:Projekt Aguave Grün -End of story..

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

:Projekt Aguave Grün -End of story..

Inlägg av carfrigge » lör sep 18, 2010 21:54

Här kommer lite bilder på min ersättare för pajeron:

Före:
Bild


Bild


Efter:
Bild



Bilen är i ett bra skick, kom till swe. 1998. Ställdes av 1999 för att sedan stå i varmgarage :)

Receptet är som följer:

35" simex -klart
2" höjning -klart
Warn 8274 -klart
Inbyggd 12 volt kompressor med tank -klart
Bullbar anpassad för 8274 -klart
Snorkel -klart
Rocksliders längs sidorna -klart
Hasplåtar under -klart
Konvertera till turbo -klart
Avlägsna samtliga golvmattor -klart
Mont. komradio -klart
Mont. varvräknare -klart
Mont. avgastempmät. -klart
30 mm spacer -klart
40 mm karosshöjning -klart

-Vinna minst en challangetävling 8) *överlåtes till nya ägaren :mrgreen: *

Här är motorn:

Bild


Någon som vet om det är en 3,0 eller 3,5 om motornummret är: R 603 011 35 01 ?

Gjutstämpeln säger -95 på flera ställen iaf.



Tack till Kalle för att du hängde på, andra helgen i rad (Malmö förra helgen & Helsingborg idag)

Tack till Lennie för tipset om bilen :)

Tack till Roger för en seriös affär & ett trevligt bemötande!



//F
Senast redigerad av carfrigge den sön nov 23, 2014 20:42, redigerad totalt 11 gång.
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

dansken
Veteran
Inlägg: 2120
Blev medlem: lör mar 04, 2006 20:14
Ort: Åstorp

.

Inlägg av dansken » lör sep 18, 2010 22:03

Fan, är det inte merca fälgar på släpet :lol:

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Re: .

Inlägg av carfrigge » lör sep 18, 2010 22:24

dansken skrev:Fan, är det inte merca fälgar på släpet :lol:
Japp, är det premium så är det ! 8)



//F
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

thomasv
Forumräv
Inlägg: 603
Blev medlem: fre sep 29, 2006 20:34
Ort: Eskilstuna

Inlägg av thomasv » lör sep 18, 2010 22:54

Sedär! en Påvemobil!
:D :D :D :D :D :D
Bild

/Thomas
/Thomas

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---OlllllllO
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ My JEEP are being built!

Joel
Veteran
Inlägg: 2074
Blev medlem: sön jul 01, 2007 19:08
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av Joel » sön sep 19, 2010 8:40

3,5 litaren heter om603 971*** å den satt bara i w140 modellen (S class) vad jag vet.. så du har säkert en 3,0l men vilken bra motor de är den tål utan vidare 2bars ladd :P

dansken
Veteran
Inlägg: 2120
Blev medlem: lör mar 04, 2006 20:14
Ort: Åstorp

.

Inlägg av dansken » sön sep 19, 2010 8:57

Kollar man på mobile.de så fanns det G290 o G350 1995.
G290 är om jag fattat det rätt en 2,9L sugmotor på 95hk.
G350 är en 3,5L turbomotor på 136hk.

Så om det är en motor från en G-wagen bör det va en 3,5L.

kalle
Guru
Inlägg: 2518
Blev medlem: lör apr 07, 2007 14:08
Ort: Söderköping

Inlägg av kalle » sön sep 19, 2010 9:05

Denna motor var från personbil,men det finns G350 som du skriver.

Både gamal rak6a och nya med V6.
-90 talarn i G350 ska enligt Wiki heta OM603D35A 136hk/330nm

Mahindra
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: lör jun 10, 2006 22:16
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Mahindra » sön sep 19, 2010 11:35

Måste varit färgen du föll för;)
Undersökte vad min motor heter 603 972 12 och det är en 350.
Har du manuell låda på den motorn är det garanterat en 300. Då 350 kom bara med automat för de manuella lådorna höll inte för den motorn.

Rekommenderar dig att ska du höja så mycket så gör 2" på fjädrarna och 2" bodylift. För GW har lite problem med utfjädringen och att kardanerna tar i. Tyvärr sägs de även vara så att hjullagerna håller inte så länge på dessa bilarna med 35".

Ser dock ut att vara en riktigt fräsch grund för dig att börja på. Vad är det för motor som suttit original i den?

Grattis ser ut att vara bra köp.

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Inlägg av carfrigge » sön sep 19, 2010 12:54

Mahindra skrev:Måste varit färgen du föll för;)
Undersökte vad min motor heter 603 972 12 och det är en 350.
Har du manuell låda på den motorn är det garanterat en 300. Då 350 kom bara med automat för de manuella lådorna höll inte för den motorn.

Rekommenderar dig att ska du höja så mycket så gör 2" på fjädrarna och 2" bodylift. För GW har lite problem med utfjädringen och att kardanerna tar i. Tyvärr sägs de även vara så att hjullagerna håller inte så länge på dessa bilarna med 35".

Ser dock ut att vara en riktigt fräsch grund för dig att börja på. Vad är det för motor som suttit original i den?

Grattis ser ut att vara bra köp.
Tack, ja bilen är verkligen jättefin :)
Det står ca 6500 mil på mätaren, skulle förvåna mej om det inte stämmer..

Det är en 5 cyl. sugmotor i den nu.
Det sitter automatlåda på turbomotorn.


//F
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

Mahindra
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: lör jun 10, 2006 22:16
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Mahindra » sön sep 19, 2010 17:00

Att den bara skulle gått 6500mil de skulle jag inte tro om den kommer från Tyskland. Är det 300 diesel i bilen? Den fem femcylindriga?
Om det sitter en 300 femma i bilen och jag varit dig hade jag nog hellre fixat fram en turbo till den. Dels för det är mest troligt en original GW motor med fördelarna det har och att femman håller betydligt bättre än sexan.

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Inlägg av carfrigge » sön sep 19, 2010 22:09

Mahindra skrev:Att den bara skulle gått 6500mil de skulle jag inte tro om den kommer från Tyskland. Är det 300 diesel i bilen? Den fem femcylindriga?
Om det sitter en 300 femma i bilen och jag varit dig hade jag nog hellre fixat fram en turbo till den. Dels för det är mest troligt en original GW motor med fördelarna det har och att femman håller betydligt bättre än sexan.

Är det för du är fördomsfull eller är det fakta ang. mätarställningen/import från tyskland :?: :naughty:

Hursomhelst körde jag en rejäl sväng med bilen idag och första intrycket blev: SLÖ :shock: men tyst och mkt följsam :) så något måste göras för att få mer kraft i bilen.

Just nu lutar det åt att TD motorn hamnar under huven inom snar framtid, den är ju ändå anpassad för överladdning.
Skulle den mot förmodan "rasa" blir det turbokonvertering av orginalmotorn.

Är dom känsliga för "rattfladder" ?
Sitter slitna 31" på nu och ratten svajar rejält runt 70km/t, styrdämpare sitter där den skall och ser ut att vara ny.


På det stora hela känns den jäkligt gedigen och jämför man med pajerons drivlina (som höll för min körning under flera år) skall denna inte vara sämre.
Hoppas den teorin stämmer med verkligheten bara.... :wink:


//F
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

calle-fas
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: sön jan 28, 2007 20:41
Ort: Floda
Kontakt:

Inlägg av calle-fas » mån sep 20, 2010 0:05

Gratulerar!

Det var verkligt glada nyheter! Ser fram mot att få möta den i skogen. :)
Calle[FAS] - Det är bara roligt!
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00

tersan
Hemmastadd
Inlägg: 162
Blev medlem: tis nov 03, 2009 14:40
Ort: Tåby, Vikbolandet

Inlägg av tersan » mån sep 20, 2010 12:01

Jag har själv en nyinförskaffad GD (1985, korta karossen, 300-motor) och behöver lite tips/idéer, så det här ska bli spännande att följa!

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Inlägg av carfrigge » tis sep 21, 2010 19:59

tersan skrev:Jag har själv en nyinförskaffad GD (1985, korta karossen, 300-motor) och behöver lite tips/idéer, så det här ska bli spännande att följa!

Härligt!


Upp med bilder & mer info 8) :D


//F
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

kalle
Guru
Inlägg: 2518
Blev medlem: lör apr 07, 2007 14:08
Ort: Söderköping

Inlägg av kalle » tis sep 21, 2010 20:12

Nått sådant här skulle du spika ihop till din så du får på 8274an...

Bild

Bild

Ser ju ganska tajt och smidigt ut.

Skriv svar