Pump inställning 6.2 diesel???
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Pump inställning 6.2 diesel???
Tjo undrar om det finns någon i hallands regionen som har kunnskap och lust att hjälpa till att ställa in en diesel pump på min chevy.
givetvis mot betalning.
tack på förhand
givetvis mot betalning.
tack på förhand
-
- Beroende
då står nog tändningen tidigt men jag tycker inte den knackar något nämvärt.optodsl skrev:står tändningen tidigt så går den hårt med mycket dieselknack men känns ganska kraftfull (alltså inte för mycket)
står tändningen sent går den tystare men med lägre effekt och känns segare
har aldrig skruvat diesel innan därföra jag hadde velat ha en kunnig person att titta på det

-
- Användare
Kolla så pumpdrev/camdrev står rätt. hur är markeringen uppe på pumpen i förhållande till markeringen på bröstkåpan??
Nicklas
www.petterssonmotorsport.com
N-Pettersson skrev:Kolla så pumpdrev/camdrev står rätt. hur är markeringen uppe på pumpen i förhållande till markeringen på bröstkåpan??
Det har jag inte kollat men får ta en titt på det i helgen.
beroende på hur långt motorn gått så gör förslitningarna i drev kedjor och annat att linjeringen inte stämmer längre..Chevy K20 skrev:Har kollat det nu och domstår rätt.N-Pettersson skrev:Kolla så pumpdrev/camdrev står rätt. hur är markeringen uppe på pumpen i förhållande till markeringen på bröstkåpan??
detta är kännsligt och max slitet handlar ungefär om 3 mm från bröst kåpans markering dvs från 0-3 mm kan du prova vrida pumpen
när du vrider pumpen mer advanced så får du även en mer lättstartad motor.eftersom du får högre kompression precis i insprutnings ögonblicket
Dogge
Motorn är renoverad för 3 år sedan och då byttes drev och kedjor och det är riktigt gjort ingen amatör som har gjort det.Dogge skrev:beroende på hur långt motorn gått så gör förslitningarna i drev kedjor och annat att linjeringen inte stämmer längre..Chevy K20 skrev:Har kollat det nu och domstår rätt.N-Pettersson skrev:Kolla så pumpdrev/camdrev står rätt. hur är markeringen uppe på pumpen i förhållande till markeringen på bröstkåpan??
detta är kännsligt och max slitet handlar ungefär om 3 mm från bröst kåpans markering dvs från 0-3 mm kan du prova vrida pumpen
när du vrider pumpen mer advanced så får du även en mer lättstartad motor.eftersom du får högre kompression precis i insprutnings ögonblicket
Dogge
även diesel pumpen e renoverad.
men när man vrider pumpen ska motorn vara igång så man hör när den går mjukt???
vad kan man mer göra för inställningar???
Motorn är renoverad för 3 år sedan och då byttes drev och kedjor och det är riktigt gjort ingen amatör som har gjort det.Chevy K20 skrev:Dogge skrev:beroende på hur långt motorn gått så gör förslitningarna i drev kedjor och annat att linjeringen inte stämmer längre..Chevy K20 skrev: Har kollat det nu och domstår rätt.
på din beskrivning så låter det som om du måste vrida pumpen mer advanced..dvs i klockans riktning..(mot föraren)
Dogge
Tack för alla bra svar

Lite farligt att rekommendera folk att göra si och så,när det lätt missuppfattas.Chevy K20 skrev:Chevy K20 skrev:Motorn är renoverad för 3 år sedan och då byttes drev och kedjor och det är riktigt gjort ingen amatör som har gjort det.Dogge skrev: beroende på hur långt motorn gått så gör förslitningarna i drev kedjor och annat att linjeringen inte stämmer längre..
på din beskrivning så låter det som om du måste vrida pumpen mer advanced..dvs i klockans riktning..(mot föraren)
Dogge
Tack för alla bra svar
Visst man kan vrida pumpen under gång..många gör det men inget jag rekommenderar.
utan vrida pumpen runt 0,5-1mm skruva fast,lyssna..osv
att din motor renoverats säger inget om att linjeringen stämmer eftersom linjeringen bara är en statisk insjustering från fabrik
sen går inte en 6.2:a mjukt när den är rätt injusterad,om den går mjukt så är det troligt att den är sjusterad för mycket retarded
ett exempel som illustrerar vad jag menar..
vi låtsas att din motor börjat få dålig kompression,ja då börjar den missa och gå orent fast den är sjusterat rätt,om man då vrider pumpen mer advanced,ja då ökar du kompressionen i tändögonblicket och motorn tänder bättre och man tycker med örat att,ja nu går bättre,i själva verket har man nu ställt pumpen för mycket advanced.
Att sjustera in en diesel på gehör är ett jobb som kräver många faktorer
som man lägger in i ekvationen.så ska du vara säker på att det blir rätt så krävs det att det görs med tändlägesmätare
att motorn går hårt kan bero på många saker,dåliga spridare,sliten pump
mm
Men utan att lyssna på din motor så är det svårt att säga varesig bu eller bää.
men har du vägarna förbi umeå så lyssnar jag gärna..=)
Dogge
-
- Användare
du dogge, du kommer få lyssna dig less innan ja fått till mina pumpar att gå exakt samtidigt =)... Sorry för intrång i tråden...
men som sagt.. åk in till nån som håller på med diesel och hör om du kan få hjälp där om du inte vill labborera själv såklart.. man lär av sina misstag
vad byttes vid renoveringen då??
men som sagt.. åk in till nån som håller på med diesel och hör om du kan få hjälp där om du inte vill labborera själv såklart.. man lär av sina misstag

vad byttes vid renoveringen då??
Ok nu blev allt ännu rörigareDogge skrev:Chevy K20 skrev:Lite farligt att rekommendera folk att göra si och så,när det lätt missuppfattas.Chevy K20 skrev: Motorn är renoverad för 3 år sedan och då byttes drev och kedjor och det är riktigt gjort ingen amatör som har gjort det.
Tack för alla bra svar
Visst man kan vrida pumpen under gång..många gör det men inget jag rekommenderar.
utan vrida pumpen runt 0,5-1mm skruva fast,lyssna..osv
att din motor renoverats säger inget om att linjeringen stämmer eftersom linjeringen bara är en statisk insjustering från fabrik
sen går inte en 6.2:a mjukt när den är rätt injusterad,om den går mjukt så är det troligt att den är sjusterad för mycket retarded
ett exempel som illustrerar vad jag menar..
vi låtsas att din motor börjat få dålig kompression,ja då börjar den missa och gå orent fast den är sjusterat rätt,om man då vrider pumpen mer advanced,ja då ökar du kompressionen i tändögonblicket och motorn tänder bättre och man tycker med örat att,ja nu går bättre,i själva verket har man nu ställt pumpen för mycket advanced.
Att sjustera in en diesel på gehör är ett jobb som kräver många faktorer
som man lägger in i ekvationen.så ska du vara säker på att det blir rätt så krävs det att det görs med tändlägesmätare
att motorn går hårt kan bero på många saker,dåliga spridare,sliten pump
mm
Men utan att lyssna på din motor så är det svårt att säga varesig bu eller bää.
men har du vägarna förbi umeå så lyssnar jag gärna..=)
Dogge

Får då som sagt försöka leta upp någo som har utrustingng och kunskap har lagt för mycket pengar på bilen för att den ska pajja på grund av en fel ställd pump

men om någon vet om någon i hallands regionen (firma eller privat person så hadde jag varit tacksamm för tips)
tack för alla bra svar