krånglande 4x4 s10 -99

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

r1julle
Användare

krånglande 4x4 s10 -99

Inlägg av r1julle » sön aug 22, 2010 19:26

Jag hade tidigare problem att få ur fyrhjulsdriften till tvåhjulsdrift men det gick alltid att få ur den om man håll på och grejade ett tag.
Men för några dagar sedan skulle jag lägga i fyrhjulsdriften och tryckte då på knappen som vanligt och hörde då det vanliga relä tickande ljudet under instrument panelen och så blinkade knappen som vanlig flera gånger i rad som det har gjort tidigare när jag har försökt att få ur 4x4 till tvåhjulsdrift, men det gick inte i någon 4x4.
Jaha tänkte jag och provade igen och då klickade den bara en gång och inget mer och så har det varit sedan dess den klickar under instrumentpanelen och lampan tänds i knappen bara precis när jag trycker på knappen och inget mer.
Vad kan det vara som är galet då behöver ju få igång den satans 4x4 innan vintern är här i alla fall.
Tacksam för all hjälp jag kan få.

niva_mats
4x4xnerd

Inlägg av niva_mats » sön aug 22, 2010 19:58

Jag kan inte din bil men jag skulle kolla på fördelningslådan där styrningen borde sitta.
Antingen elkablar eller vacumslangar.
Kolla så du har ström eller vacum dit.
Har du ström/vacum så borde felet ligga i styrningarna i lådan.
Plocka ur dessa och testa mer och smörj upp om det inte e kortis i dom för då torde bara byte vara aktuellt.

Det kan även vara så att det sitter något slags frikoppling i framaxeln.

Hoppas du blir något klokare. :)
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

r1julle
Användare

krångel

Inlägg av r1julle » tor sep 02, 2010 2:06

Är det någon som kan förklara hur inkopplingen utav 4x4 fungerar.'
Det jag menar är alltså från det jag trycker på knappen till fyrhjulsdriften till det att den kopplas in.
För när jag nu trycker på knappen så gör det bara ett relä klickande under instrumentpanelen och inget mer innan när det fungerade så gick ju 4x4 i direkt när det klickade men sen så var det ju svårare att få ur den igen men de gångerna jag tryckte på knappen då så klickade ju det flera gånger och blinkade i lampan i knappen.
Nu blinkar det ju bara till just när jag trycker och klickar i relät eller vad det nu är en gång men inget händer.
Medandra ord vad ska hända när jag trycker på knappen vart går signalen så man kan mäta om strömmen kommer dit den ska eller nad som kan vara fel.
Tacksam för all hjälp jag kan få, för att köra den här i vinter utan fungerande 4x4 vet jag inte om jag har någon lust med.

Lightbringer
Veteran
Kontakt:

Inlägg av Lightbringer » tor sep 02, 2010 5:05

kan inte hjälpa dig du har alldeles för ny bil ;) men jag antar oxå att du har en elmotor i fördelningslådan som du kan mäta om den får ström, klickar reläet så kan man ju anta att den "drar" och skickar spänningen vidare någonstans..

Standardsvaret på dessa nyare usa pickuper osv brukar vara "knacka på elmotorn och se om den funkar" ..

Testade söka på google med hjälp av - s10 4x4 problems 1999, det verkar finnas hur många sidor som helst med ditt problem eller liknande problem så mitt råd är väl att kolla där om du hittar nått intressant, eller vänta här och få nått vettigt svar ;)

DirtBoy
Hemmastadd

Inlägg av DirtBoy » tor sep 02, 2010 10:32

Här finns en tråd där någon har typ samma problem som dig.
Och det ges lite olika tips på vad det kan vara, läs den och se om den kan vara till någon hjälp :)

Länk: http://www.blazerforum.com/forum/showthread.php?t=46005
Suzuki SJ413 -86
Dodge W200 Power Wagon -57
Skoda Pickup 1.3 -98
Buick Electra 2dr HT -59
BMW 525iM -02
Volvo Amazon 121 -67

trooper
Rutinerad

Re: krångel

Inlägg av trooper » tor sep 02, 2010 22:32

r1julle skrev:Är det någon som kan förklara hur inkopplingen utav 4x4 fungerar.'
Det jag menar är alltså från det jag trycker på knappen till fyrhjulsdriften till det att den kopplas in.
.

När du trycker på knappen går en signal till styrboxen (sitter innanför höger kickpanel) som i sin tur bla aktiverar en vacumventil på fördelningslådan.
Från vacumventilen på lådan går en slang till en vacumklocka (sitter under batteriet) som i sin tur drar i en wire som går ner till framaxeln.
Wiren kopplar ihop drivaxlarna,så du får drivning fram.

Kolla att du får vacum till klockan under batteriet med 4wd ilagd.
Kika även på kontakterna till styrdonet,inte helt ovanligt att det finns fukt/ärg i kontaktstyckena.

cyberdog
Hemmastadd

Re: krångel

Inlägg av cyberdog » fre sep 03, 2010 17:04

trooper skrev:
När du trycker på knappen går en signal till styrboxen (sitter innanför höger kickpanel) som i sin tur bla aktiverar en vacumventil på fördelningslådan.
Från vacumventilen på lådan går en slang till en vacumklocka (sitter under batteriet) som i sin tur drar i en wire som går ner till framaxeln.
Wiren kopplar ihop drivaxlarna,så du får drivning fram.

Kolla att du får vacum till klockan under batteriet med 4wd ilagd.
Kika även på kontakterna till styrdonet,inte helt ovanligt att det finns fukt/ärg i kontaktstyckena.
Styrboxen som du nämnde styr även motorn som sitter på fördelningslådan. Den motorn sätter i 2H 4H och 4L . På min så klickade det bara när jag tryckte på någon av 4hi eller 4lo knapparna men framaxeln blev inkopplad men dock utan drivning då motorn i fördelningslådan var trasig. Beställde ny motor till fördelningslådan och felet var åtgärdat.
1996 4x4 2dr Cheva Blazer 4.3 Vortex
1987 4x4 2dr Izuzu Trooper 2.2 TurboDiesel
+ Massa Radiostyrda bilar

r1julle
Användare

krångel

Inlägg av r1julle » tor sep 16, 2010 2:12

Vart sitter motorn på fördelningslådan är det någon som har en bild på den och vad ligger en sådan på för pris i så fall ungefär.
Är det bara att skruva ur den i så fall hur kontrollerar man om den funkar som den ska.
Jag har kollat på vacummklockan under batterilådan och det finns inte en tillstymmelse till vacum där jag skulle därför tro att inte motorn på fördelningslådan gör det den ska.
är det någon som sitter på en spränskiss eller något liknande på hur 4-hjulsdriften är funtad så skulle jag bli glad om jag fick ta del av den.

Skriv svar