kingcab går varm
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
kingcab går varm
vad kan va fel? tagit bort termostat+bytt kyl,haft isär o kollat vattenpumpen o spolat ur kanaler utan framgång.
en tanke slog mig.. kan temp mätaren va knas kanske o visa fel?
förslag någon? motor är td25
en tanke slog mig.. kan temp mätaren va knas kanske o visa fel?
förslag någon? motor är td25
mvh/micke
-
- 4x4xnerd
- Kontakt:
1.
Sätt tillbaka termostaten. Du förstör cirkulationen i motorn när du tar bort termostaten...
2.
Blir kylaren varm, och i så fall hur varm???
3.
Blir övre och undre kylarslangar varma????
Sätt tillbaka termostaten. Du förstör cirkulationen i motorn när du tar bort termostaten...
2.
Blir kylaren varm, och i så fall hur varm???
3.
Blir övre och undre kylarslangar varma????
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
termostaten sitter i igen,passade på att lägga den i kastrullen o kolla om den öppnade... står 82 grader på den är den fullt öppen då eller börjar den öppna? den var fullt öppen vid 96, tycker det är lite sent,men samtidigt kommer värmen i kastrullen fortare så den kanske inte hängde med bara?
både över o undre kylslangar blir jävligt varma
kylaren är iskall i samma område som fläkten täcker,annars lika varm som slangarna.
sen satt vattnet in/ut fråm turbon på slangarna till värmepaketets in/ut, satte på t-kors o då tar det liite längre tid innan den går över.(tror det är en konvetrerad td25 då vissa detaljer runt motor o turbo ser lite klåpaktiga ut,om det kan hjälpa.
hur sitter vatten slangarna på td25 till turbon o från på original? kan det va att det blir nåt stopp i flödet om dom sitter i fel ordning tex?.
tackar för svar o tips so far...
kylaren är iskall i samma område som fläkten täcker,annars lika varm som slangarna.
sen satt vattnet in/ut fråm turbon på slangarna till värmepaketets in/ut, satte på t-kors o då tar det liite längre tid innan den går över.(tror det är en konvetrerad td25 då vissa detaljer runt motor o turbo ser lite klåpaktiga ut,om det kan hjälpa.
hur sitter vatten slangarna på td25 till turbon o från på original? kan det va att det blir nåt stopp i flödet om dom sitter i fel ordning tex?.
mvh/micke
-
- Veteran
- Kontakt:
Om du är osäker på din termostats funktion, byt!loso skrev:termostaten sitter i igen,passade på att lägga den i kastrullen o kolla om den öppnade... står 82 grader på den är den fullt öppen då eller börjar den öppna? den var fullt öppen vid 96, tycker det är lite sent,men samtidigt kommer värmen i kastrullen fortare så den kanske inte hängde med bara?
Den kostar ju trotts allt inte många kronor och kan spara dig åtskilliga tusenlappar.
Har du kollat vattenpumpen?
Spolat ur motorn med kylrengöring osv...
Har du möjlighet så mät hur varmt vattnet är ( mest för att utesluta tempgivaren)
Spolat ur motorn med kylrengöring osv...
Har du möjlighet så mät hur varmt vattnet är ( mest för att utesluta tempgivaren)
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
går den varm så den kokar, eller bara varm enligt temp.mätaren?
ta bort sladden som går till temp.givaren, jorda sladden mot karossen, då ska temp.mätaren stiga till toppen. om den gör det så sitter felet inte vid mätaren, men dock kan givaren fortfarande va sönder.
eftersom övre slangen går varm, är ju termostaten öppen, men har du prövat trycka in övre slangen, och sedan släppa efter sakta? då borde du känna ett slags tryck som tyder på att vattenpumpen går som den ska.
låter dock konstigt att felet skulle sitta i pumpen, den brukar glappa, eller visa läckage om den är sönder.
hoppas du hittar felet iallafall!
ta bort sladden som går till temp.givaren, jorda sladden mot karossen, då ska temp.mätaren stiga till toppen. om den gör det så sitter felet inte vid mätaren, men dock kan givaren fortfarande va sönder.
eftersom övre slangen går varm, är ju termostaten öppen, men har du prövat trycka in övre slangen, och sedan släppa efter sakta? då borde du känna ett slags tryck som tyder på att vattenpumpen går som den ska.
låter dock konstigt att felet skulle sitta i pumpen, den brukar glappa, eller visa läckage om den är sönder.
hoppas du hittar felet iallafall!

pumpen är ur nu för andra gången,ser o känns lika fin som sist.
kanaler i motor o kyl spolade, kommer bara fint källvatten igenom.
beroende på hur jag kör så kokar den eller ej,alltså för att kunna köra o hålla tempen precis lite över mitten av mätaren är det full värme o fläkt på i kupen,då kan jag fisköra utan belastning,tempen mätte jag med frugans kött termometer till 80 grader,men då låg mätaren strax innan mitten(så det verkar ju rimligt) sist jag körde klämde jag på kylslangarna(så länge jag kunde utan skador) då kändes slangarna lite hårda,men då kokade bilen.
om locket till kylaren är av o man gasar lite stiger nivån i kylet,kollade även med termostatlocket av o det verkar flöda bra... kan tilläggas att på tomgång går den inte upp i temp utan håller sig i mitten o strax under.
så fort det blir lite belastat om man gasar på så sticker nålen sakta upp o man får köra rullande bastu.
en ny vattenpump är heller inte gratis, men det verkar som det enda o göra är att byta... fler tips? börjar redan bli gråhårig,men vill inte slita håret också
kanaler i motor o kyl spolade, kommer bara fint källvatten igenom.
beroende på hur jag kör så kokar den eller ej,alltså för att kunna köra o hålla tempen precis lite över mitten av mätaren är det full värme o fläkt på i kupen,då kan jag fisköra utan belastning,tempen mätte jag med frugans kött termometer till 80 grader,men då låg mätaren strax innan mitten(så det verkar ju rimligt) sist jag körde klämde jag på kylslangarna(så länge jag kunde utan skador) då kändes slangarna lite hårda,men då kokade bilen.
om locket till kylaren är av o man gasar lite stiger nivån i kylet,kollade även med termostatlocket av o det verkar flöda bra... kan tilläggas att på tomgång går den inte upp i temp utan håller sig i mitten o strax under.
så fort det blir lite belastat om man gasar på så sticker nålen sakta upp o man får köra rullande bastu.
en ny vattenpump är heller inte gratis, men det verkar som det enda o göra är att byta... fler tips? börjar redan bli gråhårig,men vill inte slita håret också

mvh/micke