Hjälp med diff till ford ranger

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

görangöran
Nybörjare
Inlägg: 1
Blev medlem: tis jun 29, 2010 23:11

Hjälp med diff till ford ranger

Inlägg av görangöran » tis jun 29, 2010 23:23

Har nyss köpt en Ford ranger -03. Killen jag köpte den av sa att det gick att diffa bakaxeln men jag fattar inte hur man gör det, om det nu går.. När man lägger i fyrhjulsdriften så lyser en lampa med RFW men som jag förstår så är det bara till för att byta mellan bakhjulsdrift och fyrhjulsdriften? Är dålig på bilar men skulle behöva diffen i skogen. Om det nu inte finns diff original kan man köpa några eftermarknads delar för att få en diffad bakaxel iaf? Vore tacksam för svar..

volvojonas
ProvModerator
Inlägg: 928
Blev medlem: sön sep 23, 2007 21:23
Ort: Linköping

Inlägg av volvojonas » ons jun 30, 2010 0:34

Kan tyvärr inte hjälpa dig men jag tänker säga så här till de som tänker svara:

Ni vet mycket väl vad han menar, så inga kommentarer om diff/icke diff. OK?
Mitsubishi Pajero Canvas 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Inlägg av Grottulf » ons jun 30, 2010 8:47

Nu vet jag inte vad som brukar sitta i Ford Ranger, men jag är tämligen säker på att det inte är någon diff-spärr bak original.
Fram sitter det definitivt inte någon.

Däremot kan det sitta en diffbroms där bak.

Det allra bästa sättet att kolla det på, är att plocka av diffkåpan och se hur det ser ut (i fall den har en bakaxel med diff-kåpa).

Men du kan även hissa båda bakhjulen, och snurra på ena hjulet.
Om det andra hjulet snurrar åt motsatt håll, så har du troligtvis ingen diff-broms, men inte helt säkert för det kan vara en slung-diff...

Då är i stort sett enda sättet att testa det att hissa ena hjulet, och testa att köra iväg med (med enbart 2wd inkopplad)

Eller kan det vara full-time 4wd på dessa (låsbar mitt-diff), så kanske det var det förra ägaren menade.
Då är det förresten ingen vits med att testa köra med ena bakhjulet hissat.

klxmicke
Användare
Inlägg: 80
Blev medlem: tis okt 21, 2008 20:03

Inlägg av klxmicke » tor aug 05, 2010 14:03

Den har låst diff fram vid iläggning av 4 hjulsdriften, altså inte någon rekomenderad körning på torr asfalt, RFW knappen kopplar bort detta efter att du lagt ur 4 hjulsdriften (muppigt system).
Polaris 570 sportsman -14
Fram king 58

Radar
Användare
Inlägg: 22
Blev medlem: ons jul 14, 2010 11:01
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Radar » tor aug 05, 2010 15:02

Hej göran.

Denna länk kanske kan vara till hjälp.
http://www.fordrangerforum.com/drivetra ... codes.html

On your driver door look at the sticker with all the info
Find where it says AXLE then match the number and letter up with whats is on the chart below
Bild
Bild

För övrigt rekomenderar jag att du besöker ett märkesforum likt denna för där finns all info du kan tänka dig plus lite till.
Naturligtvis kan det skilja på specifikationer mellan en Ranger såld i staterna och en såld i Sverige.

Skriv svar