aaaaa så här är det tror jag....
1940 så kom det krav på det nya terrängfordonet som militären ville ha: Låg siluet, rörligt, snabbt, slitstyrka och motorn skulle vara på max 40 hk.. Max vikt på 590kg (som senare ändrades till 980kg..) Man delade ut en ofert till 135 förestag och endast 3 företag nappade dessa var: Bantam Car Company, Ford Motor Company och Willys-Overland. Bantam var det ända företag om kunde utlova en prototyp inom 49 dagar (det var kravet) När anbuds tiden tog slut så hade willys lagt det lägsta anbudet. men efter som Bantam var de ända som kunde lova att bygga en prototyp inom de 49 dagar så skrevs kontraktet den 5 augusti 1940..
Bantam levererade rototypen men led av stora ekonomiska problem vid detta tillfälle... Efter prototypen levererats så beställde försvaret 70 bilar till... Under provkörningarna (som ägde rum i Holabird?) så studerade willys och fords repesentanter nogrant Bantams prototyp och fick även ritningar på den.. (nu jobbade de som skjutton för att få fram en egen prototyp att visa upp) Den 11 november 1940 så var willys klar med sin prototyp som hete Willys Quad och 23 november var ford klara med sin. kallad Ford Pygmy. Båda dessa hade stora likheter med Bantams prototyp.. och sattes in i stora tester mot varandra i Holabird.
Efter testen så kom man fram till: Bantam var snålast i bränsle förbrukning, Ford var bekvämare o bättre styrning, Willys var överlägsen i köregenskaper o hade den kraftigaste motorn. men willysen vägde för mycket.. (1099kg) 1500 modeler av varje företag beställdes.
Willys bantade sin bil till den exakta vikten 980kg med hjälp av att ta bort lite här o där.. (52kg på karossen, minskad bensin tank 5kg.. osv..) Denna willys kallades för willys MA (MA= Military model A

)
Fordonen delades ut till olika förband för tester bla Hawaii, USA, Alaska.
De slut giltiga kraven var bla:
Minst 88,5km/tim
Lägsta hastighet, ej över 5km/tim
Djupgående på minst 45cm
Max vikt 935kg
Tack vare sin starkare motor var willys MA den som bäst uppfylde kraven, desutom hade de ett lågt pris 739 dollar/bil och en snabb leverans tid.
Willys fabriken fick därmed det första kontraktet på 16 000 fordon den 23 juli 1941.
Bantam och Ford upphörde efter han med tillverkningen av Bantam respektive Ford GP. I bantam fabriken lämnade sista bilen bandet i december 1941, och fick i stället börja tillverka släpvagnar (Bantam T3) De flesta av dessa prototyer (willys, Bantam, Ford) som bygdes sändes till England och Ryssland som krigshjälp.
Omedelbart efter kontraktet på 16 000bilar så höls ett möte där vissa ändringar gjordes på bilen. Förändringarna medförde större vikt med detta bekymrade inte militären längre. Vid början av denna produktion (och ändringarna) så döptes bilen till Willys MB (Military model B) och startade tillverkningen med chassinumer 100 000.
I oktober 1941 var behovet så stort av Jeepar att man måste ha fram ytligare tillverknings kapacitet.. Ford kontaktades då och licenstilverkade willys MB som då fick heta Ford GPW (General Purpose Willys). Bilarna är identiska så man kan byta så mycket delar som möjligt i mellan dom..
Så man kan väll säga att willys tog hem spelet.. men Bantam är grunden!?!?!?