strokerkit chevrolet 350 - 383

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Lightbringer
Veteran
Inlägg: 1565
Blev medlem: tor okt 25, 2007 21:29
Ort: Kiruna
Kontakt:

strokerkit chevrolet 350 - 383

Inlägg av Lightbringer » fre aug 13, 2010 2:22

Undrar om någon vet vars det finns färdiga kitt att köpa?
Och vilka som man får ut effekten på lägre varvtal?

Har kollat summit racing men antingen klassas det bara som "street" eller "strip" och det säger inte så mycket.

//Björn

beelzebubs
Veteran
Inlägg: 2131
Blev medlem: ons dec 31, 2008 21:47
Ort: Berg (Mitt i mellan Skövde, Skara & Mariestad)
Kontakt:

Re: strokerkit chevrolet 350 - 383

Inlägg av beelzebubs » fre aug 13, 2010 11:26

Lightbringer skrev:Undrar om någon vet vars det finns färdiga kitt att köpa?
Och vilka som man får ut effekten på lägre varvtal?

Har kollat summit racing men antingen klassas det bara som "street" eller "strip" och det säger inte så mycket.

//Björn
Visserligen säger väll det inte mycket, men frågan är ju hu de skall definierat.

De tar ju fram en axel för att folk skall kunna trimma sina motorer och den är anpassad efter var de kör.
Street är väll det som jag tycker ligger närmast.
Inte kommer du att nyttja kraften i motorn på det sätt som görs av en bil som körs på strippen.

Hittade en annan firma som också sålde vevar jegs.com och de verkar benämna dem på samma vis, så det är nog standard.

N-Pettersson
Användare
Inlägg: 61
Blev medlem: sön jun 27, 2010 15:08
Ort: Umeå

Inlägg av N-Pettersson » fre aug 13, 2010 17:33

Det finns lite olika stroker-kitt beroende på om du vill ha smidda saker eller gjutna. finns I-Beam och H -beam stakar. smidda eller gjutna vevar

Till 500hp I-Beam
500 och uppåt H-Beam, tror eagle säger 700 på I-Beam.

Det beror ju helt på hur mycke effekt du är ute efter.
sen se till att köpa rätt vev, 1piece eller 2 piece rearseal beroende på årsmodell på blocket.,
//Nicklas

Lightbringer
Veteran
Inlägg: 1565
Blev medlem: tor okt 25, 2007 21:29
Ort: Kiruna
Kontakt:

Inlägg av Lightbringer » fre aug 13, 2010 19:16

okej då förstår jag i-beam och h-beam.

Blir nog en I-Beam för min del eftersom jag vill ha mellan 300-350 hästar och inte så varv villig motor, räcker gott om den varvar 5000 rpm, och jag vill ha ut effekten på lägre varv så jag får anpassa köp av insug efter det oxå.

Tror jag har en 4-bultad motor men det spelar ingen roll egentligen eftersom jag kommer ligga under 500 hästar.

det sjuka är att de färdiga kits som dom säljer är anpassade för 500 hk eller mer, det verkar svårt att hitta kits som är anpassade för 3-400 hk.

om inte annat får man köpa lösa delar, men vore gott med ett färdigt kitt så vet man att alla delar är anpassade för varandra osv.

Tycker oxå att street verkar vettigast, men hade gärna sett nå andra benämningar på kitsen ;)

N-Pettersson
Användare
Inlägg: 61
Blev medlem: sön jun 27, 2010 15:08
Ort: Umeå

Inlägg av N-Pettersson » fre aug 13, 2010 20:22

sätter du bara i ett strokerkitt säg 383. och kör med orginalcam och kanske en holly 650 på ett alu insug så borde du väl ha nån stans 300-350hk..

vad har du för årsmodell på blocket?? 89 kom de nya och vevaxlarna passar INTE mellan -89 och +89

Lightbringer
Veteran
Inlägg: 1565
Blev medlem: tor okt 25, 2007 21:29
Ort: Kiruna
Kontakt:

Inlägg av Lightbringer » fre aug 13, 2010 20:58

N-Pettersson skrev:sätter du bara i ett strokerkitt säg 383. och kör med orginalcam och kanske en holly 650 på ett alu insug så borde du väl ha nån stans 300-350hk..

vad har du för årsmodell på blocket?? 89 kom de nya och vevaxlarna passar INTE mellan -89 och +89
har ett fint gammalt block av 1975 årsmodell ;)

N-Pettersson
Användare
Inlägg: 61
Blev medlem: sön jun 27, 2010 15:08
Ort: Umeå

Inlägg av N-Pettersson » fre aug 13, 2010 21:16

okey då ser du ju på summit vilken axel du ska ha.. är det 4 bultat med?

fourrunner
Rutinerad
Inlägg: 411
Blev medlem: mån maj 12, 2008 20:15
Ort: Blidö
Kontakt:

Inlägg av fourrunner » lör aug 14, 2010 1:00

300-400hk ur en 350?? Fila lte på insuget, kamm från en båtmotor o en stor förgasare så är du hemma.

Vill du ha ut effekten på lägre varv så kanske du ska tänka baklänges. Skaffa en momentomvandlare/turbin med högre stalspeed.
/Daniel
Hade 4runner, har nu Landcruiser

"Grizzly" - LC HJ61 som det ska byggas på.. Snart klar :-) eller?
"Roadrunner" - 4runner 91:a orginal - förutom stereon
Däcken från http://www.fyrhjulsdrift.se förstås!!

Lightbringer
Veteran
Inlägg: 1565
Blev medlem: tor okt 25, 2007 21:29
Ort: Kiruna
Kontakt:

Inlägg av Lightbringer » lör aug 14, 2010 3:25

N-Pettersson skrev:okey då ser du ju på summit vilken axel du ska ha.. är det 4 bultat med?
är inte helt säker, kommer inte åt nummret på baksidan av blocket, men det är ett truck block och de flesta truckblock på 70 talet var 4 bultade.

men det spelar ingen större roll egentligen eftersom jag inte kommer ta ut över 500 hk :)

ruprekt
Användare
Inlägg: 20
Blev medlem: ons maj 06, 2009 17:17
Ort: Södra Dalarna

Inlägg av ruprekt » lör aug 14, 2010 9:42

Ska du inte plocka ur mer effekt en så kan du lika gärna slipa om en 400 vev, det plus 0,30 borr gör en 383a av din 350.

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Inlägg av Grottulf » sön aug 15, 2010 15:23

Nuförtiden är det billagare att köpa en färdig 383-vev, än att slipa om en
400-vev så den passar.
För 350hk så duger de billigaste kiten gott o väl.

Jag har handlat från www.enginekits.com tidigare, och de var riktigt prisvärda.
Se bara till att du får kolvar som ger rätt kompresion tillsammans med de toppar och den kam du ska använda.

Vill du handla i Sverige så kan jag varmt rekomendera www.enginekitracing.se de har väldigt bra priser med svenska mått.
(De har inget gemensamt med www.enginekit.com mer än namnet)
Är du minsta osäker på vad du ska ha, så tycker jag definitivt du ska ringa dem.
Så plockar de ihop ett kit med det du behöver.
Senast redigerad av Grottulf den sön aug 15, 2010 15:45, redigerad totalt 1 gånger.

Lightbringer
Veteran
Inlägg: 1565
Blev medlem: tor okt 25, 2007 21:29
Ort: Kiruna
Kontakt:

Inlägg av Lightbringer » sön aug 15, 2010 15:30

tackar för tippsen

ruprekt
Användare
Inlägg: 20
Blev medlem: ons maj 06, 2009 17:17
Ort: Södra Dalarna

Inlägg av ruprekt » ons aug 18, 2010 16:14

Grottulf skrev:Nuförtiden är det billagare att köpa en färdig 383-vev, än att slipa om en
400-vev så den passar.
För 350hk så duger de billigaste kiten gott o väl.

Jag har handlat från www.enginekits.com tidigare, och de var riktigt prisvärda.
Se bara till att du får kolvar som ger rätt kompresion tillsammans med de toppar och den kam du ska använda.

Vill du handla i Sverige så kan jag varmt rekomendera www.enginekitracing.se de har väldigt bra priser med svenska mått.
(De har inget gemensamt med www.enginekit.com mer än namnet)
Är du minsta osäker på vad du ska ha, så tycker jag definitivt du ska ringa dem.
Så plockar de ihop ett kit med det du behöver.
Ja nog kommer jag undan billigare alltid, men det beror väl på vad ger för slipämnet och vart du slipar/borrar m.m.

Kom ihåg att det tillkommer en hel del utgifter förutom strokerkittet innan motorn är klar, den kommer att kosta en hel del pengar och jobb.

Andreas
Beroende
Inlägg: 1078
Blev medlem: fre jun 01, 2007 11:17
Ort: Tibro

Inlägg av Andreas » tor aug 19, 2010 23:40

kolla men den här killen tror han har nya strokerkit till 350
Anders 0706-580824

Lightbringer
Veteran
Inlägg: 1565
Blev medlem: tor okt 25, 2007 21:29
Ort: Kiruna
Kontakt:

Inlägg av Lightbringer » fre aug 20, 2010 1:39

ruprekt skrev:Kom ihåg att det tillkommer en hel del utgifter förutom strokerkittet innan motorn är klar, den kommer att kosta en hel del pengar och jobb.
har tänkt på det, därför vill jag hitta en motor jag kan skruva i samtidigt som bilen är körbar :)

Skriv svar