vad för jänk borde jag köpa?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Hemmastadd
vad för jänk borde jag köpa?
tjenare. har sålt min pajero och har tänkt att köpa amerikanskt. är väldigt sugen på en cheva z71 speside typ -90.. skulle vilja ha lite info om hur dom är. dricker dom onormalt mkt? driftsäkra? vanliga fel.? hur är 4wd? ja lite info helt enkelt (hittar inget varken här eller google)
eller är en silverado 1500 en bättre pickup? tänkt lägga runt 40-50 papp och vil ha något stort!
har även sneglat lite på ford explorer eller expedition, känns dock som expedition är onödigt törstig jämte explorern trotts att bilen inte är mkt större?
lutar mest åt pickis men kom gärna med förslag på stöddiga jänkare i den prisklassen..
eller är en silverado 1500 en bättre pickup? tänkt lägga runt 40-50 papp och vil ha något stort!
har även sneglat lite på ford explorer eller expedition, känns dock som expedition är onödigt törstig jämte explorern trotts att bilen inte är mkt större?
lutar mest åt pickis men kom gärna med förslag på stöddiga jänkare i den prisklassen..
-
- Hemmastadd
- Kontakt:
-
- Hemmastadd
-
- Guru
Re: vad för jänk borde jag köpa?
Jag hade en K1500 Stepside för några år sen, trevlig bil. Fast Silverado och Z71 är väl olika utföranden, min bil hade bägge beteckningarna?BlackSheep skrev:tjenare. har sålt min pajero och har tänkt att köpa amerikanskt. är väldigt sugen på en cheva z71 speside typ -90.. skulle vilja ha lite info om hur dom är. dricker dom onormalt mkt? driftsäkra? vanliga fel.? hur är 4wd? ja lite info helt enkelt (hittar inget varken här eller google)
Inget särskilt krångel, se upp för rost på de vanliga ställena. Sörplar bensin gör de förstås, jag var nere i 1,4 vid snål landsvägskörning. Å andra sidan fick hustrun upp den i tre liter milen i samband med stadskörning på vintern...
-
- Veteran
Jag kan bara svara för en silverado 1500.Den jag har är en -89 enkelhytt och 8 fots flaket.Som sagt rost hytthörnen, skärmkanter, innerskärmar och flakbalkar brukar rosta.Jag har aldrig haft några störe problem med min bil har bytt olja nån gång typ.Många gnäller på att dom är så dyra men jag tycker inte att dom drar så specielt mycket.Bror mycket på hur tung höger foten är också.Men visst dom drar endel men det va väl ingen nyhet heller.Så jag tycker att det är en driftsäker bil
Chevrolet k1500 -89
Du tror förstårs att ja inte kan nånting om motorer och så men jag hade faktiskt mekano när jag va liten så jodå.......
Du tror förstårs att ja inte kan nånting om motorer och så men jag hade faktiskt mekano när jag va liten så jodå.......
Vad gäller soppaförbrukningen på jänkarna jämfört med andra, oftast så är det så att jänkebilarna drar lite mer soppa än motsvarande japanare (eller motsvarande) med mindre motorer när man bara åker omkring utan last. Om man däremot lastar en del/hänger på släp så stiger inte förbrukningen så förhållandevis mycket på jänkaren som den gör på japsaren utan den stiger oftast bara marginellt istället. Dessutom finns det en del ork kvar att utnyttja i uppförsbackarna...
På så pass gamla jänkare som du är intresserad av så är det sällan mekaniska fel som är problemet utan det är oftast rost i karossen som tar livet av dom. Provkör o kolla så allt mekaniskt funkar och att motorn går tyst o jämt o att lådan växlar som den ska även vid större gaspådrag.
På så pass gamla jänkare som du är intresserad av så är det sällan mekaniska fel som är problemet utan det är oftast rost i karossen som tar livet av dom. Provkör o kolla så allt mekaniskt funkar och att motorn går tyst o jämt o att lådan växlar som den ska även vid större gaspådrag.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
- Hemmastadd
Min kostar just över 5000kr (flakbil = lätt lastbil. suburbanmodell = 15000 typ)
Skulle tippa att bensinaren kostar 2500-3000kr
Edit: kollade upp skatten på en -97 bensin Cheva pickis. 3800kr. Jag har 5018kr på min. Alltså tjänar man fort på att köra diesel även om man tankar på macken för 13kr/l. Du får inte mycket bensin för 1200kr.
Skulle tippa att bensinaren kostar 2500-3000kr
Edit: kollade upp skatten på en -97 bensin Cheva pickis. 3800kr. Jag har 5018kr på min. Alltså tjänar man fort på att köra diesel även om man tankar på macken för 13kr/l. Du får inte mycket bensin för 1200kr.
Senast redigerad av MangeP den fre jul 30, 2010 23:40, redigerad totalt 1 gånger.
Suzuki Samurai -88 6,5:1 stenkrypare, 31" däck, bur, vinsch fram och bak
Tål inte den delade framaxeln över lag tuff offroad eller finns det olika modeller på dom delade med?optodsl skrev:Z71 är väl en RPO kod som innebär nån viss utrustning, kommer inte ihåg exakt vad men kan ha varigt offroad package eller nåt
framaxeln på dessa modeller tål inte så tuff offroading men de har istället rätt bra komfort
Vilken modell ska man då leta efter?
Mvh
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............
ingen av dom är bra för lite tuffare offroad och lite större däck men 2500HD och 3500 har lite kraftigare grejorJoel_Vbg skrev:Tål inte den delade framaxeln över lag tuff offroad eller finns det olika modeller på dom delade med?optodsl skrev:Z71 är väl en RPO kod som innebär nån viss utrustning, kommer inte ihåg exakt vad men kan ha varigt offroad package eller nåt
framaxeln på dessa modeller tål inte så tuff offroading men de har istället rätt bra komfort
Vilken modell ska man då leta efter?
Mvh
man ser lätt vilket det är eftersom dom är 8-bultade