Kostnad att borra loss en dragkrok?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Kostnad att borra loss en dragkrok?
Hejsan!
Vad kan det kosta att låta en bilmek borra loss ett drag? Det sitter fastrostat och jag har inte lyckats borra bort skiten på 2-3 timmar. Sitter med 2 st m12 bultar den ena bulten har jag dragit av både muttern och bult-huvudet och sedan försökt att borra men bara lyckats komma ca halvvägs, brände mig sedan rätt rejält på en borr och gav upp. Den andra bulten är runddragen i båda ändarna.
Tips på verkstäder i Gävle?
Vad kan det kosta att låta en bilmek borra loss ett drag? Det sitter fastrostat och jag har inte lyckats borra bort skiten på 2-3 timmar. Sitter med 2 st m12 bultar den ena bulten har jag dragit av både muttern och bult-huvudet och sedan försökt att borra men bara lyckats komma ca halvvägs, brände mig sedan rätt rejält på en borr och gav upp. Den andra bulten är runddragen i båda ändarna.
Tips på verkstäder i Gävle?
Isuzu D-Max
Toyota Land Cruiser HJ 60
Appropå borra ur bultar så bör man köra på låga varv med maskinen och börja med ett tunnt borr för att sedan öka storleken.
Sen gäller det att ha på kylning, det funkar kanon med 5-56 eller annan rostlösare då dom kräver mer energi för att duska än tex vatten.
Räkna med ca 600;- i timmen och kanske 1-2 timmar per bult i värsta fall.
Sen gäller det att ha på kylning, det funkar kanon med 5-56 eller annan rostlösare då dom kräver mer energi för att duska än tex vatten.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
Försökte att köra på låga varv men gick inte alltid så braniva_mats skrev:Appropå borra ur bultar så bör man köra på låga varv med maskinen och börja med ett tunnt borr för att sedan öka storleken.

Började även med en lite borr som har gått igen, gick sedan upp en storlek som inte gick igenom riktigt och körde då på med en stor borr som jag fick igenom ca halvvägs.
Så i värsta fall ca 2400!? Då blir det till att försöka själv igen:P haha
Isuzu D-Max
-
- Veteran
Du är inte duktig med skärbrännare då.Så brukar jag ta bort mina bultar som inte vill
Chevrolet k1500 -89
Du tror förstårs att ja inte kan nånting om motorer och så men jag hade faktiskt mekano när jag va liten så jodå.......
Du tror förstårs att ja inte kan nånting om motorer och så men jag hade faktiskt mekano när jag va liten så jodå.......
-
- Veteran
- Kontakt:
Re: Kostnad att borra loss en dragkrok?
Skall det bort för att du ska dit med ett friskt? Om inte så kapa av skiten som sticker fram med en rondell och låt resten vara kvar under bilen.MLH skrev:Hejsan!
Vad kan det kosta att låta en bilmek borra loss ett drag? Det sitter fastrostat och jag har inte lyckats borra bort skiten på 2-3 timmar.
"Team Eppi Peppi"
Gör som jag, något dumt!
Mitsubishi Pajero SWB 2.8 TD Aut. -94
Ska bli expeditionstuket på bilen.
Gör som jag, något dumt!

Mitsubishi Pajero SWB 2.8 TD Aut. -94
Ska bli expeditionstuket på bilen.
Hej vad jag kan förstå så har du en bult som gått av på både mutter och bult skalle sidan . Då gör du bara så att du tar ett don som är ca 10 mm. Och Sen så bankar du på åta bara helvete och driver ut det som finns kvar i hålet. Har du tillgång till värme typ acetylen/oxygen brännare eller gasol brännare så är det att föredra då glöddgar du runt hålet men inte i. Då växer matrialet lite och då får lättare ut godset som är kvar av bulten.
Jobbar som licens svetsare / industri smed . Vi får ibland in liknande frågor till verkstan. Räkna minst med en smörgåstårta till personalen. eller ett par plattor öl till den som gör jobbet åt dig. Firma pris skulle ligga runt 1000- 1200 kr beroende på hur mycket firman har i övrigt.
Mvh Fredrik
Jobbar som licens svetsare / industri smed . Vi får ibland in liknande frågor till verkstan. Räkna minst med en smörgåstårta till personalen. eller ett par plattor öl till den som gör jobbet åt dig. Firma pris skulle ligga runt 1000- 1200 kr beroende på hur mycket firman har i övrigt.
Mvh Fredrik