Vilken bil ska jag satsa på??

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

ahmo088
Användare
Inlägg: 12
Blev medlem: mån aug 30, 2010 2:42
Ort: Landskrona

Vilken bil ska jag satsa på??

Inlägg av ahmo088 » mån aug 30, 2010 2:54

Hejsan,jag är ny här på forumet,jag har aldrig ägt en suv eller offroadbil.Jag har åkt med min polare i hans Mercedes G300 som är höjd o grejer och har blivir absolut tokigt i offroad körning.Så nu har jag sålt min MC och tänker köpa en bil och själv bygga om den.Vilken bil ska man satsa på??Har tänkt en Jeep wrangler 97-00 har 70-80000 för att lägga på objektet.Tacksam för svar

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » mån aug 30, 2010 17:30

beror på lite.

tänkt att enbart köra offroad?

eller använda den som 2a bil?

ska den ha åkkomfort? eller kan man tryta på den kvaliten?


mitt tips på en stabil och rolig terrängbil som man kan ha besiktigad och hyfsat till lite allt möjligt men ändå behålla fina terrängegenskaper.
En TGB11 (C303) behöver inte göras något särskilt med mer än att byta däck till några mjukare tex superswamper TSL sx eller Bogger eller några crepy crawler kring 37-38 tum e lagom.

MG e ju ingen otrevlig bil heller dock måste dom ju som alla andra gatbilar höjas och donas till så de e ju händigheten som sätter gränserna, dock mkt trevligare åkkomfort än TGB bilar.
samma gäller Nissan Patrol av 90tal och uppåt.
Toyota LC är också ett givetval i denne kategori.

jag är inte förtjust i Jeep wrangler då man måste kasta ut mkt pengar och tid innan dom blir lika kompetenta i skogen, samma med dom flesta andra jänkare, blazer o dyl.
underdimensionerade axlar, brist på spärrar, och plattjärn till fjädring men med fördel för att dom har automat oftast och är billiga i delar.

åk runt och testa lite för att hitta en bil du trivs med.
The sound of eight hooves tear the earth.
sleipner is here!

ΧΞΣ

http://www.asfaltseliten.com" onclick="window.open(this.href);return false;

gnisten83
Rutinerad
Inlägg: 486
Blev medlem: lör mar 18, 2006 18:52
Ort: Ryd

Inlägg av gnisten83 » mån aug 30, 2010 20:43

Wrangler 97 o nyare har inte plattjärn till fjädring utan spiraler men de kräver höjningar mm för att bli nåt i skogen.
Har inte tid att bygga utan vill köra nu så köp nån som redan är ombyggd, blir nog billigare än att köpa till dvs höjningssatser, men klart byggandet är väl halva nöjet :lol:
CJ5 -72 med 304/727/300/30+44/35"

Bosse96
Användare
Inlägg: 85
Blev medlem: tis aug 26, 2008 9:02
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Bosse96 » mån aug 30, 2010 21:02

Jag tycker att en Geländewagen är en grymt kompetent bil utan att du behöver göra något annat än att montera lite större däck. Den är fulldiffad original och har spiraler med bra fjädringsväg och tåliga axlar. Jag har LTB 10,5"x34" och det passar utan att bygga om, vill du ha bredare så passar 12,5"x33" också fint. Vill du ha ännu större så kan du med enkla medel göra en karosshöjning på 5cm och kapa lite i hjulhusen så får du plats med mera gummi, 38" ska funka har jag hört :) (nackdelen med en G är att den är tung och reservdelar kan vara lite svårare att hitta till en billig peng)

/Marcus
230GE -85 Super Swamper LTB 34x10,5x15
Life is too short to drive a Land Rover

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8511
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Inlägg av Wältmeister » tis aug 31, 2010 15:25

Hej och välkommen på forumet.

Wrangler TJ kan du välja bort direkt. Håller inte. Övervärderad.
Wrangler YJ håller men är så ful att den kan du välja bort.
Willys Jeep CJ 7 är(nästan) en Wrangler YJ men snyggare. Den Jeep jag skulle välja.
Willys Jeep CJ 5 är en kortare CJ 7. Den snyggaste Jeepen. Men mest opraktiska.

Jag tror att Jeep Cherokee XJ är den bästa kompromissen. Prisvärd.

Mercedes G-Wagen är den bästa terrängbilen alla kategorier.

Toyota LandCruiser är nästan i paritet med G-Wagen.

Ska du ha endast som skogsleksak rekommenderar jag en nyare Suzuki Samurai med insprutningsmotor.

Kolla Blocket.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

ahmo088
Användare
Inlägg: 12
Blev medlem: mån aug 30, 2010 2:42
Ort: Landskrona

Inlägg av ahmo088 » ons sep 01, 2010 0:49

Tack för alla svar,grejern är att jag bor i Bosnien och kommer o ha bilen här nere,så jag kommer inte ha några problem med besiktningen.Jag har träffat lite folk de sista dagarna som kör mycket offroad och har satsat mycket pengar på sina bilar,tex en kille har en Pajero Shogun 3500 manuell som är till salu,den är höjd och har alla tillbehör,vad tror ni den är ca värd och är det något o ha i terräng.Jag va verkligen sugen på en wrangler TJ.Tacksam för svar

volvojonas
ProvModerator
Inlägg: 928
Blev medlem: sön sep 23, 2007 21:23
Ort: Linköping

Inlägg av volvojonas » ons sep 01, 2010 6:11

Pajero funkar bättre än många tror i skogen. Prisvärda bilar.
Mitsubishi Pajero Canvas 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8511
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Inlägg av Wältmeister » ons sep 01, 2010 8:26

Jag har själv ägt en Shogun V6 3,5 Aut 2001.
Köpte den fabriksny på rekommendation av Öjerskog och Mothander.
Trevlig och kompetent bil.
Annars hade jag inte köpt den.
Diamentralt motsatt förhållande mot säljaren.
P g a den senare blev den inte lång tid i min ägo.
Ingen familjebil direkt.

Slå till om du får den till "rätt" pengar.

:hello:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

kex
Hemmastadd
Inlägg: 226
Blev medlem: mån sep 29, 2008 1:03

Inlägg av kex » ons sep 01, 2010 8:47

I bossnien då väler man en LC?

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8511
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Inlägg av Wältmeister » ons sep 01, 2010 11:52

Sorry läste ditt inlägg dåligt.
TJ ska du slå ur hågen direkt.
Har även ägt en sådan.
Håller inte.
Funderar du på en Wrangler så ta i stället en YJ.
Synd bara att den är dj***a ful med sina rektangulara strålkastare.
Allra helst skulle jag i ditt ställe välja en CJ-7.
Den är både snygg och kompetent.
CJ-5:an är i o f s ännu snyggare och bättre i spenaten med sin kortare hjulbas.
Men den är opraktisk med sitt lilla utrymme bakom framstolarna.

Ta dig en funderare på en XJ.

:hello:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

ahmo088
Användare
Inlägg: 12
Blev medlem: mån aug 30, 2010 2:42
Ort: Landskrona

Inlägg av ahmo088 » ons sep 01, 2010 16:13

kex skrev:I bossnien då väler man en LC?

LC???

ahmo088
Användare
Inlägg: 12
Blev medlem: mån aug 30, 2010 2:42
Ort: Landskrona

Inlägg av ahmo088 » ons sep 01, 2010 16:16

Wältmeister skrev:Jag har själv ägt en Shogun V6 3,5 Aut 2001.
Köpte den fabriksny på rekommendation av Öjerskog och Mothander.
Trevlig och kompetent bil.
Annars hade jag inte köpt den.
Diamentralt motsatt förhållande mot säljaren.
P g a den senare blev den inte lång tid i min ägo.
Ingen familjebil direkt.

Slå till om du får den till "rätt" pengar.

:hello:

Om jag köper nu en Pajero Shogun,var köper man höjningsats till bilen?Är det mycket jobb om man vill göra det själv?

gnisten83
Rutinerad
Inlägg: 486
Blev medlem: lör mar 18, 2006 18:52
Ort: Ryd

Inlägg av gnisten83 » ons sep 01, 2010 19:09

LC= Toyota Land Cruiser
CJ5 -72 med 304/727/300/30+44/35"

A.Lindgren
Hemmastadd
Inlägg: 103
Blev medlem: tor nov 12, 2009 19:59
Ort: Ulricehamn

Inlägg av A.Lindgren » ons sep 01, 2010 22:10

En fördel med t.ex Wrangler eller Landcruiser LZJ73 är att det finns möjlighet att åka öppet om man vill ut och finåka också. 8)

//Anders
Willys CJ3 -50 "Patina Edition"
Suzuki 423ET -86
Chevrolet Camaro -68

trooper
Rutinerad
Inlägg: 369
Blev medlem: lör mar 04, 2006 0:11
Ort: Gråbo

Inlägg av trooper » tor sep 02, 2010 21:50

Wältmeister skrev:Sorry läste ditt inlägg dåligt.
TJ ska du slå ur hågen direkt.
Har även ägt en sådan.
Håller inte.
Funderar du på en Wrangler så ta i stället en YJ.
Synd bara att den är dj***a ful med sina rektangulara strålkastare.
Dina inlägg är nog dom mest korkade jag läst på detta forum.
Ditt Jeephat kanske bottnar i att du inte fick sålt din "lille fjutt" eller vad du nu kallar din susuki,trots att du annonserat flera år.
Klart att du blir bitter när du får åka omkring i din osäljbara suka :lol: .

Varför skulle en Yj hålla bättre än en en Tj ?.
Är bladfjädrarna starkare än spiraler,eller kanske är 4-kantiga strålkastare hållbarare än runda ?.
Mycket mer skiljer det ju inte mellan bilarna.

Jag har ägt både Tj, Yj ,Xj och ett flertal andra 4wd,tycker Tj var en av dom bättre :wink: .

Skriv svar