Framaxel pickup
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Kanske läge för nya ramlageröverfall? Är det inte så att man brukar sätta dit en "girdle" för att få bottendelen att hålla?
http://www.dieselpowermag.com/tech/chev ... to_09.html
Ganska bra byggbeskrivning.
Per
http://www.dieselpowermag.com/tech/chev ... to_09.html
Ganska bra byggbeskrivning.
Per
"Vilken jävla idiot som helst kan hantera en kris. Det är det dagliga livet som tröttar ut en."
-
- Veteran
- Kontakt:
ledningen måste vara trycksatt..men..N-Pettersson skrev:hur fungerar bränslesystemet på en 6,2L, suger pumpen själv bränske eller måste ledningen vara trycksatt??
Kommer köra med fuelcell på flaket och en soppa pump som pumpar bränsle fram till en catchtank under huven via ett filter. men från catchtanken upp till pumparna, klarar pumparna av att suga bränsle då eller måste ja sätta in en bräsnlepump även där?? (ska köra med 2 st insprutnings pumpar)
tack/ Nicklas
du får inte ha för högt tryck då kan du tydligen blåsa tätningar i pumparna
10-14 psi ungefär
pumparna har en viss sugförmåga men definitivt inte i dina aplicationer
du lär nog åxå behöva gördel för att hålla ihop block och vevaxel
jag har någonstans en layout på en bättre gördel enligt min mening,den sträcker sig över ALLA överfall och är kraftigt gjord,kräver viss modifikation av oljetråget visserligen
-
- Användare
okey. då får de bli pump & en regulstor nnan pumparna.
Jag är medveten om att en gördel nästan är ett måste. har pratat en hel del med folk i usa innan ja började detta bygge, och har ritningar på det. lägg gärna upp en bild på gördeln du menar åxå.
men som sagt denna sesong är för att prova om ens maskinen går. ingenting är balanserat eller viktjusterat heller så funkar det och ja får igång motorn i sommar så kommer ja riva den och balansera upp allt och även göra en gördel..
fick ju med ett xtra block nu när jag köpte bilen och de lär ju behövas =)
Jag är medveten om att en gördel nästan är ett måste. har pratat en hel del med folk i usa innan ja började detta bygge, och har ritningar på det. lägg gärna upp en bild på gördeln du menar åxå.
men som sagt denna sesong är för att prova om ens maskinen går. ingenting är balanserat eller viktjusterat heller så funkar det och ja får igång motorn i sommar så kommer ja riva den och balansera upp allt och även göra en gördel..
fick ju med ett xtra block nu när jag köpte bilen och de lär ju behövas =)
ja är nog smart att få allt att lira innan man lägger ner en massa pengar
DSG gördel är nog utformad som den är för att passa med standard oljetråg,är nog därför den bara går över 3 överfall?
När det gäller insprutningspumparna..
eftersom du nu inte är tvingad att ha chevas pump/pumpar för montagets skull så kanske det finns nå´n lämplig "fet" radpump från nå´n större v8 eller nå´t?.bara en fundering..=)
jag bor för övrigt i umeå,vore kul å se skapelsen när du fått ordning på grejjerna..

DSG gördel är nog utformad som den är för att passa med standard oljetråg,är nog därför den bara går över 3 överfall?
När det gäller insprutningspumparna..
eftersom du nu inte är tvingad att ha chevas pump/pumpar för montagets skull så kanske det finns nå´n lämplig "fet" radpump från nå´n större v8 eller nå´t?.bara en fundering..=)
jag bor för övrigt i umeå,vore kul å se skapelsen när du fått ordning på grejjerna..

-
- Användare
nja då blir tändning mm fel. min 1a tanke va en scania pump från en 111 eller nå men då ja varvar denna motor 5000rmp så funkar det inte.
har dok löst drivningen. kapa isär en pump så jag fick lös framstammen och svarvade ur den och satt i skf lager, axeln svetsades på ock svarvades ner till rätt diameter. sen sitter det en drev där pumpen sitter orginal sen kommer en pump sitta ovanför varje ventilkåpa.fästen till dom bygger jag på insugslådan.
okey kul med fler umebor som gillar diesel =)
har dok löst drivningen. kapa isär en pump så jag fick lös framstammen och svarvade ur den och satt i skf lager, axeln svetsades på ock svarvades ner till rätt diameter. sen sitter det en drev där pumpen sitter orginal sen kommer en pump sitta ovanför varje ventilkåpa.fästen till dom bygger jag på insugslådan.
okey kul med fler umebor som gillar diesel =)
-
- Användare
-
- Användare
-
- Användare
ja viktfördelningen blir ju inte optimapl. motorn väger ett par kilo kan ja lova men med en bra justerad bakvagn ock 15" breda slicks borde de bita i lite tycker jag. ja vet inte, vill helst inta kapa i torpeden till att börja med men kanske måste om det visar sig att motorn lirar och de bär iväg bättre än en standard 6,5a =)
-
- Användare
idag, efter en sönderslagen slägga och en halv tub gas så åkte torretions stagen, fästen under bilen bort. och wips så blev bilen lägre. Nu ska ja bara hitta ett par lämpliga coilovers istället för stötdämparna. bak tog ja bort 2 blad bara för att se stuket,
nån som vet om länkarmar passar från 2wd?
typ droppade spindlar?

nån som vet om länkarmar passar från 2wd?
typ droppade spindlar?

-
- Veteran
- Kontakt:
-
- Användare
-
- Användare