Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
persson
- Hemmastadd
- Inlägg: 162
- Blev medlem: fre jul 23, 2010 10:04
- Ort: Sunne
Inlägg
av persson » ons sep 01, 2010 18:46
Hej . Har en nissan king cab årsm 1990 som jag håller på att modifiera lite =) .
Har höjt den 1 dm med klossar bak mellan bak-axel och bladfjäder och höjt torrisions-stavarna max fram . Högre blev den ! Men inte Nog !!
Kaross-höjning är mitt nästa mål . Vad behövs att förlängas vid en sådan höjning , Broms-rör , och dyl ? Rattstång är självklart och servobehållarens slangar , Men hur mkt kan man höja innan för mkt arbete krävs . Hur gör man på lättast sätt ?
Det ska på 35:or 12.5 breda så jag behöver råd och tips
Väldigt tacksam för svar ! . Mvh Persson

Diesel smoke
King Cab diesel 22cm höjd, 35" bf
King Cab diesel "svarting" donator
King cab "röding" 31" Bf
Mazda b2500 maxi cab 31" Kuhmo
JEEP J20-76
Mercedes w124 tdt aut
-
Kingcab_alle
- Forumräv
- Inlägg: 726
- Blev medlem: fre jan 01, 2010 19:56
- Ort: Kumla
-
Kontakt:
Inlägg
av Kingcab_alle » fre sep 03, 2010 16:14
persson skrev:Hej . Har en nissan king cab årsm 1990 som jag håller på att modifiera lite =) .
Har höjt den 1 dm med klossar bak mellan bak-axel och bladfjäder och höjt torrisions-stavarna max fram . Högre blev den ! Men inte Nog !!
Kaross-höjning är mitt nästa mål . Vad behövs att förlängas vid en sådan höjning , Broms-rör , och dyl ? Rattstång är självklart och servobehållarens slangar , Men hur mkt kan man höja innan för mkt arbete krävs . Hur gör man på lättast sätt ?
Det ska på 35:or 12.5 breda så jag behöver råd och tips
Väldigt tacksam för svar ! . Mvh Persson

Om jag inte minns hel fel så kan man höjja ca 2" och bara behöva ta loss växelspaken och böjja den så att den blir lite rakare för annars tar det i i bakkant
Hoppas detta kan vara till någon nytta
Mvh
-
persson
- Hemmastadd
- Inlägg: 162
- Blev medlem: fre jul 23, 2010 10:04
- Ort: Sunne
Inlägg
av persson » tis sep 07, 2010 15:00
Kingcab_alle skrev:persson skrev:Hej . Har en nissan king cab årsm 1990 som jag håller på att modifiera lite =) .
Har höjt den 1 dm med klossar bak mellan bak-axel och bladfjäder och höjt torrisions-stavarna max fram . Högre blev den ! Men inte Nog !!
Kaross-höjning är mitt nästa mål . Vad behövs att förlängas vid en sådan höjning , Broms-rör , och dyl ? Rattstång är självklart och servobehållarens slangar , Men hur mkt kan man höja innan för mkt arbete krävs . Hur gör man på lättast sätt ?
Det ska på 35:or 12.5 breda så jag behöver råd och tips
Väldigt tacksam för svar ! . Mvh Persson

Om jag inte minns hel fel så kan man höjja ca 2" och bara behöva ta loss växelspaken och böjja den så att den blir lite rakare för annars tar det i i bakkant
Hoppas detta kan vara till någon nytta
Mvh
Okej tack tack , Men fundera mer på rattstång och framför allt bromsrör ? =)
Diesel smoke
King Cab diesel 22cm höjd, 35" bf
King Cab diesel "svarting" donator
King cab "röding" 31" Bf
Mazda b2500 maxi cab 31" Kuhmo
JEEP J20-76
Mercedes w124 tdt aut
-
Kingcab_alle
- Forumräv
- Inlägg: 726
- Blev medlem: fre jan 01, 2010 19:56
- Ort: Kumla
-
Kontakt:
Inlägg
av Kingcab_alle » tis sep 07, 2010 18:10
persson skrev:Kingcab_alle skrev:persson skrev:Hej . Har en nissan king cab årsm 1990 som jag håller på att modifiera lite =) .
Har höjt den 1 dm med klossar bak mellan bak-axel och bladfjäder och höjt torrisions-stavarna max fram . Högre blev den ! Men inte Nog !!
Kaross-höjning är mitt nästa mål . Vad behövs att förlängas vid en sådan höjning , Broms-rör , och dyl ? Rattstång är självklart och servobehållarens slangar , Men hur mkt kan man höja innan för mkt arbete krävs . Hur gör man på lättast sätt ?
Det ska på 35:or 12.5 breda så jag behöver råd och tips
Väldigt tacksam för svar ! . Mvh Persson

Det beror ju på hur mkt du ska höjja men 2" behöver du inte det
Om jag inte minns hel fel så kan man höjja ca 2" och bara behöva ta loss växelspaken och böjja den så att den blir lite rakare för annars tar det i i bakkant
Hoppas detta kan vara till någon nytta
Mvh
Okej tack tack , Men fundera mer på rattstång och framför allt bromsrör ? =)

-
Kingcab-XXL
- Hemmastadd
- Inlägg: 217
- Blev medlem: ons apr 04, 2007 22:12
- Ort: Forsheda VJK
Inlägg
av Kingcab-XXL » sön sep 12, 2010 11:59
Är inte så mkt mer än det som nämts tidigare som behövs göras längre eller böjas och fångstbågen under hytten kapas av
dock vill jag tillägga att du får kapa upp så du får fram muttrarna som sitter fastsvetsade i karossen som bultarna till hytten sitter i då dessa är fingängade och borra upp dom och ersätta dom bef bultarna med längre med vanlig gänga då fingängade är svåra att få ta i i den längden så har jag gjort på min
Suzuki sj413 special
-
Hasse
- OffroadGeek
- Inlägg: 4395
- Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
- Ort: Skogen
Inlägg
av Hasse » sön sep 12, 2010 22:39
Kingcab-XXL skrev:Är inte så mkt mer än det som nämts tidigare som behövs göras längre eller böjas och fångstbågen under hytten kapas av
dock vill jag tillägga att du får kapa upp så du får fram muttrarna som sitter fastsvetsade i karossen som bultarna till hytten sitter i då dessa är fingängade och borra upp dom och ersätta dom bef bultarna med längre med vanlig gänga då fingängade är svåra att få ta i i den längden så har jag gjort på min
Hmm! har minsann inte funnits några svetsade bultar i dom karosserna jag hissat från ramarna!!!
-
persson
- Hemmastadd
- Inlägg: 162
- Blev medlem: fre jul 23, 2010 10:04
- Ort: Sunne
Inlägg
av persson » sön sep 12, 2010 23:22
Kingcab-XXL skrev:Är inte så mkt mer än det som nämts tidigare som behövs göras längre eller böjas och fångstbågen under hytten kapas av
dock vill jag tillägga att du får kapa upp så du får fram muttrarna som sitter fastsvetsade i karossen som bultarna till hytten sitter i då dessa är fingängade och borra upp dom och ersätta dom bef bultarna med längre med vanlig gänga då fingängade är svåra att få ta i i den längden så har jag gjort på min
Okej, Hur mycket har du höjt din ? , Har försökt lossa dom bultarna men dom geck runt , Har börjat kapa upp golvet =) Hur gjorde du med kofångaren fram ?
Vad menar du med Fångst-bågen under karossen ?
Diesel smoke
King Cab diesel 22cm höjd, 35" bf
King Cab diesel "svarting" donator
King cab "röding" 31" Bf
Mazda b2500 maxi cab 31" Kuhmo
JEEP J20-76
Mercedes w124 tdt aut
-
Kingcab-XXL
- Hemmastadd
- Inlägg: 217
- Blev medlem: ons apr 04, 2007 22:12
- Ort: Forsheda VJK
Inlägg
av Kingcab-XXL » mån sep 13, 2010 20:35
persson skrev:Kingcab-XXL skrev:Är inte så mkt mer än det som nämts tidigare som behövs göras längre eller böjas och fångstbågen under hytten kapas av
dock vill jag tillägga att du får kapa upp så du får fram muttrarna som sitter fastsvetsade i karossen som bultarna till hytten sitter i då dessa är fingängade och borra upp dom och ersätta dom bef bultarna med längre med vanlig gänga då fingängade är svåra att få ta i i den längden så har jag gjort på min
Okej, Hur mycket har du höjt din ? , Har försökt lossa dom bultarna men dom geck runt , Har börjat kapa upp golvet =) Hur gjorde du med kofångaren fram ?
Vad menar du med Fångst-bågen under karossen ?
Suzuki sj413 special
-
Kingcab-XXL
- Hemmastadd
- Inlägg: 217
- Blev medlem: ons apr 04, 2007 22:12
- Ort: Forsheda VJK
Inlägg
av Kingcab-XXL » mån sep 13, 2010 20:42
persson skrev:Kingcab-XXL skrev:Är inte så mkt mer än det som nämts tidigare som behövs göras längre eller böjas och fångstbågen under hytten kapas av
dock vill jag tillägga att du får kapa upp så du får fram muttrarna som sitter fastsvetsade i karossen som bultarna till hytten sitter i då dessa är fingängade och borra upp dom och ersätta dom bef bultarna med längre med vanlig gänga då fingängade är svåra att få ta i i den längden så har jag gjort på min
Okej, Hur mycket har du höjt din ? , Har försökt lossa dom bultarna men dom geck runt , Har börjat kapa upp golvet =) Hur gjorde du med kofångaren fram ?
Vad menar du med Fångst-bågen under karossen ?
hasse: jag skrev inte svetsade bultar heller utan muttrar! som sitter i karossen
man får kapa från insidan för att komma åt dom
min e höjd 3" från ramen
jag har inte kvar kofångaren fram utan bara bågen vill man ha den kvar får man tillverka något beslag som flyttar upp fästerna
Med fångst båge menar jag en bygel som sitter ovanför kardanen bakom lådan eller om kardanen löper genom den med iaf så går den från karossen ner genom ett rör i en tvärbalt och sen upp igen och är bultad i karossen dessa kan vara svåra o lossa så jag kapade helt enkelt bort den
Suzuki sj413 special
-
persson
- Hemmastadd
- Inlägg: 162
- Blev medlem: fre jul 23, 2010 10:04
- Ort: Sunne
Inlägg
av persson » tis sep 14, 2010 15:12
Kingcab-XXL skrev:persson skrev:Kingcab-XXL skrev:Är inte så mkt mer än det som nämts tidigare som behövs göras längre eller böjas och fångstbågen under hytten kapas av
dock vill jag tillägga att du får kapa upp så du får fram muttrarna som sitter fastsvetsade i karossen som bultarna till hytten sitter i då dessa är fingängade och borra upp dom och ersätta dom bef bultarna med längre med vanlig gänga då fingängade är svåra att få ta i i den längden så har jag gjort på min
Okej, Hur mycket har du höjt din ? , Har försökt lossa dom bultarna men dom geck runt , Har börjat kapa upp golvet =) Hur gjorde du med kofångaren fram ?
Vad menar du med Fångst-bågen under karossen ?
hasse: jag skrev inte svetsade bultar heller utan muttrar! som sitter i karossen
man får kapa från insidan för att komma åt dom
min e höjd 3" från ramen
jag har inte kvar kofångaren fram utan bara bågen vill man ha den kvar får man tillverka något beslag som flyttar upp fästerna
Med fångst båge menar jag en bygel som sitter ovanför kardanen bakom lådan eller om kardanen löper genom den med iaf så går den från karossen ner genom ett rör i en tvärbalt och sen upp igen och är bultad i karossen dessa kan vara svåra o lossa så jag kapade helt enkelt bort den
Jaha okej , Stödlager balk eller va menar du ?
fundera på också , Jag har höjt min allt som går på torrisions fjädringen fram , hur kommer de å funka , Kommer nästan aldrig använda 4wd mer än när jag kanske har laggt mig i en snö-driva , Annars åker jag på 2wd . Kan man göra något som underlättar påfrestningarna av driv-axlarna , Eller hur har du gjort ?
Diesel smoke
King Cab diesel 22cm höjd, 35" bf
King Cab diesel "svarting" donator
King cab "röding" 31" Bf
Mazda b2500 maxi cab 31" Kuhmo
JEEP J20-76
Mercedes w124 tdt aut
-
Kingcab_alle
- Forumräv
- Inlägg: 726
- Blev medlem: fre jan 01, 2010 19:56
- Ort: Kumla
-
Kontakt:
Inlägg
av Kingcab_alle » tis sep 14, 2010 16:54
persson skrev:Kingcab-XXL skrev:persson skrev:
Okej, Hur mycket har du höjt din ? , Har försökt lossa dom bultarna men dom geck runt , Har börjat kapa upp golvet =) Hur gjorde du med kofångaren fram ?
Vad menar du med Fångst-bågen under karossen ?
Kar för mig att
hasse: jag skrev inte svetsade bultar heller utan muttrar! som sitter i karossen
man får kapa från insidan för att komma åt dom
min e höjd 3" från ramen
jag har inte kvar kofångaren fram utan bara bågen vill man ha den kvar får man tillverka något beslag som flyttar upp fästerna
Med fångst båge menar jag en bygel som sitter ovanför kardanen bakom lådan eller om kardanen löper genom den med iaf så går den från karossen ner genom ett rör i en tvärbalt och sen upp igen och är bultad i karossen dessa kan vara svåra o lossa så jag kapade helt enkelt bort den
Jaha okej , Stödlager balk eller va menar du ?
fundera på också , Jag har höjt min allt som går på torrisions fjädringen fram , hur kommer de å funka , Kommer nästan aldrig använda 4wd mer än när jag kanske har laggt mig i en snö-driva , Annars åker jag på 2wd . Kan man göra något som underlättar påfrestningarna av driv-axlarna , Eller hur har du gjort ?
har för mig att
Kingcab-XXL har bytt till stel framaxel
-
Cheva_Power
- Forumräv
- Inlägg: 869
- Blev medlem: fre dec 04, 2009 20:42
- Ort: tidaholm =)
Inlägg
av Cheva_Power » tis sep 14, 2010 17:35
japp de har han !

cheva <3
-
Kingcab-XXL
- Hemmastadd
- Inlägg: 217
- Blev medlem: ons apr 04, 2007 22:12
- Ort: Forsheda VJK
Inlägg
av Kingcab-XXL » tis sep 14, 2010 17:41
jupp Jag har rensat allt vad IFS framvagn heter och bytt till toyota axel istället
Styrningen tar sån tokstryk av att hissas upp och man får massa otrevligheter som stötig bil bumpsteer mm på köpet
O jag tror att om du kör på 2wd kommer du hamna i snövallarna ofta har själv testat med och utan både vikter på flaket och dom e svåra o hantera i halt väglag min nyare originalbil går nästan hela vintern med riktiga vinterdäck med dubb i och 4wd
kolla gärna min byggtråd i garaget
Suzuki sj413 special
-
persson
- Hemmastadd
- Inlägg: 162
- Blev medlem: fre jul 23, 2010 10:04
- Ort: Sunne
Inlägg
av persson » mån sep 20, 2010 15:37
Kingcab-XXL skrev:jupp Jag har rensat allt vad IFS framvagn heter och bytt till toyota axel istället
Styrningen tar sån tokstryk av att hissas upp och man får massa otrevligheter som stötig bil bumpsteer mm på köpet
O jag tror att om du kör på 2wd kommer du hamna i snövallarna ofta har själv testat med och utan både vikter på flaket och dom e svåra o hantera i halt väglag min nyare originalbil går nästan hela vintern med riktiga vinterdäck med dubb i och 4wd
kolla gärna min byggtråd i garaget
Tur är väll de att de här är en a-traktor =) i 30 knyck lär inte så mkt negativa saker ske tkr ja

Diesel smoke
King Cab diesel 22cm höjd, 35" bf
King Cab diesel "svarting" donator
King cab "röding" 31" Bf
Mazda b2500 maxi cab 31" Kuhmo
JEEP J20-76
Mercedes w124 tdt aut
-
a-kingen
- Hemmastadd
- Inlägg: 100
- Blev medlem: mån feb 20, 2012 21:23
- Ort: Örnsköldsvik
Inlägg
av a-kingen » mån apr 09, 2012 20:19
hur i helvete kunde du få upp den en dm på torrisions-stavarna

. har en årsmodell 1990 själv men jag får bara upp den 2 cm
