Lycka på skroten

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

keyzex
Rutinerad

Lycka på skroten

Inlägg av keyzex » tor sep 23, 2010 13:58

Måste dela med mig av dagens mini orgasm på skroten.

Skulle dit bara för att kapa en slang för att kunna byta olja i bakaxeln.

På den här lokala skroten är det självplock, när jag gått runt en stund så skådar mitt ena öga en Opel Frontera, skit i slang nu det här måste kollas upp, den är rostig som fan i ram och övrigt, men mätaren säger 13000 mil.

Och frihjulsnaven sitter på plats, fort ner till kontoret och säger att jag måste hem och hämta rätt verktyg.

Väl tillbaka lossar jag dom, och ser att dom är i betydligt bättre skick än mina.

Nu är det dags att betala, till saken hör att jag är lite släkt med damen som tar betalt, vad är det där säger hon ?

Det begriper Du inte ändå och det finns inte med på din prislista svarar jag, och säger Du får 50 spänn styck. :roll:

Okey säger hon med ett leende - som säger att vi båda vet att det kostar mer, men inte hur mycket.

Så nu är dom rengjorda, och ligger i plastpåsar med olja.
Inget 4x4 för tillfället.
Lider av Jeep abstinens.

MattisH
Guru

Inlägg av MattisH » tor sep 23, 2010 14:08

Härligt! Det är sån tur man ska ha!
Jag var på returbilen och plockade av fjädrar till höjning av min Vitara. Fick med mig MB fjädrarna, och audin förberedde jag inför imorrn när jag ska dit med lite mer tid och verktyg. Hoppas att dom är kvar då :P
Stötdämpare hittade jag på en skrot i alingsås som skickade dom till mig.
Allt till höjning har ju dessvärre utgått från biltema, utom audifjädrarna...
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

sos
Veteran

Inlägg av sos » tor sep 23, 2010 20:42

Suck... den som hade en sådan skrot i närheten, här kostar gamla ruttna halvtrasiga handtag till VW Golf 250kr st... men så finns det ju mest bara volvo 140, 240 ... minst 50% av nypris givetvis indexerat och uppräknat typ ett handtag kostar 1000kr till ny Volvo idag så då vill jag ha 500kr för 140 handtaget, Volvo som Volvo även om det skiljer 40år och den äldre är ju gjord av metall och inte plast. Självplock vad är det? möjligen i lingonskogen här då.

Tänk att få vandra på en välfylld skrot med en salig blandning och fynda... F*n det var ju lättare att pruta via e-post på en skrot söderut än att personligen försöka få 5% rabatt på 20 år gamla grejer... delen är ju dyrare än värdet på hela bilen hjälper liksom inte som argument.
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

volvojonas
ProvModerator

Inlägg av volvojonas » tor sep 23, 2010 21:15

sos skrev:Suck... den som hade en sådan skrot i närheten, här kostar gamla ruttna halvtrasiga handtag till VW Golf 250kr st... men så finns det ju mest bara volvo 140, 240 ... minst 50% av nypris givetvis indexerat och uppräknat typ ett handtag kostar 1000kr till ny Volvo idag så då vill jag ha 500kr för 140 handtaget, Volvo som Volvo även om det skiljer 40år och den äldre är ju gjord av metall och inte plast. Självplock vad är det? möjligen i lingonskogen här då.

Tänk att få vandra på en välfylld skrot med en salig blandning och fynda... F*n det var ju lättare att pruta via e-post på en skrot söderut än att personligen försöka få 5% rabatt på 20 år gamla grejer... delen är ju dyrare än värdet på hela bilen hjälper liksom inte som argument.
Låter som du varit hos "Vera's" i Linköping, de köra samma typ prissättning.
Mitsubishi Pajero Canvas 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99

keyzex
Rutinerad

Inlägg av keyzex » tor sep 23, 2010 21:29

volvojonas skrev:
sos skrev:Suck... den som hade en sådan skrot i närheten, här kostar gamla ruttna halvtrasiga handtag till VW Golf 250kr st... men så finns det ju mest bara volvo 140, 240 ... minst 50% av nypris givetvis indexerat och uppräknat typ ett handtag kostar 1000kr till ny Volvo idag så då vill jag ha 500kr för 140 handtaget, Volvo som Volvo även om det skiljer 40år och den äldre är ju gjord av metall och inte plast. Självplock vad är det? möjligen i lingonskogen här då.

Låter som du varit hos "Vera's" i Linköping, de köra samma typ prissättning.
På min lilla lyckoskrot prissätter dom helt galet, det som borde vara dyrt kan ofta vara mycket billigt, medans annat är orimligt dyrt.
Ett par små extraljus från Biltema kan kosta 150kr st, det beror på att står det i prislistan att extraljus kostar 150kr så spelar det ingen roll om det är Bosh Big eller inte.

PM:a när du behöver handtag från skroten så kan jag skicka med bussgods.. :lol:
Inget 4x4 för tillfället.
Lider av Jeep abstinens.

sos
Veteran

Inlägg av sos » tor sep 23, 2010 21:45

keyzex skrev:PM:a när du behöver handtag från skroten så kan jag skicka med bussgods.. :lol:
Hyggligt... men som sagt jag har lärt mig och prutade till det söderut och fick två fräscha kompletta dörrar till samma pris som ett handtag... i ärlighetens namn så bad jag dem bara skruva lös handtagen och göra vad de vill med dörrarna (till en 80-tals audi men samma handtag som VW Golf)

det borde ju inte vara så att en persons skrot helt plötsligt skall förvandlas till guld i dennes ögon bara för att någon har nytta av det... det är ju ett talesätt som säkert inte var meningen att tas bokstavligt eller förvanskas till ocker mentalitet... det är väl bara bra att grejer kommer till användning till en rimlig kostnad.
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

Deskago
Hemmastadd

Inlägg av Deskago » tor sep 23, 2010 22:59

MattisH skrev:Härligt! Det är sån tur man ska ha!
Jag var på returbilen och plockade av fjädrar till höjning av min Vitara. Fick med mig MB fjädrarna, och audin förberedde jag inför imorrn när jag ska dit med lite mer tid och verktyg. Hoppas att dom är kvar då :P
Stötdämpare hittade jag på en skrot i alingsås som skickade dom till mig.
Allt till höjning har ju dessvärre utgått från biltema, utom audifjädrarna...
Vad behöver du? jag har en del gammalt kvar på Biltema i Malmö. Även om det inte längre är med i katalogen eller hemsidan.
Skicka ett pm så kollar jag.

//Micke
Jeep Wrangler TJ -06
Patrol 2,8 -98

Skriv svar