle ställa frågan.
Tack.

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » sön jun 27, 2010 20:08

OK!
Men varför inte bygga en vanlig enkel rak stel rör-framaxel då, så sparar du en hel del vikt också + att du eventuellt kan få tillbaka lite guld för din gamla framaxel...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

N-Pettersson
Användare
Inlägg: 61
Blev medlem: sön jun 27, 2010 15:08
Ort: Umeå

Inlägg av N-Pettersson » sön jun 27, 2010 20:15

jo tills nästa sommar ska ja göra om framvagnen. det kommer även bli 4 link bak.
tänkte försöka få igång bilen innan vintern och prova ut motorn för att se vad som måste ändras till nästa sesong.

vad kan man få för en komplett framaxel då?

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Inlägg av Grottulf » sön jun 27, 2010 21:12

N-Pettersson skrev:okey. dela knuten och låta resten sitta kvar??
Jepp!
Jag misstänker att Optodsl här på forumet har ett par såna här ändar liggande,
om du inte vill slakta drivaxlarna du har.
Du kommer ju att få in skit i dem utan damasker och axlar...

Låter förresten som ett himla kul bygge :tumbup:
Visst går det att ha kul även med tvåhjulsdrivna bilar,
men det kräver ju en hel del mer effekt för att det ska bli skoj :wink:

Dogge
Hemmastadd
Inlägg: 204
Blev medlem: ons feb 25, 2009 22:10
Ort: Umeå

Inlägg av Dogge » sön jun 27, 2010 21:31

N-Pettersson skrev:okey. dela knuten och låta resten sitta kvar??

Ja självklart. jag håller på bygga en racebil för dragrace av en 96as chev pickup. har bygt en cheva 6,5L med kompressor och dubbla dieselpumpar
som ska sitta i bilen. Fick tag på en 4x4 för rätt peng där av frågan =)

vet att detta är ett forum för er som gillar 4x4 men viste inte vart annars ja skulle ställa frågan.
Tack.
Det låter ju hur kul som hällst, :D men hur får du motorn att hålla ihop???
berätta gärna..vad för kompressor använder du?

Själv så håller jag på med flera projekt samtidigt..chevan då samt att jag bygger en Ford Gt40 (bailey edwards cars)
sen är det en träbåt som pockar på,huhh

Dogge

N-Pettersson
Användare
Inlägg: 61
Blev medlem: sön jun 27, 2010 15:08
Ort: Umeå

Inlägg av N-Pettersson » sön jun 27, 2010 22:30

kul att ni gillar det. snabb info: lågkompa kolvar bds 6-71 blower. 2st 6,2 L pumpar remdrivna ( kuggrem) kan lägga upp bilder om någon är intresserad.

Okey ja de kan va intresant så slipper de som du säger samlas massa smuts & damm i knuten,

//Nicklas

Dogge
Hemmastadd
Inlägg: 204
Blev medlem: ons feb 25, 2009 22:10
Ort: Umeå

Inlägg av Dogge » sön jun 27, 2010 23:10

N-Pettersson skrev:kul att ni gillar det. snabb info: lågkompa kolvar bds 6-71 blower. 2st 6,2 L pumpar remdrivna ( kuggrem) kan lägga upp bilder om någon är intresserad.

Okey ja de kan va intresant så slipper de som du säger samlas massa smuts & damm i knuten,

//Nicklas
Givetvis är vi intresserade..=)

Finnpower
Veteran
Inlägg: 2306
Blev medlem: sön mar 02, 2008 19:52
Ort: Robertsfors

Inlägg av Finnpower » mån jun 28, 2010 1:55

Dogge skrev:
N-Pettersson skrev:kul att ni gillar det. snabb info: lågkompa kolvar bds 6-71 blower. 2st 6,2 L pumpar remdrivna ( kuggrem) kan lägga upp bilder om någon är intresserad.

Okey ja de kan va intresant så slipper de som du säger samlas massa smuts & damm i knuten,

//Nicklas
Givetvis är vi intresserade..=)
x2
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...

N-Pettersson
Användare
Inlägg: 61
Blev medlem: sön jun 27, 2010 15:08
Ort: Umeå

Inlägg av N-Pettersson » mån jun 28, 2010 14:01

okey. här är lite bilder..

Chev 6,5
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Bilen:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild Motorlyften =)

N-Pettersson
Användare
Inlägg: 61
Blev medlem: sön jun 27, 2010 15:08
Ort: Umeå

Inlägg av N-Pettersson » mån jun 28, 2010 14:01

okey. här är lite bilder..

Chev 6,5
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Bilen:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild Motorlyften =)

Jägarn
Användare
Inlägg: 40
Blev medlem: tis nov 03, 2009 15:22
Ort: Jönköping

Inlägg av Jägarn » mån jun 28, 2010 16:20

Tjena!

Såg spännande ut det där! Glöm inte uppdatera!!

Mvh Robin
Chevrolet 2500 6,5 TD 4X4

N-Pettersson
Användare
Inlägg: 61
Blev medlem: sön jun 27, 2010 15:08
Ort: Umeå

Inlägg av N-Pettersson » mån jun 28, 2010 21:55

hur fungerar bränslesystemet på en 6,2L, suger pumpen själv bränske eller måste ledningen vara trycksatt??

Kommer köra med fuelcell på flaket och en soppa pump som pumpar bränsle fram till en catchtank under huven via ett filter. men från catchtanken upp till pumparna, klarar pumparna av att suga bränsle då eller måste ja sätta in en bräsnlepump även där?? (ska köra med 2 st insprutnings pumpar)
tack/ Nicklas

Skriv svar