vad för jänk borde jag köpa?

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

BlackSheep
Hemmastadd
Inlägg: 137
Blev medlem: sön jun 29, 2008 14:41

vad för jänk borde jag köpa?

Inlägg av BlackSheep » tor jul 29, 2010 0:20

tjenare. har sålt min pajero och har tänkt att köpa amerikanskt. är väldigt sugen på en cheva z71 speside typ -90.. skulle vilja ha lite info om hur dom är. dricker dom onormalt mkt? driftsäkra? vanliga fel.? hur är 4wd? ja lite info helt enkelt (hittar inget varken här eller google)
eller är en silverado 1500 en bättre pickup? tänkt lägga runt 40-50 papp och vil ha något stort!

har även sneglat lite på ford explorer eller expedition, känns dock som expedition är onödigt törstig jämte explorern trotts att bilen inte är mkt större?

lutar mest åt pickis men kom gärna med förslag på stöddiga jänkare i den prisklassen..

HiluxKungen
Hemmastadd
Inlägg: 118
Blev medlem: fre jun 04, 2010 10:45
Ort: dals-ed
Kontakt:

Inlägg av HiluxKungen » tor jul 29, 2010 0:29

sätter du på 46" däck på den så är den väl säker att krocka med för dej men inte för dom du krockar med :D ..... om det är en liten bil du kör över iaf :lol:
Hilux-86 orginal är bra men med störe däck kan inga andra märken slå den;D

BlackSheep
Hemmastadd
Inlägg: 137
Blev medlem: sön jun 29, 2008 14:41

Inlägg av BlackSheep » tor jul 29, 2010 0:57

nu va väl inte det riktigt svar på något av mina frågor men det lät ju som en kul idé. vilken av bilarna tror du är roligast att köra över en liten svensson bil med då?

nej lite mer riktiga svar tack:)

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Inlägg av Roger Patrol » tor jul 29, 2010 8:15

expedition är ju syskonbil med Lincoln Navigator och Explorer'n i skaran du skrev är ju en småbil,som Grand Cherokee :)
å besin drar dom alla :lol:

tersan
Hemmastadd
Inlägg: 162
Blev medlem: tis nov 03, 2009 14:40
Ort: Tåby, Vikbolandet

Re: vad för jänk borde jag köpa?

Inlägg av tersan » tor jul 29, 2010 12:10

BlackSheep skrev:tjenare. har sålt min pajero och har tänkt att köpa amerikanskt. är väldigt sugen på en cheva z71 speside typ -90.. skulle vilja ha lite info om hur dom är. dricker dom onormalt mkt? driftsäkra? vanliga fel.? hur är 4wd? ja lite info helt enkelt (hittar inget varken här eller google)
eller är en silverado 1500 en bättre pickup? tänkt lägga runt 40-50 papp och vil ha något stort!
Jag hade en K1500 Stepside för några år sen, trevlig bil. Fast Silverado och Z71 är väl olika utföranden, min bil hade bägge beteckningarna?

Inget särskilt krångel, se upp för rost på de vanliga ställena. Sörplar bensin gör de förstås, jag var nere i 1,4 vid snål landsvägskörning. Å andra sidan fick hustrun upp den i tre liter milen i samband med stadskörning på vintern...

cheva k1500
Veteran
Inlägg: 1757
Blev medlem: fre dec 05, 2008 19:06
Ort: Oxelösund

Inlägg av cheva k1500 » tor jul 29, 2010 17:10

Jag kan bara svara för en silverado 1500.Den jag har är en -89 enkelhytt och 8 fots flaket.Som sagt rost hytthörnen, skärmkanter, innerskärmar och flakbalkar brukar rosta.Jag har aldrig haft några störe problem med min bil har bytt olja nån gång typ.Många gnäller på att dom är så dyra men jag tycker inte att dom drar så specielt mycket.Bror mycket på hur tung höger foten är också.Men visst dom drar endel men det va väl ingen nyhet heller.Så jag tycker att det är en driftsäker bil
Chevrolet k1500 -89
Du tror förstårs att ja inte kan nånting om motorer och så men jag hade faktiskt mekano när jag va liten så jodå.......

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » tor jul 29, 2010 17:51

Vad gäller soppaförbrukningen på jänkarna jämfört med andra, oftast så är det så att jänkebilarna drar lite mer soppa än motsvarande japanare (eller motsvarande) med mindre motorer när man bara åker omkring utan last. Om man däremot lastar en del/hänger på släp så stiger inte förbrukningen så förhållandevis mycket på jänkaren som den gör på japsaren utan den stiger oftast bara marginellt istället. Dessutom finns det en del ork kvar att utnyttja i uppförsbackarna...

På så pass gamla jänkare som du är intresserad av så är det sällan mekaniska fel som är problemet utan det är oftast rost i karossen som tar livet av dom. Provkör o kolla så allt mekaniskt funkar och att motorn går tyst o jämt o att lådan växlar som den ska även vid större gaspådrag.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

MangeP
Beroende
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons mar 17, 2010 12:57
Ort: Luleå

Inlägg av MangeP » fre jul 30, 2010 10:41

Tre liter milen!!? Köp en diesel. Jag har då aldrig kört 6,2a min på över 1,6l/mil och då hade jag släp och 4 skotrar. Skatteskillnaden äts fort upp av en massa dyr bensin!

Ett tips bara
Suzuki Samurai -88 6,5:1 stenkrypare, 31" däck, bur, vinsch fram och bak

BlackSheep
Hemmastadd
Inlägg: 137
Blev medlem: sön jun 29, 2008 14:41

Inlägg av BlackSheep » fre jul 30, 2010 12:29

men vad ligger skatten på? antar att det kostar endel?

någon som kan säga nått om explorern? har för mig jag har läst någon stans att det ska finnas en problemmotor vissa årsmodeller?

MangeP
Beroende
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons mar 17, 2010 12:57
Ort: Luleå

Inlägg av MangeP » fre jul 30, 2010 20:11

Min kostar just över 5000kr (flakbil = lätt lastbil. suburbanmodell = 15000 typ)
Skulle tippa att bensinaren kostar 2500-3000kr

Edit: kollade upp skatten på en -97 bensin Cheva pickis. 3800kr. Jag har 5018kr på min. Alltså tjänar man fort på att köra diesel även om man tankar på macken för 13kr/l. Du får inte mycket bensin för 1200kr.
Senast redigerad av MangeP den fre jul 30, 2010 23:40, redigerad totalt 1 gånger.
Suzuki Samurai -88 6,5:1 stenkrypare, 31" däck, bur, vinsch fram och bak

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » fre jul 30, 2010 21:10

Z71 är väl en RPO kod som innebär nån viss utrustning, kommer inte ihåg exakt vad men kan ha varigt offroad package eller nåt

framaxeln på dessa modeller tål inte så tuff offroading men de har istället rätt bra komfort
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Inlägg av Joel_Vbg » lör jul 31, 2010 10:40

optodsl skrev:Z71 är väl en RPO kod som innebär nån viss utrustning, kommer inte ihåg exakt vad men kan ha varigt offroad package eller nåt

framaxeln på dessa modeller tål inte så tuff offroading men de har istället rätt bra komfort
Tål inte den delade framaxeln över lag tuff offroad eller finns det olika modeller på dom delade med?
Vilken modell ska man då leta efter?

Mvh
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » lör jul 31, 2010 10:59

Joel_Vbg skrev:
optodsl skrev:Z71 är väl en RPO kod som innebär nån viss utrustning, kommer inte ihåg exakt vad men kan ha varigt offroad package eller nåt

framaxeln på dessa modeller tål inte så tuff offroading men de har istället rätt bra komfort
Tål inte den delade framaxeln över lag tuff offroad eller finns det olika modeller på dom delade med?
Vilken modell ska man då leta efter?

Mvh
ingen av dom är bra för lite tuffare offroad och lite större däck men 2500HD och 3500 har lite kraftigare grejor
man ser lätt vilket det är eftersom dom är 8-bultade
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

Skriv svar