Irriterande elfel Pajero
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Irriterande elfel Pajero
Jag har ett litet problem...
Märkte idag att flera bilar ljustutade ilsket åt mig när jag var ute och körde. När jag kom hem konstaterade jag att mina extraljus lyser hela tiden, oavsett om jag har på halv- eller helljus. Halvljuset däremot vill inte alls lysa.
Är det någon som har några teorier om vad det kan vara för fel? Eller var jag ska börja felsöka?
Min bil har ingen halvljusautomatik eller sånt tjafs så det kan jag i allafall utesluta.
Märkte idag att flera bilar ljustutade ilsket åt mig när jag var ute och körde. När jag kom hem konstaterade jag att mina extraljus lyser hela tiden, oavsett om jag har på halv- eller helljus. Halvljuset däremot vill inte alls lysa.
Är det någon som har några teorier om vad det kan vara för fel? Eller var jag ska börja felsöka?
Min bil har ingen halvljusautomatik eller sånt tjafs så det kan jag i allafall utesluta.
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
//Abbe - Team Skottkärra
-
- Veteran
- Kontakt:
Förhoppningsvis så har satt ett separat relä till dina extraljus och då kan det ju vara så att det har hängt sig.
Lättast är nog följa kablarna från extraljusen och se vart de tar vägen om du nu inte vet vart reläet är placerat.
Sedan så får du ju försöka mäta med någon spänningsprovare eller testlampa och se så allt är rätt fram till reläet.
Normalt har man ju en kabel med styrspännings som kommer från helljuset.
En kabel som kommer från batteriet eller liknande ställe som det är ström på hela tiden, samt en kabel med jord.
Den kabeln som är styrspänning skall du bara ha ström när du har på helljuset.
Om det är ström på den när helljuset är släkt så är det inte fel på reläet utan då ligger felet där.
Men börja med att mäta upp spänningen till reläet och kolla så du har ordentlig jord till det.
Lättast är nog följa kablarna från extraljusen och se vart de tar vägen om du nu inte vet vart reläet är placerat.
Sedan så får du ju försöka mäta med någon spänningsprovare eller testlampa och se så allt är rätt fram till reläet.
Normalt har man ju en kabel med styrspännings som kommer från helljuset.
En kabel som kommer från batteriet eller liknande ställe som det är ström på hela tiden, samt en kabel med jord.
Den kabeln som är styrspänning skall du bara ha ström när du har på helljuset.
Om det är ström på den när helljuset är släkt så är det inte fel på reläet utan då ligger felet där.
Men börja med att mäta upp spänningen till reläet och kolla så du har ordentlig jord till det.
Det var ett handpåläggningsfel!
Ryckte lite i kablarna vid ljusreläet och hittade lite glappis.
Ryckte lite i kablarna vid ljusreläet och hittade lite glappis.
//Abbe - Team Skottkärra
//Abbe - Team Skottkärra
-
- Veteran
- Kontakt:
Absolut. Pajeron är förövrigt den bil med flest elfel jag har varit med om. Det är i princip det enda som har krånglat på den så länge jag har haft den, en massa olika elfel. Men det beror nog främst på att någon tidigare ägare har levt efter principen "friskt kopplat är hälften brunnet" och inte använt säkringar osv.beelzebubs skrev: Då är ju problemet löst till för denna gången, fast det kan ju kanske va bra att ge det lite översyn så allt fungerar som det skall i framtiden.
Elen till släpvagnuttaget är en historia för sig...

//Abbe - Team Skottkärra
//Abbe - Team Skottkärra
det är precis därför jag brukar be folk vända sig till en seriös verkstad om dom är osäker/inte vet vad dom håller på med.Ninetoes skrev:Absolut. Pajeron är förövrigt den bil med flest elfel jag har varit med om. Det är i princip det enda som har krånglat på den så länge jag har haft den, en massa olika elfel. Men det beror nog främst på att någon tidigare ägare har levt efter principen "friskt kopplat är hälften brunnet" och inte använt säkringar osv.beelzebubs skrev: Då är ju problemet löst till för denna gången, fast det kan ju kanske va bra att ge det lite översyn så allt fungerar som det skall i framtiden.
Elen till släpvagnuttaget är en historia för sig...
det blir oftast billigare i längden, vi ser mycket sånt på jobbet(mitsu mek...)
life is a bitch-then you die......