
DEN TUGGAR!!!
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
DEN TUGGAR!!!
Hej igen. men grand cherokee 98 tuggar vid fullt rattutslag, är det viskoskopplingen som har gjort sitt eller? 

Lägg i lågväxel och prova samma manöver. I lågläge är viscon inte med, utan fördelningslådan är låst i 50/50 läge.
Om den beter sig likadant på lågväxel som på högväxel så är förmodligen viscon dålig. Men om den börjar tugga mera på lågväxel så är förmodligen viscon hel.
Betänk även att du har en diffbroms i bakaxeln som kan ge samma beteende, speciellt om man kör på löst underlag.
Om den beter sig likadant på lågväxel som på högväxel så är förmodligen viscon dålig. Men om den börjar tugga mera på lågväxel så är förmodligen viscon hel.
Betänk även att du har en diffbroms i bakaxeln som kan ge samma beteende, speciellt om man kör på löst underlag.
Jeep Wrangler Unlimited Sahara -07.
http://jeepetorp.blogg.se
http://jeepetorp.blogg.se
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 248
- Blev medlem: mån aug 24, 2009 14:23
- Ort: Stockholm
Jag skulle nog chansa på att viscon börjar bli sliten. Att den tuggar med lågvxl är garanterat på hårt underlag.Hesse skrev:tack för tipsen!den tuggar mer när lågväxeln är i så då är den nog hel. Och däcken är ju nya så dom kan inte vara felande.
men det blir väll inga stora skador av att det tuggar när man svänger fullt?
Bör inte vara några problem med att köra vidare även med defekt visco. Har för mig att den blir bakhjulsdriven utan problem från 1996 någon gång.
Märk väl att det jag skrev bara är mina teorier, jag har ingen egen erfarenhet av Grand Cherokee.
Jeep Wrangler Unlimited Sahara -07.
http://jeepetorp.blogg.se
http://jeepetorp.blogg.se
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 248
- Blev medlem: mån aug 24, 2009 14:23
- Ort: Stockholm
Står man still och svänger fullt så kommer den tugga, för mycket moment så allt driver om du har fäste. Känner du att den tuggar i en kurva med högre fart då är det viscon.
Viscon går sönder när den får jobba ständigt, gelén i den blir för varm och rinner ur, resultatet blir konstant 4wd. Gör som Offroad 11 skriver för att ha en hel visco.
Viscon går sönder när den får jobba ständigt, gelén i den blir för varm och rinner ur, resultatet blir konstant 4wd. Gör som Offroad 11 skriver för att ha en hel visco.
Jeep Wrangler 4.2l Aut -89
4X4XTREME.SE
JCS medlem #261
4X4XTREME.SE
JCS medlem #261