Nissan Double Cab "hunters edition"

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

voxberg
Användare
Inlägg: 48
Blev medlem: tor sep 27, 2007 19:56
Ort: Edsbyn

Nissan Double Cab "hunters edition"

Inlägg av voxberg » ons jun 30, 2010 8:26

Hejsan på er allihopa

jag är rätt ny på forumet, även om jag funnits i krokarna ett tag och tjuvläst :)

hursomhelst har jag ett litet projekt som jag tänkte dela med mig lite av.

det handlar om en bättre begagnad Nissan Double Cab årsmodell 2004 som ska få en liten makeover.

tilltänkta modifikationer och förbättringar:

* byte till förstärkta vevlager

* montering av Calmini 3" höjningssats med förstärkt bladfjäderpaket

* montering av Warn manuella frihjulsnav

* montering av 4st 18W LED arbetsbelysning på flakbåge (bakåt/sida)

* montering av 3-4st NBB alpha 225 xenon i front

* montering av 2st xenonljus på flakbåge

* byte till större och bredare däck. just nu lutar det åt 275 eller 285, Cooper Discoverer S/T

* montering av navigationsutrustning inne i bilen

* en grundlig genomgång av filter och oljor, bussningar, leder etc.

* toning av bakrutan

* modifiering av bogseringsöglor för att bättre passa vanliga Schackel.

* blästring och målning av dragbalk samt dragkrok

* tillverka låsbar flaklåda i durkaluminium mått ca 1000x400x500

* montering av underhållsladdare till batteri på motorvärmarkabel

* byte av original batteri till optima torrcell

* egentillverkade skyddsplåtar under motor, växellåda och bakaxel

en del saker kommer säkert att tillkomma och andra blir förmodligen inte av. men det får tiden utvisa.

bilder på bilen ska jag försöka förse er med. vet inte riktigt vart jag ska lägga upp dem dock...

jonte 4x4
Rutinerad
Inlägg: 476
Blev medlem: fre nov 02, 2007 10:06
Ort: gimo/uppland

Inlägg av jonte 4x4 » ons jun 30, 2010 8:41

problemet med dom motorerna är att olje pumpen sitter uppe i blocket och sen går de en oljekanal ner till tråget som går från bak kanten av tråget till fram kant där silen sitter. det ligger en gummi packning mellan blocket och tråget och den slits med tiden. när den börjar läcka så suger olje pumpen in luftbubblor i oljan så det blir bubblor i oljefilmen som smörjer vevlagren. har hört att det finns nån kille i dalarna (borlänge om jag inte min fel) som fixar detta och lägger dit en bättre packning. har en bekant som nyligen körde ras på sin motor = dyrt. ca 15000kr i delar hos nissan. bara veven gick på 9000kr har jag för mig.

skit fina bilar annars! lycka till :tumbup:
076-2413629

bygger toyota lj70 me tgb11 portaler - "Portal cruiser"

15-39,5-15 TSL på 11" breda bead-lock fälgar

voxberg
Användare
Inlägg: 48
Blev medlem: tor sep 27, 2007 19:56
Ort: Edsbyn

Inlägg av voxberg » ons jun 30, 2010 10:29

det där låter som en billig åtgärd för att eventuellt ta bort problemet. har du mer info om vem det är som gör detta?

vore skönt att slippa oroa sig :)

Kingcab_alle
Forumräv
Inlägg: 726
Blev medlem: fre jan 01, 2010 19:56
Ort: Kumla
Kontakt:

Inlägg av Kingcab_alle » ons jun 30, 2010 11:33

:pop: :no pics: Fixa lite bilder nu också :!: :D

voxberg
Användare
Inlägg: 48
Blev medlem: tor sep 27, 2007 19:56
Ort: Edsbyn

Inlägg av voxberg » ons jun 30, 2010 13:06

ikväll ska jag ger er lite bilder. blir till att höjja framändan efter jobbet, ska fota lite i samband med det tänkte jag.

men inte mycket att se ännu :P

Lightbringer
Veteran
Inlägg: 1565
Blev medlem: tor okt 25, 2007 21:29
Ort: Kiruna
Kontakt:

Inlägg av Lightbringer » ons jun 30, 2010 14:01

blir nog en fin bil enligt beskrivningen :) :pop: :pop:

Kingcab_alle
Forumräv
Inlägg: 726
Blev medlem: fre jan 01, 2010 19:56
Ort: Kumla
Kontakt:

Inlägg av Kingcab_alle » ons jun 30, 2010 14:20

Lightbringer skrev:blir nog en fin bil enligt beskrivningen :) :pop: :pop:
X2 :!: :D

jonte 4x4
Rutinerad
Inlägg: 476
Blev medlem: fre nov 02, 2007 10:06
Ort: gimo/uppland

Inlägg av jonte 4x4 » ons jun 30, 2010 14:59

tyvärr så vet jag inte vem killen är men det kanske går att googla eller nått.
076-2413629

bygger toyota lj70 me tgb11 portaler - "Portal cruiser"

15-39,5-15 TSL på 11" breda bead-lock fälgar

fredda
Rutinerad
Inlägg: 324
Blev medlem: tis feb 14, 2006 13:58
Ort: Krokom-Jämtland

Inlägg av fredda » ons jun 30, 2010 15:05

spännande, jag har en likadan bil som dig,samma årsmodell t.om.
jag har också ungefär samma modifikationstankar så jag kommer följa tråden med stoort intresse!

min hade redan fått nya vevlager när jag köpte den men den har fått en extra service!
- beställde olje,luft och bränslefilter ihop med naven från milner offroad och sparade en tusing :D

kan väl göra en liten lista jag med så kanske vi inspirerar varandra:

* byta till bredare och snyggare fälgar. Klart! det blev 8x16 med -8 eller nåt i offset så det går på lite större hjul framöver.

* montera H4 55w bixenon. Klart!

* Montera manuella frihjulsnav. Klart!

* höjning: i första hand skruva torision + schackel o kloss och framöver kanske ett ome kit.

* Bygga 2,5" avgassystem, förmodligen raka rör.

* Bygga egen winchkofångare a´la ARB.

* Gjuta upp en omgång 6" bushwacker skärmbreddare (finslipar formarna just nu)

* Safariräcke med hållare för hi lift m.m. (ev blir det tillverkning av flera till bra pris)

* Förlänga ramen och montera flak från 1,5 hytt modellen.
Grand cherokee V8 -93

voxberg
Användare
Inlägg: 48
Blev medlem: tor sep 27, 2007 19:56
Ort: Edsbyn

Inlägg av voxberg » ons jun 30, 2010 20:59

då har jag klarat av två punkter på listan :)

3" calmini höjning med xterra förstärkta bladfjädrar samt manuella warn frihjulsnav.

nästa hållpunkt är ett besök hos contrade motorteknik på måndag för en genomgång av motor:
nya vevlager, nytt urtrampningslager, svarvad hållare för o-ring istället för packning för att undvika söndervittring. byte till ny variant av hydraulisk kamkedjesträckare samt modifiering av oljesmörjningen.

sen får jag nog hålla igen och spara lite flis till en bi-xenon konvertering av hel/halvljus. extraljusen får vi ta senare i höst tror jag. å däcken får jag nog bita ihop och åka på denna sommar :(

just det ja, arbetsbelysningar till flakbågen är beställda och kommer förhoppningsvis i nästa vecka.

bilder på höjning, före och efter:

Bild


Bild

voxberg
Användare
Inlägg: 48
Blev medlem: tor sep 27, 2007 19:56
Ort: Edsbyn

Inlägg av voxberg » ons jun 30, 2010 21:05

här är en länk till arbetsbelysningen ifall någon är intresserad

http://www.humanhabit.se/sv/arbetsbelys ... 2-24v.html

fredda
Rutinerad
Inlägg: 324
Blev medlem: tis feb 14, 2006 13:58
Ort: Krokom-Jämtland

Inlägg av fredda » ons jun 30, 2010 21:30

den ser ju ut som min :D fast höjd!
Senast redigerad av fredda den ons jun 30, 2010 21:35, redigerad totalt 2 gång.
Grand cherokee V8 -93

fredda
Rutinerad
Inlägg: 324
Blev medlem: tis feb 14, 2006 13:58
Ort: Krokom-Jämtland

Inlägg av fredda » ons jun 30, 2010 21:30

voxberg skrev:
sen får jag nog hålla igen och spara lite flis till en bi-xenon konvertering av hel/halvljus. extraljusen får vi ta senare i höst tror jag. å däcken får jag nog bita ihop och åka på denna sommar :(
800:- inkl frakt gav jag för 55w bixenon konvertering, lyser starkt så ini...
kolla www.vvme.com
Grand cherokee V8 -93

Andreas_j
Hemmastadd
Inlägg: 185
Blev medlem: tor feb 16, 2006 19:23
Ort: Nossebro
Kontakt:

Inlägg av Andreas_j » ons jun 30, 2010 22:11

En fundering bara.. Varför sätta dit manuella frihjulsnav?
På min -06 finns inga frihjulsnav, bara en sorts medbringare.
Har inte märkt någon nackdel med det.

Mvh Andreas_j

voxberg
Användare
Inlägg: 48
Blev medlem: tor sep 27, 2007 19:56
Ort: Edsbyn

Inlägg av voxberg » ons jun 30, 2010 22:41

det finns en enkel anledning till manuella nav.

det skonar drivaxlarna vid körning med 2WD. eftersom drivlinan fram inte behöver snurra med

det spar i sin tur en del bränsle också :)

Skriv svar