Vad ska man ha?
syntet, delsyntet eller mineral olja?
Vet inte vad den gått på tidigare.
olja i motor
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
olja i motor
SÅLD
Cherokee XJ -88 höjd 4 "
32" MAXXIS BUCKSHOT MUDDER
Cherokee XJ -88 höjd 4 "
Syntetolja är bäst.
Om motorn läcker lite olja kan man ha mineralolja i stället, då den får plast o gummidetaljer att svälla lite.
Så om man har haft mineralolja i motorn ska man fortsätta med det. Annars kan det börja läcka av ovan nämnda orsaker.
Men din motor kan ju utveckla lite värme, så delsyntet kanske är att föredra. Kombinerar dom båda goda egenskaperna...
Kila in på Autoexperten, prata med Håkan. Han verkar vara en guru på oljor. Han har skrämt mig med vad dåliga oljor kan ställa till med...
Mycket text, men inget entydigt svar. Kanske kan bli politiker...
Om motorn läcker lite olja kan man ha mineralolja i stället, då den får plast o gummidetaljer att svälla lite.
Så om man har haft mineralolja i motorn ska man fortsätta med det. Annars kan det börja läcka av ovan nämnda orsaker.
Men din motor kan ju utveckla lite värme, så delsyntet kanske är att föredra. Kombinerar dom båda goda egenskaperna...
Kila in på Autoexperten, prata med Håkan. Han verkar vara en guru på oljor. Han har skrämt mig med vad dåliga oljor kan ställa till med...

Jeep Wrangler Unlimited Sahara -07.
http://jeepetorp.blogg.se
http://jeepetorp.blogg.se
jeepetorp skrev:Syntetolja är bäst.
Kila in på Autoexperten, prata med Håkan. Han verkar vara en guru på oljor. Han har skrämt mig med vad dåliga oljor kan ställa till med...![]()
Då är det som hade för mig.
Snacka med en kille på mekonomen i Uppsala han sa att jag skulle ha nån helsyntet för det var bäst för min bil.
Men jag vet ju inte vad tidigare ägare har hällt i. Kanske ska testa med helsyntet kanske funkar bra ändå.
SÅLD
Cherokee XJ -88 höjd 4 "
Cherokee XJ -88 höjd 4 "
-
- Hemmastadd
Vad är det för mil på bilen?Spikey skrev:jeepetorp skrev:Syntetolja är bäst.
Kila in på Autoexperten, prata med Håkan. Han verkar vara en guru på oljor. Han har skrämt mig med vad dåliga oljor kan ställa till med...![]()
Då är det som hade för mig.
Snacka med en kille på mekonomen i Uppsala han sa att jag skulle ha nån helsyntet för det var bäst för min bil.
Men jag vet ju inte vad tidigare ägare har hällt i. Kanske ska testa med helsyntet kanske funkar bra ändå.
Har den gått mer än ca 15000 mil och okänd service sedan tidigare så skull jag inte rekommendera helsyntet.
-
- 4x4xnerd
I Autogenial fanns för några år sedan en artikelserie i tre nr av tidningen.
Den var skriven av av en initierad person med nära anknytning till ett bolag som tillverkar och i Sverige säljer "evighetsoljan", som den marknadsfördes som i skiftet 60/70-talet.
Under alla förhållanden är syntet("helsyntet")oljan alltid bäst.
Däremot behöver inte alla det.
Men för en bil som körs offroad året runt är en (hel-)syntet 5W50, eller i alla fall en 10W40 att föredra.
Eftersom vi kalla dagar med mycket snö släpar oljetråget i underlaget så behövs där en 5 eller 10-olja.
Sommartid har vi ingen fartvind som kyler tråget och då krävs 40 eller 50-olja.
Året runt för en bil som körs i terrängen är alltså bäst med 5W50-olja.
Snacket om att syntetoljor skulle lösa upp packningar och orsaka läckage om man bytte från mineral och vise versa är en skröna, enlig fackkunskapen.
Däremot finns det olika upplevelser av vad som kan hända vid ett olje byte.
Hörutöver kommer ett fenomen på många nya motorer vintertid.
Det är att det bildas "oljesludge" i vevhusventilationen.
Denna kan då bli helt igensatt med följd att trycket i vevhuset ökar.
I vissa fall trycks oljestickan upp ur röret.
Andra motorer "spottar ut" oljepåfyllningslocket.
Inte ovanligt att delar av vevhusventilationen "sprängs loss".
I båda fallen riskerar man motorskador genom att oljan lämnar motorn.
Och att man får ett j***a arbete med motorrumstvätt.
Har jag råkat ut för ett flertal gånger.
Så det gäller att vara uppmärksam och byta olja, oavsett man har mineral eller syntet, om motorn körs många korta tillfällen.
Ursäkta lite o t.
Den var skriven av av en initierad person med nära anknytning till ett bolag som tillverkar och i Sverige säljer "evighetsoljan", som den marknadsfördes som i skiftet 60/70-talet.
Under alla förhållanden är syntet("helsyntet")oljan alltid bäst.
Däremot behöver inte alla det.
Men för en bil som körs offroad året runt är en (hel-)syntet 5W50, eller i alla fall en 10W40 att föredra.
Eftersom vi kalla dagar med mycket snö släpar oljetråget i underlaget så behövs där en 5 eller 10-olja.
Sommartid har vi ingen fartvind som kyler tråget och då krävs 40 eller 50-olja.
Året runt för en bil som körs i terrängen är alltså bäst med 5W50-olja.
Snacket om att syntetoljor skulle lösa upp packningar och orsaka läckage om man bytte från mineral och vise versa är en skröna, enlig fackkunskapen.
Däremot finns det olika upplevelser av vad som kan hända vid ett olje byte.
Hörutöver kommer ett fenomen på många nya motorer vintertid.
Det är att det bildas "oljesludge" i vevhusventilationen.
Denna kan då bli helt igensatt med följd att trycket i vevhuset ökar.
I vissa fall trycks oljestickan upp ur röret.
Andra motorer "spottar ut" oljepåfyllningslocket.
Inte ovanligt att delar av vevhusventilationen "sprängs loss".
I båda fallen riskerar man motorskador genom att oljan lämnar motorn.
Och att man får ett j***a arbete med motorrumstvätt.
Har jag råkat ut för ett flertal gånger.
Så det gäller att vara uppmärksam och byta olja, oavsett man har mineral eller syntet, om motorn körs många korta tillfällen.
Ursäkta lite o t.

Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.