Framaxel pickup

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Jimmy6,2
Forumräv
Inlägg: 884
Blev medlem: ons okt 10, 2007 8:49
Ort: Tyresö
Kontakt:

Inlägg av Jimmy6,2 » mån jun 28, 2010 22:27

Kanske läge för nya ramlageröverfall? Är det inte så att man brukar sätta dit en "girdle" för att få bottendelen att hålla?

http://www.dieselpowermag.com/tech/chev ... to_09.html

Ganska bra byggbeskrivning.

Per
"Vilken jävla idiot som helst kan hantera en kris. Det är det dagliga livet som tröttar ut en."

Lightbringer
Veteran
Inlägg: 1565
Blev medlem: tor okt 25, 2007 21:29
Ort: Kiruna
Kontakt:

Inlägg av Lightbringer » mån jun 28, 2010 23:18

N-Pettersson skrev:hur fungerar bränslesystemet på en 6,2L, suger pumpen själv bränske eller måste ledningen vara trycksatt??
"cykelpumpen" längst ned i vänstra sidan på motorn suger själv bränsle ;) , men det är nog lika att sätta rejälare grejjer skulle jag tro.

Dogge
Hemmastadd
Inlägg: 204
Blev medlem: ons feb 25, 2009 22:10
Ort: Umeå

Inlägg av Dogge » mån jun 28, 2010 23:38

N-Pettersson skrev:hur fungerar bränslesystemet på en 6,2L, suger pumpen själv bränske eller måste ledningen vara trycksatt??

Kommer köra med fuelcell på flaket och en soppa pump som pumpar bränsle fram till en catchtank under huven via ett filter. men från catchtanken upp till pumparna, klarar pumparna av att suga bränsle då eller måste ja sätta in en bräsnlepump även där?? (ska köra med 2 st insprutnings pumpar)
tack/ Nicklas
ledningen måste vara trycksatt..men..
du får inte ha för högt tryck då kan du tydligen blåsa tätningar i pumparna
10-14 psi ungefär
pumparna har en viss sugförmåga men definitivt inte i dina aplicationer

du lär nog åxå behöva gördel för att hålla ihop block och vevaxel

jag har någonstans en layout på en bättre gördel enligt min mening,den sträcker sig över ALLA överfall och är kraftigt gjord,kräver viss modifikation av oljetråget visserligen

N-Pettersson
Användare
Inlägg: 61
Blev medlem: sön jun 27, 2010 15:08
Ort: Umeå

Inlägg av N-Pettersson » tis jun 29, 2010 6:36

okey. då får de bli pump & en regulstor nnan pumparna.
Jag är medveten om att en gördel nästan är ett måste. har pratat en hel del med folk i usa innan ja började detta bygge, och har ritningar på det. lägg gärna upp en bild på gördeln du menar åxå.

men som sagt denna sesong är för att prova om ens maskinen går. ingenting är balanserat eller viktjusterat heller så funkar det och ja får igång motorn i sommar så kommer ja riva den och balansera upp allt och även göra en gördel..

fick ju med ett xtra block nu när jag köpte bilen och de lär ju behövas =)

Dogge
Hemmastadd
Inlägg: 204
Blev medlem: ons feb 25, 2009 22:10
Ort: Umeå

Inlägg av Dogge » tis jun 29, 2010 10:12

ja är nog smart att få allt att lira innan man lägger ner en massa pengar
DSG gördel är nog utformad som den är för att passa med standard oljetråg,är nog därför den bara går över 3 överfall?

När det gäller insprutningspumparna..
eftersom du nu inte är tvingad att ha chevas pump/pumpar för montagets skull så kanske det finns nå´n lämplig "fet" radpump från nå´n större v8 eller nå´t?.bara en fundering..=)

jag bor för övrigt i umeå,vore kul å se skapelsen när du fått ordning på grejjerna..
:D

N-Pettersson
Användare
Inlägg: 61
Blev medlem: sön jun 27, 2010 15:08
Ort: Umeå

Inlägg av N-Pettersson » tis jun 29, 2010 11:28

nja då blir tändning mm fel. min 1a tanke va en scania pump från en 111 eller nå men då ja varvar denna motor 5000rmp så funkar det inte.

har dok löst drivningen. kapa isär en pump så jag fick lös framstammen och svarvade ur den och satt i skf lager, axeln svetsades på ock svarvades ner till rätt diameter. sen sitter det en drev där pumpen sitter orginal sen kommer en pump sitta ovanför varje ventilkåpa.fästen till dom bygger jag på insugslådan.

okey kul med fler umebor som gillar diesel =)

N-Pettersson
Användare
Inlägg: 61
Blev medlem: sön jun 27, 2010 15:08
Ort: Umeå

Inlägg av N-Pettersson » tis jun 29, 2010 21:25

Kom att tänka på en sak. . .
För att sänka bilen fram, finns det färdiga spindlar till 4x4 eller hur gör man? Finns ju inga spiralfjädrar som på en vanlig bil :) är det bara skruva på torretions stagen eller??
Bak är det väl bara att lägga axeln på ovansidan blad paketet...

thomasv
Forumräv
Inlägg: 603
Blev medlem: fre sep 29, 2006 20:34
Ort: Eskilstuna

Inlägg av thomasv » tis jun 29, 2010 23:26

Dum fråga kanske, men varför inte köra 4x4?

Borde ju bli bättre grepp och mindre hjulspinn.
Eller håller inte transmissionen för det?

Om det funka vore det ju rätt manligt, fyra spinnande och ryckande hjul!

/Thomas

N-Pettersson
Användare
Inlägg: 61
Blev medlem: sön jun 27, 2010 15:08
Ort: Umeå

Inlägg av N-Pettersson » ons jun 30, 2010 6:26

mest för viktens skull och sen är en axel mindre att hålla efter.
när bakvagnen är klar med 4 link och breda bakhjul så sitter det nog inte i fäste =)

men heltklart colt vore det om bilen va hjöd med nå riktiga mudders men denna tänkte ja göra så låg de går. bara ja får in den i bussen 8)

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Inlägg av Grottulf » ons jun 30, 2010 8:54

Framaxeln lär inte hålla för den motorn ändå 8)

Men blir det inte svårt att få en vettig viktfördelning med en pickup?
Ska du flytta bak motorn något?

N-Pettersson
Användare
Inlägg: 61
Blev medlem: sön jun 27, 2010 15:08
Ort: Umeå

Inlägg av N-Pettersson » ons jun 30, 2010 9:08

ja viktfördelningen blir ju inte optimapl. motorn väger ett par kilo kan ja lova men med en bra justerad bakvagn ock 15" breda slicks borde de bita i lite tycker jag. ja vet inte, vill helst inta kapa i torpeden till att börja med men kanske måste om det visar sig att motorn lirar och de bär iväg bättre än en standard 6,5a =)

N-Pettersson
Användare
Inlägg: 61
Blev medlem: sön jun 27, 2010 15:08
Ort: Umeå

Inlägg av N-Pettersson » lör jul 10, 2010 18:00

idag, efter en sönderslagen slägga och en halv tub gas så åkte torretions stagen, fästen under bilen bort. och wips så blev bilen lägre. Nu ska ja bara hitta ett par lämpliga coilovers istället för stötdämparna. bak tog ja bort 2 blad bara för att se stuket,

nån som vet om länkarmar passar från 2wd?
typ droppade spindlar?

Bild

beelzebubs
Veteran
Inlägg: 2131
Blev medlem: ons dec 31, 2008 21:47
Ort: Berg (Mitt i mellan Skövde, Skara & Mariestad)
Kontakt:

Inlägg av beelzebubs » lör jul 10, 2010 19:16

Nu har du ju fått lite stuk på'n i varje fall :tumbup:

N-Pettersson
Användare
Inlägg: 61
Blev medlem: sön jun 27, 2010 15:08
Ort: Umeå

Inlägg av N-Pettersson » lör jul 10, 2010 19:39

a vist. tänkte prov lyfta i motorn nån dag för att se om ja måste kapa nå i torpeden.. ska fräsa ut en distans mellan kompressorn och injectorn dels för att få upp höjden lite men tänkte även montera nozzlar för framtida behov =)

N-Pettersson
Användare
Inlägg: 61
Blev medlem: sön jun 27, 2010 15:08
Ort: Umeå

Inlägg av N-Pettersson » sön jul 11, 2010 17:24

byggde en gördel idag, kapade till ett vinkeljärn. va tror ni?? behöver man stag i mellan åxå eller räcker de som det är?

Bild
Bild

sen lacka ja ventilkåporna och remskivan till vattenpumpen,
rulla in bilen i garaget så nu kan skruvningen börja på allvar.

Bild

Skriv svar