Hjälp med diff till ford ranger
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Nybörjare
Hjälp med diff till ford ranger
Har nyss köpt en Ford ranger -03. Killen jag köpte den av sa att det gick att diffa bakaxeln men jag fattar inte hur man gör det, om det nu går.. När man lägger i fyrhjulsdriften så lyser en lampa med RFW men som jag förstår så är det bara till för att byta mellan bakhjulsdrift och fyrhjulsdriften? Är dålig på bilar men skulle behöva diffen i skogen. Om det nu inte finns diff original kan man köpa några eftermarknads delar för att få en diffad bakaxel iaf? Vore tacksam för svar..
-
- ProvModerator
Nu vet jag inte vad som brukar sitta i Ford Ranger, men jag är tämligen säker på att det inte är någon diff-spärr bak original.
Fram sitter det definitivt inte någon.
Däremot kan det sitta en diffbroms där bak.
Det allra bästa sättet att kolla det på, är att plocka av diffkåpan och se hur det ser ut (i fall den har en bakaxel med diff-kåpa).
Men du kan även hissa båda bakhjulen, och snurra på ena hjulet.
Om det andra hjulet snurrar åt motsatt håll, så har du troligtvis ingen diff-broms, men inte helt säkert för det kan vara en slung-diff...
Då är i stort sett enda sättet att testa det att hissa ena hjulet, och testa att köra iväg med (med enbart 2wd inkopplad)
Eller kan det vara full-time 4wd på dessa (låsbar mitt-diff), så kanske det var det förra ägaren menade.
Då är det förresten ingen vits med att testa köra med ena bakhjulet hissat.
Fram sitter det definitivt inte någon.
Däremot kan det sitta en diffbroms där bak.
Det allra bästa sättet att kolla det på, är att plocka av diffkåpan och se hur det ser ut (i fall den har en bakaxel med diff-kåpa).
Men du kan även hissa båda bakhjulen, och snurra på ena hjulet.
Om det andra hjulet snurrar åt motsatt håll, så har du troligtvis ingen diff-broms, men inte helt säkert för det kan vara en slung-diff...
Då är i stort sett enda sättet att testa det att hissa ena hjulet, och testa att köra iväg med (med enbart 2wd inkopplad)
Eller kan det vara full-time 4wd på dessa (låsbar mitt-diff), så kanske det var det förra ägaren menade.
Då är det förresten ingen vits med att testa köra med ena bakhjulet hissat.
Hej göran.
Denna länk kanske kan vara till hjälp.
http://www.fordrangerforum.com/drivetra ... codes.html
On your driver door look at the sticker with all the info
Find where it says AXLE then match the number and letter up with whats is on the chart below

För övrigt rekomenderar jag att du besöker ett märkesforum likt denna för där finns all info du kan tänka dig plus lite till.
Naturligtvis kan det skilja på specifikationer mellan en Ranger såld i staterna och en såld i Sverige.
Denna länk kanske kan vara till hjälp.
http://www.fordrangerforum.com/drivetra ... codes.html
On your driver door look at the sticker with all the info
Find where it says AXLE then match the number and letter up with whats is on the chart below

För övrigt rekomenderar jag att du besöker ett märkesforum likt denna för där finns all info du kan tänka dig plus lite till.
Naturligtvis kan det skilja på specifikationer mellan en Ranger såld i staterna och en såld i Sverige.