Alla råd och tips som kan ges inför ev köp av Cherokee!!!
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Alla råd och tips som kan ges inför ev köp av Cherokee!!!
Har suttit och tittat på ny bil i flera månader nu och har pendlat allt från mitsubishi galant, volvo 245, xc70 98-00 och allt mellan himmel och jord därimellan! Jag ska åka både till jobb, inte långt, kunna åka ut på grus o leriga vägar men inte direkt offroad med mina två akita hundar, kunna åka upp till fjällen ett par gånger per år och lite andra långresor när man känner för det.
Har ägt bla en Suzuki vitara Philippe Cousteaux edition, porsche cayenne och senast GMC typhoon och älskat alla på sitt sätt lite roliga och udda bilar och kanske därför föll ögonen, trots att jag hade bestämt mig för att ha en relativt bensinsnål bil, på en Cherokee från 89 av ALLA bilar!
Såå vad säger ni kunniga här inne om den bilen?? Och är det den som heter XJ? och där grenrören ger upp lätt? HUR hör man det trasiga grenröret bäst? kallstart? hur låter det?
Vad ska man mer se upp med eller kolla?
Bilen i fråga har en äldre man som äger den bytt motor i för att han hade problem med avgasvärdena men kom inte till rätta med problemet ändå förens han tydligen "kom på" att det kunde vara förgasaren och när han fixat den, vet inte om han bytte eller lagade men värdena är bra nu iaf o gick igenom besiktningen UA för några veckor sen.
Dock är bilen avställd sen förra året och ska besiktas igen nu i november o framåt.
Hinner inte skriva ut all besiktningshistorik från bilprovningen annars hade jag gjort det.
Kan man leva med en sån här bil i sthlm och vad drar den enligt er uppfattning??
Det är ju priset som är lockande har inte sett en cherokee som ser ut så här förut o jag lockas ju alltid av det ovanliga vet inte varför men för 20000 som han begär och ett slutpris på 15000 så låter det som väldigt mycket rolig och häftig bil för pengarna även om jag läst att katalysator tex går på 9papp om den behöver bytas!? en eftermarknads typ vanlig racekat går ju inte ens på så mycket!?
Han säger att den är i bra skick och den är en import från tyskland som ska ha gått 17tusen mil även utbytesmotorn och han begär 20000kr för den men med prutmån så klart. Den ser häftig ut med feta däck på djup aluminiumfälg typ som den här bilen:
viewtopic.php?t=24026&highlight=cherokee
Fast med mer normala gatdäck =)
Hjälp mig nu då ska jag slå till eller ska jag köpa en xc70 och ha hundarna i för 20000kr där viskoskopplingen kan rasa när som helst vad tycker ni!? =P
Har ägt bla en Suzuki vitara Philippe Cousteaux edition, porsche cayenne och senast GMC typhoon och älskat alla på sitt sätt lite roliga och udda bilar och kanske därför föll ögonen, trots att jag hade bestämt mig för att ha en relativt bensinsnål bil, på en Cherokee från 89 av ALLA bilar!
Såå vad säger ni kunniga här inne om den bilen?? Och är det den som heter XJ? och där grenrören ger upp lätt? HUR hör man det trasiga grenröret bäst? kallstart? hur låter det?
Vad ska man mer se upp med eller kolla?
Bilen i fråga har en äldre man som äger den bytt motor i för att han hade problem med avgasvärdena men kom inte till rätta med problemet ändå förens han tydligen "kom på" att det kunde vara förgasaren och när han fixat den, vet inte om han bytte eller lagade men värdena är bra nu iaf o gick igenom besiktningen UA för några veckor sen.
Dock är bilen avställd sen förra året och ska besiktas igen nu i november o framåt.
Hinner inte skriva ut all besiktningshistorik från bilprovningen annars hade jag gjort det.
Kan man leva med en sån här bil i sthlm och vad drar den enligt er uppfattning??
Det är ju priset som är lockande har inte sett en cherokee som ser ut så här förut o jag lockas ju alltid av det ovanliga vet inte varför men för 20000 som han begär och ett slutpris på 15000 så låter det som väldigt mycket rolig och häftig bil för pengarna även om jag läst att katalysator tex går på 9papp om den behöver bytas!? en eftermarknads typ vanlig racekat går ju inte ens på så mycket!?
Han säger att den är i bra skick och den är en import från tyskland som ska ha gått 17tusen mil även utbytesmotorn och han begär 20000kr för den men med prutmån så klart. Den ser häftig ut med feta däck på djup aluminiumfälg typ som den här bilen:
viewtopic.php?t=24026&highlight=cherokee
Fast med mer normala gatdäck =)
Hjälp mig nu då ska jag slå till eller ska jag köpa en xc70 och ha hundarna i för 20000kr där viskoskopplingen kan rasa när som helst vad tycker ni!? =P
Senast redigerad av GMC den lör okt 09, 2010 16:49, redigerad totalt 1 gånger.
Mycker pengar för en 89:a tycker jag.....
Kolla blocket lite.
Om du är på jakt efter en XJ så skulle jag titta på årsmodeller efter 91.
Då är både bromsar o insprutning uppgraderade till bättre grejer.
Gå in på tex http://www.jeepsweden.net/index.php?showforum=7
Så kan du hitta en hel del info om dessa bilar.
Mvh Thomas
Kolla blocket lite.
Om du är på jakt efter en XJ så skulle jag titta på årsmodeller efter 91.
Då är både bromsar o insprutning uppgraderade till bättre grejer.
Gå in på tex http://www.jeepsweden.net/index.php?showforum=7
Så kan du hitta en hel del info om dessa bilar.
Mvh Thomas
Jeep Grand Cherokee 5,2 -98 BB 2"
Bridgestone MT 31x10.50x15
Roofrack & Bumper by Mooser
#SÅLD#
Bridgestone MT 31x10.50x15
Roofrack & Bumper by Mooser
#SÅLD#
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 248
- Blev medlem: mån aug 24, 2009 14:23
- Ort: Stockholm
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 248
- Blev medlem: mån aug 24, 2009 14:23
- Ort: Stockholm
Cherokee XJ ska man försöka hitta en från -91 eller nyare. Många förbättringar på dessa.
Två saker du snabt kan kolla, för att avgöra om det är vart att fundera vidare på exemplaret är att kolla golvet bakom främre hjulhusen. Varning för rost där, samt runt bladfjädrarnas främre infästning.
Kontrollera så att alla lägen på fördelningslådan fungerar som dom ska.
Grenrören kan lätt spricka, och är ganska dyra och knepiga att byta. Om det är spräckt hörs lättast med kall motor.
I övrigt är det som vilken bil som helst, med lite extra focus på drivlinan. Knutkors är en förbrukningsvara...
Har säkert glömt massor, men prova gärna forumets sökfunktion.
Skaffa gärna inloggningskonto på Jeep Club Sweden också. (Så slipper man en massa gliringar...)
Och välkommen ska du vara också.
Två saker du snabt kan kolla, för att avgöra om det är vart att fundera vidare på exemplaret är att kolla golvet bakom främre hjulhusen. Varning för rost där, samt runt bladfjädrarnas främre infästning.
Kontrollera så att alla lägen på fördelningslådan fungerar som dom ska.
Grenrören kan lätt spricka, och är ganska dyra och knepiga att byta. Om det är spräckt hörs lättast med kall motor.
I övrigt är det som vilken bil som helst, med lite extra focus på drivlinan. Knutkors är en förbrukningsvara...
Har säkert glömt massor, men prova gärna forumets sökfunktion.
Skaffa gärna inloggningskonto på Jeep Club Sweden också. (Så slipper man en massa gliringar...)

Och välkommen ska du vara också.

Jeep Wrangler Unlimited Sahara -07.
http://jeepetorp.blogg.se
http://jeepetorp.blogg.se