Vilken bil ska jag börja med?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Vilken bil ska jag börja med?
Är lite sugen på detta med offroad, eller skulle iallafall vilja ha en fin fräsch offroadbil som är totalt genomgången och lite ombyggd men vad ska man satsa på som första objekt?
Kollat en de på Jeep från mitten på -90 talet, mer exakt en Cheerokee eller kanske en liten Wrangler eller motsvarande, vad rekommenderas?
Kollat en de på Jeep från mitten på -90 talet, mer exakt en Cheerokee eller kanske en liten Wrangler eller motsvarande, vad rekommenderas?
Innan någon överhuvudraget kan ge dej någon form av tips så måste du själv ställa dej frågan- Vad ska jag använda bilen till? först när du vet det och skrivit det här så kan du få goda och bra tips.
Fundera på om du ska ha en vanlig pendlarbil som du vill laja lite med i skogen på helgerna? eller ha den på kärra för att utmana dom värsta partierna hela tiden? vill du köra i lera eller klättra i berg? Beskriv hur du tänker kring användandet så kommer råden sen.
Ska jag försöka mej på en generell rådgivning så rekommenderar jag en sen 80" Cherokee eller en Suka- enormt mycket besiktningsbar terrängbil för pengarna. Och båda är tacksamma att modifiera.
SKREV OBELIX
Fundera på om du ska ha en vanlig pendlarbil som du vill laja lite med i skogen på helgerna? eller ha den på kärra för att utmana dom värsta partierna hela tiden? vill du köra i lera eller klättra i berg? Beskriv hur du tänker kring användandet så kommer råden sen.
Ska jag försöka mej på en generell rådgivning så rekommenderar jag en sen 80" Cherokee eller en Suka- enormt mycket besiktningsbar terrängbil för pengarna. Och båda är tacksamma att modifiera.
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Hej bygranne
Roligt att du är inne på rätt spår, cherokee alltså.
Jag är lite i valet å kvalet om jag ska sälja en av mina ögonstenar, men mest troligt blir det så, för det kostar för mycket att hålla igång 2 bilar.
Så är du ute å åker så får du gärna kolla på min cherokee om det kan vara något för dig.
Här är en länk med lite bilder och info:http://www.garaget.org/?car=81667
//John

Roligt att du är inne på rätt spår, cherokee alltså.
Jag är lite i valet å kvalet om jag ska sälja en av mina ögonstenar, men mest troligt blir det så, för det kostar för mycket att hålla igång 2 bilar.
Så är du ute å åker så får du gärna kolla på min cherokee om det kan vara något för dig.
Här är en länk med lite bilder och info:http://www.garaget.org/?car=81667
//John
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8511
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Hej och välkommen Pe4r.
Som jag svarade till ahmo088 i hans tråd så tycker jag Geländewagen är bra, annars så finns det många färdigbyggda bilar som det bar är att tuta och köra med. Speedkings Jeep verkar var ett bra bil att börja med i spenaten.
Som jag svarade till ahmo088 i hans tråd så tycker jag Geländewagen är bra, annars så finns det många färdigbyggda bilar som det bar är att tuta och köra med. Speedkings Jeep verkar var ett bra bil att börja med i spenaten.
/MarcusJag tycker att en Geländewagen är en grymt kompetent bil utan att du behöver göra något annat än att montera lite större däck. Den är fulldiffad original och har spiraler med bra fjädringsväg och tåliga axlar. Jag har LTB 10,5"x34" och det passar utan att bygga om, vill du ha bredare så passar 12,5"x33" också fint. Vill du ha ännu större så kan du med enkla medel göra en karosshöjning på 5cm och kapa lite i hjulhusen så får du plats med mera gummi, 38" ska funka har jag hört Smile (nackdelen med en G är att den är tung och reservdelar kan vara lite svårare att hitta till en billig peng)
230GE -85 Super Swamper LTB 34x10,5x15
Life is too short to drive a Land Rover
Life is too short to drive a Land Rover
Så här tänkte jag:
1. Jag behöver en bil som kan och får dra 3500 kg på kroken.
2. Den ska inte kosta en förmögenhet.
3. Den ska vara bekväm att åka på vägen.
4. Den ska se rätt ut.
5. Den ska klara viss terrängkörning.
Suzuki eller Lada var inte att tänka på...
Jag siktade på LandRover Defender, för den ser rätt ut men föll pladask på punkt 3 och 2.
Toyota Landcruiser o Nissan Patrol föll på punkt 2 och 4.
Jeep Cherokee passade perfekt enligt punkt 1, 2, 3, 4 och 5.
Efter det var det inte så svårt för mig...
1. Jag behöver en bil som kan och får dra 3500 kg på kroken.
2. Den ska inte kosta en förmögenhet.
3. Den ska vara bekväm att åka på vägen.
4. Den ska se rätt ut.
5. Den ska klara viss terrängkörning.
Suzuki eller Lada var inte att tänka på...
Jag siktade på LandRover Defender, för den ser rätt ut men föll pladask på punkt 3 och 2.
Toyota Landcruiser o Nissan Patrol föll på punkt 2 och 4.
Jeep Cherokee passade perfekt enligt punkt 1, 2, 3, 4 och 5.
Efter det var det inte så svårt för mig...
Jeep Wrangler Unlimited Sahara -07.
http://jeepetorp.blogg.se
http://jeepetorp.blogg.se
Skrev du inte något fel där? Du menar att Cherokee skulle vara snyggare än Land cruiser och Patrol?
Tror nog du får ta en titt på bilarna igen.
Geländewagen har du mycket från början dock blir de dyra när man ska sätta nån extra utrustning.
Tror nog du får ta en titt på bilarna igen.
Geländewagen har du mycket från början dock blir de dyra när man ska sätta nån extra utrustning.
jeepetorp skrev:Så här tänkte jag:
1. Jag behöver en bil som kan och får dra 3500 kg på kroken.
2. Den ska inte kosta en förmögenhet.
3. Den ska vara bekväm att åka på vägen.
4. Den ska se rätt ut.
5. Den ska klara viss terrängkörning.
Suzuki eller Lada var inte att tänka på...
Jag siktade på LandRover Defender, för den ser rätt ut men föll pladask på punkt 3 och 2.
Toyota Landcruiser o Nissan Patrol föll på punkt 2 och 4.
Jeep Cherokee passade perfekt enligt punkt 1, 2, 3, 4 och 5.
Efter det var det inte så svårt för mig...
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8511
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Men en Cherokee KJ 2.8 CRD, som du har, uppfyller väl bara 1 och 3.jeepetorp skrev:Så här tänkte jag:
1. Jag behöver en bil som kan och får dra 3500 kg på kroken.
2. Den ska inte kosta en förmögenhet.
3. Den ska vara bekväm att åka på vägen.
4. Den ska se rätt ut.
5. Den ska klara viss terrängkörning.
Suzuki eller Lada var inte att tänka på...
Jag siktade på LandRover Defender, för den ser rätt ut men föll pladask på punkt 3 och 2.
Toyota Landcruiser o Nissan Patrol föll på punkt 2 och 4.
Jeep Cherokee passade perfekt enligt punkt 1, 2, 3, 4 och 5.
Efter det var det inte så svårt för mig...





Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.