Byggbeskrivning Suzuki A-traktor

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Finnpower
Veteran
Inlägg: 2305
Blev medlem: sön mar 02, 2008 19:52
Ort: Robertsfors

Byggbeskrivning Suzuki A-traktor

Inlägg av Finnpower » mån sep 20, 2010 20:28

Som rubriken säger:
Nu börjar det snart hända grejer med grabben a-traktor men jag vill ha en beskrivning av hur spärra vad.
Har inte riktigt tid att laborera så om nån har ett recept jag kan följa är det välkommet.
Är en Suzuki K-truck med drivlina från en vanlig lång suzuki.
Kolla Teräng-Tottes tråd så får ni se vilken det är.
Har ett par vanliga lådor som jag kan rensa kuggar ur så vill nån bara förklara vilka kuggar och vilka hjul det ska vara blir det nog bra...
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...

Cheva_Power
Forumräv
Inlägg: 869
Blev medlem: fre dec 04, 2009 20:42
Ort: tidaholm =)

Inlägg av Cheva_Power » mån sep 20, 2010 20:47

bätre å spärra med platjärn gjorde de på king cab epan bessiktningen sa aldrig nåt synns ju inte heller ! mkt bätre tycker ja än å förstöra en låda ! dom är ju inte gratis precis ;) inte king diesel lådor ihalla fal har en ju sett på blocket 8)
cheva <3

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Inlägg av 4x4power » mån sep 20, 2010 20:55

Cheva_Power skrev:bätre å spärra med platjärn gjorde de på king cab epan bessiktningen sa aldrig nåt synns ju inte heller ! mkt bätre tycker ja än å förstöra en låda ! dom är ju inte gratis precis ;) inte king diesel lådor ihalla fal har en ju sett på blocket 8)
Detta inlägget hjälpte ju inte speciellt mycket!!




Har för mej jag hittade en tråd någonstans med sprängskiss på sukka låda, ska leta lite när jag duschat :D
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

Cheva_Power
Forumräv
Inlägg: 869
Blev medlem: fre dec 04, 2009 20:42
Ort: tidaholm =)

Inlägg av Cheva_Power » mån sep 20, 2010 21:03

gav han ju ett tips HUR han kunde spärra på ett annat sätt ! va ett förslag bara så ;)
cheva <3

Terrängtotte
Forumräv
Inlägg: 978
Blev medlem: sön jul 13, 2008 22:29
Ort: Gnosjö

Inlägg av Terrängtotte » mån sep 20, 2010 21:13

4x4power skrev:
Cheva_Power skrev:bätre å spärra med platjärn gjorde de på king cab epan bessiktningen sa aldrig nåt synns ju inte heller ! mkt bätre tycker ja än å förstöra en låda ! dom är ju inte gratis precis ;) inte king diesel lådor ihalla fal har en ju sett på blocket 8)
Detta inlägget hjälpte ju inte speciellt mycket!!
Alla förslag är välkomna, bra eller dåliga :wink:

Finnpower
Veteran
Inlägg: 2305
Blev medlem: sön mar 02, 2008 19:52
Ort: Robertsfors

Inlägg av Finnpower » mån sep 20, 2010 21:28

Terrängtotte skrev:
4x4power skrev:
Cheva_Power skrev:bätre å spärra med platjärn gjorde de på king cab epan bessiktningen sa aldrig nåt synns ju inte heller ! mkt bätre tycker ja än å förstöra en låda ! dom är ju inte gratis precis ;) inte king diesel lådor ihalla fal har en ju sett på blocket 8)
Detta inlägget hjälpte ju inte speciellt mycket!!
Alla förslag är välkomna, bra eller dåliga :wink:
Förvisso är alla förslag välkomna men jag vill ha nåt som jag kan följa till punkt och pricka så jag slipper åka jojo fram och tillbaka till Bilprovningen. Och framförallt om jag behöver köpa något så ska jag köpa rätt direkt.
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Inlägg av 4x4power » mån sep 20, 2010 21:29

Finnpower skrev:Alla förslag är välkomna, bra eller dåliga :wink:
Förvisso är alla förslag välkomna men jag vill ha nåt som jag kan följa till punkt och pricka så jag slipper åka jojo fram och tillbaka till Bilprovningen. Och framförallt om jag behöver köpa något så ska jag köpa rätt direkt.[/quote]

Var så jag tänkte, och som sagt letar fortfarande!
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

Pajerocab-92
Hemmastadd
Inlägg: 186
Blev medlem: tis sep 04, 2007 22:05
Ort: Bredaryd, Värnamo

Inlägg av Pajerocab-92 » mån sep 20, 2010 21:30

Vi köpte vår Suzuki A-traktor färdigbesad från Willys här på forumet, vad jag förstår är den spärrad på 4L, spaken till fördelningslådan borttagen, sen är 3an o 4an spärrade i huvudlådan, växelföraren blockerad.
Eftersom jag inte gjort det själv vet jag inte exakt hur det är gjort.
Sak asnart in med Pajeron som ska bli A-traktor, det ska bli spännande!
Lycka till, ska förhoppningsvis gå bra i Värnamo!
Mitsubishi Pajero 3,5 SWB -00

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Inlägg av 4x4power » mån sep 20, 2010 21:35

Pajerocab-92 skrev:Vi köpte vår Suzuki A-traktor färdigbesad från Willys här på forumet, vad jag förstår är den spärrad på 4L, spaken till fördelningslådan borttagen, sen är 3an o 4an spärrade i huvudlådan, växelföraren blockerad.
Eftersom jag inte gjort det själv vet jag inte exakt hur det är gjort.
Sak asnart in med Pajeron som ska bli A-traktor, det ska bli spännande!
Lycka till, ska förhoppningsvis gå bra i Värnamo!
Om man lusläser transportstyrelsens regler nogrant så står det tydligt att man ej får spärra växelväljaren! Man måste svarva/ plocka ur dreven för att det ej ska gå lätt att montera tillbaka..

Men visst det är ju inte alltid besgubbarna märker :lol:
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

Pajerocab-92
Hemmastadd
Inlägg: 186
Blev medlem: tis sep 04, 2007 22:05
Ort: Bredaryd, Värnamo

Inlägg av Pajerocab-92 » mån sep 20, 2010 21:43

glömde säga att du behöver låga däck för att få ner hastigheten tillräckligt...
det är väl lite upp till besmanen vad han accepterar..
Mitsubishi Pajero 3,5 SWB -00

Nesse
Beroende
Inlägg: 1393
Blev medlem: ons jul 12, 2006 21:38
Ort: Borås

Inlägg av Nesse » tis sep 21, 2010 19:29

Kan ju bara ge ett tips.. kolla på blidstyrets byggtråd.
Nu vet inte jag om du lätt vill ändra till att den går fortare ??
Köp en drevsats o sätt i fördelningslådan så slipper du spärra i vanliga växellådan..så kan du bara växla om till högväxel när du vill åka fortare..
// Nesse
Bra gas löser det mesta :-))

Suzuki 410 A-traktor

Finnpower
Veteran
Inlägg: 2305
Blev medlem: sön mar 02, 2008 19:52
Ort: Robertsfors

Inlägg av Finnpower » tis sep 21, 2010 19:36

Nesse skrev:Kan ju bara ge ett tips.. kolla på blidstyrets byggtråd.
Nu vet inte jag om du lätt vill ändra till att den går fortare ??
Köp en drevsats o sätt i fördelningslådan så slipper du spärra i vanliga växellådan..så kan du bara växla om till högväxel när du vill åka fortare..
// Nesse
Nope, enda hastighetshöjningen på den blir med större däck.
Jag tror inte grabben skulle kunna hålla sig med "ryckspärr".
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...

Nesse
Beroende
Inlägg: 1393
Blev medlem: ons jul 12, 2006 21:38
Ort: Borås

Inlägg av Nesse » tis sep 21, 2010 20:23

Hur stora däck skall du ha på ??
Bra gas löser det mesta :-))

Suzuki 410 A-traktor

Terrängtotte
Forumräv
Inlägg: 978
Blev medlem: sön jul 13, 2008 22:29
Ort: Gnosjö

Inlägg av Terrängtotte » tis sep 21, 2010 20:32

Nesse skrev:Hur stora däck skall du ha på ??
28-29 typ.

Bild

dom däcken är väll som suzuki original när det gäller storlek?

Nesse
Beroende
Inlägg: 1393
Blev medlem: ons jul 12, 2006 21:38
Ort: Borås

Inlägg av Nesse » tis sep 21, 2010 20:37

Jag menar att det är skitnoga att uträkningen stämmer teoretiskt..
Annars tar dom inte ens in bilen i hallen iaf i borås..
Jag frågade på o bygga om en 413 (Vanlig) MEN den gick inte som täckt bil så det är mycket olika besiktningsställen som man får olika svar på..
Min är ju reggad med en b230 och hur det gick till vet jag inte med tanke på framaxeltryck..
Bra gas löser det mesta :-))

Suzuki 410 A-traktor

Skriv svar