Alla råd och tips som kan ges inför ev köp av Cherokee!!!

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

GMC
Användare

Alla råd och tips som kan ges inför ev köp av Cherokee!!!

Inlägg av GMC » lör okt 09, 2010 14:31

Har suttit och tittat på ny bil i flera månader nu och har pendlat allt från mitsubishi galant, volvo 245, xc70 98-00 och allt mellan himmel och jord därimellan! Jag ska åka både till jobb, inte långt, kunna åka ut på grus o leriga vägar men inte direkt offroad med mina två akita hundar, kunna åka upp till fjällen ett par gånger per år och lite andra långresor när man känner för det.
Har ägt bla en Suzuki vitara Philippe Cousteaux edition, porsche cayenne och senast GMC typhoon och älskat alla på sitt sätt lite roliga och udda bilar och kanske därför föll ögonen, trots att jag hade bestämt mig för att ha en relativt bensinsnål bil, på en Cherokee från 89 av ALLA bilar!
Såå vad säger ni kunniga här inne om den bilen?? Och är det den som heter XJ? och där grenrören ger upp lätt? HUR hör man det trasiga grenröret bäst? kallstart? hur låter det?
Vad ska man mer se upp med eller kolla?

Bilen i fråga har en äldre man som äger den bytt motor i för att han hade problem med avgasvärdena men kom inte till rätta med problemet ändå förens han tydligen "kom på" att det kunde vara förgasaren och när han fixat den, vet inte om han bytte eller lagade men värdena är bra nu iaf o gick igenom besiktningen UA för några veckor sen.
Dock är bilen avställd sen förra året och ska besiktas igen nu i november o framåt.
Hinner inte skriva ut all besiktningshistorik från bilprovningen annars hade jag gjort det.

Kan man leva med en sån här bil i sthlm och vad drar den enligt er uppfattning??
Det är ju priset som är lockande har inte sett en cherokee som ser ut så här förut o jag lockas ju alltid av det ovanliga vet inte varför men för 20000 som han begär och ett slutpris på 15000 så låter det som väldigt mycket rolig och häftig bil för pengarna även om jag läst att katalysator tex går på 9papp om den behöver bytas!? en eftermarknads typ vanlig racekat går ju inte ens på så mycket!?

Han säger att den är i bra skick och den är en import från tyskland som ska ha gått 17tusen mil även utbytesmotorn och han begär 20000kr för den men med prutmån så klart. Den ser häftig ut med feta däck på djup aluminiumfälg typ som den här bilen:
viewtopic.php?t=24026&highlight=cherokee
Fast med mer normala gatdäck =)
Hjälp mig nu då ska jag slå till eller ska jag köpa en xc70 och ha hundarna i för 20000kr där viskoskopplingen kan rasa när som helst vad tycker ni!? =P
Senast redigerad av GMC den lör okt 09, 2010 16:49, redigerad totalt 1 gånger.

THJ
Användare
Kontakt:

Inlägg av THJ » lör okt 09, 2010 15:55

Mycker pengar för en 89:a tycker jag.....
Kolla blocket lite.

Om du är på jakt efter en XJ så skulle jag titta på årsmodeller efter 91.
Då är både bromsar o insprutning uppgraderade till bättre grejer.

Gå in på tex http://www.jeepsweden.net/index.php?showforum=7

Så kan du hitta en hel del info om dessa bilar.

Mvh Thomas
Jeep Grand Cherokee 5,2 -98 BB 2"
Bridgestone MT 31x10.50x15
Roofrack & Bumper by Mooser
#SÅLD#

Lattjolajban
Hemmastadd

Inlägg av Lattjolajban » lör okt 09, 2010 21:51

Förgasare på en -89 ??!!

Kan du inte mer om bilar så skulle jag satsa på en volvo 245.
Utmärkt till hundar, grusväg, fjäll etc samt att den ALDRIG går sönder.

GMC
Användare

Inlägg av GMC » sön okt 10, 2010 0:44

Haha nej jag kan inget om bilar jag bara köper och sen om det går sönder lämnar jag bort det på verkstad =) bilen köpt iaf.

HRC
Rutinerad

Inlägg av HRC » sön okt 10, 2010 18:36

Från...Porsche Cayenne till.....Cherokee -89? Okej.

"Bränslesnål" och "Jeep" är förresten två icke förenliga element.
Grand Cherokee 4,7 2000
Cherokee 4.0 2001

majk
Hemmastadd

Inlägg av majk » sön okt 10, 2010 20:39

GMC, du har PM
Jeep GrandCherokee Limited 5.2 -97

macke
OffroadGeek

Inlägg av macke » sön okt 10, 2010 21:08

HRC skrev:Från...Porsche Cayenne till.....Cherokee -89? Okej.

"Bränslesnål" och "Jeep" är förresten två icke förenliga element.
tänkte exakt det samma :p fick inte ihop det alls i huvudet, från flera hundra tusen....
TGB 13

Lattjolajban
Hemmastadd

Inlägg av Lattjolajban » sön okt 10, 2010 22:08

Misstänker att du får leva med en hel del rost i golv, trösklar samt bakre bladfjäderinfästningar.
Elfel är en vanlig åkomma.
Vidare så får du säkert leva med dålig kylare etc samt en relativt hög bränsleförbrukning för att vara en bil i Golfstorlek..

Lite därför jag är svag för dessa bilar!

GMC
Användare

Inlägg av GMC » mån okt 11, 2010 23:31

Från Cayenne-Cherokee 89:a=Finanskrisen hände... =)

jeepetorp
Beroende

Inlägg av jeepetorp » tor okt 14, 2010 0:08

Cherokee XJ ska man försöka hitta en från -91 eller nyare. Många förbättringar på dessa.

Två saker du snabt kan kolla, för att avgöra om det är vart att fundera vidare på exemplaret är att kolla golvet bakom främre hjulhusen. Varning för rost där, samt runt bladfjädrarnas främre infästning.

Kontrollera så att alla lägen på fördelningslådan fungerar som dom ska.

Grenrören kan lätt spricka, och är ganska dyra och knepiga att byta. Om det är spräckt hörs lättast med kall motor.

I övrigt är det som vilken bil som helst, med lite extra focus på drivlinan. Knutkors är en förbrukningsvara...

Har säkert glömt massor, men prova gärna forumets sökfunktion.
Skaffa gärna inloggningskonto på Jeep Club Sweden också. (Så slipper man en massa gliringar...) :D
Och välkommen ska du vara också. 8)
Jeep Wrangler Unlimited Sahara -07.
http://jeepetorp.blogg.se

Skriv svar