Terränglagen?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Veteran
Jag va ute och åkte på små grusvägar ute i skogen idag och hittade massa fina avstikare ut i skogen åkte sedan hem och läste igenom terränglagen.Man får som sagt inte åka på "traktorvägar" men på "skogsbilsvägar".Så min fråga är vad är skogsbilsvägar för något då.
Chevrolet k1500 -89
Du tror förstårs att ja inte kan nånting om motorer och så men jag hade faktiskt mekano när jag va liten så jodå.......
Du tror förstårs att ja inte kan nånting om motorer och så men jag hade faktiskt mekano när jag va liten så jodå.......
http://www.vmfsyd.se/Startsida/Bilder/k ... C3%A4g.pdf
Så här anser skogsåkarna att en skogsbilväg skall se ut
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
Det kan räcka med att åka till EstlandRoger Patrol skrev:Vi kanske ska flytta till Afrika å bilda en offroad koloni å bygga en stor verkstad som endast får besökas av sanna offroad fanatiker![]()
tror inte det finns några offroadlagar där![]()
kanske passande i närheten av niger floden

Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
-
- Hemmastadd
- Kontakt:
-
- Veteran
Aha där ser man tackarniva_mats skrev:http://www.vmfsyd.se/Startsida/Bilder/k ... C3%A4g.pdf

Chevrolet k1500 -89
-
- Veteran
Det har du ju rätt i.Värt att prova hahaHiluxKungen skrev:man får väl köra om man har en motorsåg med för då ska man ju leta efter träd som fallitfast om man är en 10 jeepar så hjälper det nog inte
Chevrolet k1500 -89
-
- Veteran
- Kontakt:
Men om man är 10 jeepar så borde man ju kunna skylla på att man letar svamp & bär och är det nån som säger nått så får man väll skylla på att man kört felcheva ck1500 skrev:Det har du ju rätt i.Värt att prova hahaHiluxKungen skrev:man får väl köra om man har en motorsåg med för då ska man ju leta efter träd som fallitfast om man är en 10 jeepar så hjälper det nog inte

-
- Hemmastadd
- Kontakt:
HAHA rätt svaratbeelzebubs skrev:Men om man är 10 jeepar så borde man ju kunna skylla på att man letar svamp & bär och är det nån som säger nått så får man väll skylla på att man kört felcheva ck1500 skrev:Det har du ju rätt i.Värt att prova hahaHiluxKungen skrev:man får väl köra om man har en motorsåg med för då ska man ju leta efter träd som fallitfast om man är en 10 jeepar så hjälper det nog inte

Hilux-86 orginal är bra men med störe däck kan inga andra märken slå den;D
Det är rätt lustigt när man är ute och far i skogen bredvid jättelika kalhyggen som är plöjda och ser rent för jävligt ut. För all framtid! i princip om det inte kommer en glaciär och jämnar till...
Efter våra jeepar blir knappt några spår om man kör som folk, och om det blir det försvinner dom ju efter ett år eller två.
Så terrängkörningslagen kan ju inte vara så värst genomtängt
Om det handlar om miljö kan dom ju titta över pölen där kan vi snacka oljespill
Är det okey för skogsägaren va e då problemet... Å vad kan hända som värst? Griniga gubbar stöter man väl på titt som tätt i andra fall också..
Efter våra jeepar blir knappt några spår om man kör som folk, och om det blir det försvinner dom ju efter ett år eller två.
Så terrängkörningslagen kan ju inte vara så värst genomtängt

Är det okey för skogsägaren va e då problemet... Å vad kan hända som värst? Griniga gubbar stöter man väl på titt som tätt i andra fall också..
Willys Cj3 bygge
JP_SWEDEN skrev:Det är rätt lustigt när man är ute och far i skogen bredvid jättelika kalhyggen som är plöjda och ser rent för jävligt ut. För all framtid! i princip om det inte kommer en glaciär och jämnar till...
Så terrängkörningslagen kan ju inte vara så värst genomtängtOm det handlar om miljö kan dom ju titta över pölen där kan vi snacka oljespill
![]()
Jag håller helt och hållet med dig. Men hyggen ser ut sådana för att man håller på att markbereda.
Håller även med dig om att lagen kan vara stelbelt och i inte helt stämmer med verkligheten. Dock finns det möjligheter att begära undantag. Miljölagstiftningen har oxå blivit betydligt tuffare för alla som behöver lämna vägen av olika anledningar.
Tex man får inte köra ner med sin privatbil till hjulastaren som står i grustaget. Hustrun får inte ta gårdsbilen ut på åkern med eftermiddagskaffet tilll bonden. I princip så får du inte köra in din bil på gräsmattan heller.
Har du energi nog och ställer upp i ett rikstadval så skulle jag rösta på dig för att få en chans att ändra lagstiftningen.
Vad som kan hända?
Markägaren säger att inget tillstånd getts för att slippa problem. Du riskerar att åka dit för olaga intrång, brott mot terrängkörningslagen samt brott mot miljöbalken. Och sen inte att glömma evt skadeståndskrav från markägaren samt jakträttsinnehavaren.
Och inte att glömma. Ett jävla gafflande på sura Offroadklubbar som inte får tillstånd att bedriva sin verksamhet.
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
-
- Veteran
- Kontakt:
Du menar att vi skall starta ett offroad parti för mänskliga rättigheter!niva_mats skrev:JP_SWEDEN skrev:Det är rätt lustigt när man är ute och far i skogen bredvid jättelika kalhyggen som är plöjda och ser rent för jävligt ut. För all framtid! i princip om det inte kommer en glaciär och jämnar till...
Så terrängkörningslagen kan ju inte vara så värst genomtängtOm det handlar om miljö kan dom ju titta över pölen där kan vi snacka oljespill
![]()
Jag håller helt och hållet med dig. Men hyggen ser ut sådana för att man håller på att markbereda.
Håller även med dig om att lagen kan vara stelbelt och i inte helt stämmer med verkligheten. Dock finns det möjligheter att begära undantag. Miljölagstiftningen har oxå blivit betydligt tuffare för alla som behöver lämna vägen av olika anledningar.
Tex man får inte köra ner med sin privatbil till hjulastaren som står i grustaget. Hustrun får inte ta gårdsbilen ut på åkern med eftermiddagskaffet tilll bonden. I princip så får du inte köra in din bil på gräsmattan heller.
Har du energi nog och ställer upp i ett rikstadval så skulle jag rösta på dig för att få en chans att ändra lagstiftningen.
Vad som kan hända?
Markägaren säger att inget tillstånd getts för att slippa problem. Du riskerar att åka dit för olaga intrång, brott mot terrängkörningslagen samt brott mot miljöbalken. Och sen inte att glömma evt skadeståndskrav från markägaren samt jakträttsinnehavaren.
Och inte att glömma. Ett jävla gafflande på sura Offroadklubbar som inte får tillstånd att bedriva sin verksamhet.
Det tycker jag låter förbannat bra, det är ju bara att lyfta fram vilken samhällsnyttig insatts vi offroaders faktiskt skulle kunna göra, mer än vissa klubbar gör i dag.
-
- 4x4xnerd
- Kontakt:
Och varför letar du efter nerfallna träd på någon annans mark???HiluxKungen skrev:man får väl köra om man har en motorsåg med för då ska man ju leta efter träd som fallitfast om man är en 10 jeepar så hjälper det nog inte
Klassas inte sådant som stöld???
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
-
- Veteran
Haha ja bra fråga.Nä men håller jag mig på skogsbilsvägrna så är det ju lungt.Men ja tänkte på en sak när jag gick i skogen.Jag får inte åka bil i traktorvägarna.Men jag får tydigen rida fritt hur jag vill.Så terränglagen är ju ett stort skämt.Lasse Suzicán skrev:Och varför letar du efter nerfallna träd på någon annans mark???HiluxKungen skrev:man får väl köra om man har en motorsåg med för då ska man ju leta efter träd som fallitfast om man är en 10 jeepar så hjälper det nog inte
Klassas inte sådant som stöld???
Chevrolet k1500 -89
-
- Veteran
- Kontakt: