6.2D och turbo, bra eller mondre bra?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
6.2D och turbo, bra eller mondre bra?
Tänkte kolla lite med er som kan. Hur blir det om man turbokonverterar sin 6,2:a? Naturligtvis ställa på pumpen lite men inga andra ändringar i övrigt. Skulle väl i så fall handla om ett turbokit från en 6.5:a. Tänker på både soppaförbrukningen (att den blir högre än nu vid hård körning är väl ganska logiskt) vid normal körning och hållbarheten på motorn. Mer kraft är ju inte fel men blir det till bekostnad av dom faktorerna så kan den lika väl vara som den är nu...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: 6.2D och turbo, bra eller mondre bra?
henke_99 skrev:Tänkte kolla lite med er som kan. Hur blir det om man turbokonverterar sin 6,2:a? Naturligtvis ställa på pumpen lite men inga andra ändringar i övrigt. Skulle väl i så fall handla om ett turbokit från en 6.5:a. Tänker på både soppaförbrukningen (att den blir högre än nu vid hård körning är väl ganska logiskt) vid normal körning och hållbarheten på motorn. Mer kraft är ju inte fel men blir det till bekostnad av dom faktorerna så kan den lika väl vara som den är nu...
Jag har själv en 6.2 i min och har okså planer på att turbo konventera och jag har kollat upp det mesta ( har erfarenhet av turbokonvetering )
vad jag har fått veta så klarar blocken av att laddad 0,5 med orginal pumpen utan problem dom flesta säger att motorerna håller bättre med turbo på grund av att dom inte belastas lika mycket.
men jag har hört att 6,5 grenrör inte är bra för det blir varmgång så jag har tänkt bygga min själv.
Sedan är det ju bra att sätta en temp givare i kolektorn så man har koll på avgastempen blir den för hög så dödar man motorn direkt.
blocket klarar nog av turbokonvertering, orsaken att blocket får sprickor är pga vibrationer från motorn som beror på dålig pump/spridare eller harmoniska balansern. Det är alltså pga dålig service som blocket pajjar med tiden. Har hört om vanar som gått 70000mil med orginalmotor men även block som spruckit sönder vid 10000mil.
Gamla jänkkegubbar brukar säga att man ska sätta ett tobakspaket på luftintaget, om det inte hålls och stå är det dags att börja byta delar.
orginalpumpen räcker inte till mer än 0,6 bar med bränslemängd som blir ca. 200hk...visst går det att ladda mer, men det ger bara torrladdning så effekten ändras inte. Sen så kan man börja byta pump också förstås, finns en kille här i finland som har kört backrace (köra upp för slalombackar) sen -80 talet med 6,2or och han berättade att vid 1,2bar så flyger topplockspackningarna, något mer bekymmer har han inte haft. Tror han har byggt 3 motorer om jag inte minns fel, fast att köra med 1,2 bar så är ju motorn givetvis långt ifrån orginal...men möjligheten finns
annars så använde jag orginal grenrör och drog ihop dem vid ena sidan och upp bredvid motorn till lite högre än topparna. detta gjorde jag bara för att då kunde jag sätta oljeretur rakt ner i ena toppen, så det blev enklare att plugga allt inför besiktning
ställa upp pumpen och motera en avgastemp på grenröret så är det bara att tuta och köra
Gamla jänkkegubbar brukar säga att man ska sätta ett tobakspaket på luftintaget, om det inte hålls och stå är det dags att börja byta delar.

orginalpumpen räcker inte till mer än 0,6 bar med bränslemängd som blir ca. 200hk...visst går det att ladda mer, men det ger bara torrladdning så effekten ändras inte. Sen så kan man börja byta pump också förstås, finns en kille här i finland som har kört backrace (köra upp för slalombackar) sen -80 talet med 6,2or och han berättade att vid 1,2bar så flyger topplockspackningarna, något mer bekymmer har han inte haft. Tror han har byggt 3 motorer om jag inte minns fel, fast att köra med 1,2 bar så är ju motorn givetvis långt ifrån orginal...men möjligheten finns

annars så använde jag orginal grenrör och drog ihop dem vid ena sidan och upp bredvid motorn till lite högre än topparna. detta gjorde jag bara för att då kunde jag sätta oljeretur rakt ner i ena toppen, så det blev enklare att plugga allt inför besiktning

den som är född med tumme mitt i handen använder plånboken
Då har man massor med info på det praktiska kring motorn...
Hur blir det med soppaförbrukningen då? Är väl främst det som avgör om det ska bli konvertering eller inte... Kommer åka 6-7 mil dagligen framigenom så då vill jag inte lägga mer pengar än nödvändigt på diesel...
Hur blir det med soppaförbrukningen då? Är väl främst det som avgör om det ska bli konvertering eller inte... Kommer åka 6-7 mil dagligen framigenom så då vill jag inte lägga mer pengar än nödvändigt på diesel...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
- Beroende
- Inlägg: 1161
- Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
- Ort: Värnamo
Hittar du en lagom turbo som laddar tidigt och kan matcha 0.2-0.3 bar vid lugn och fin åkning så sjunker bränsleförbrukningen eftersom du får en bättre förbränning!henke_99 skrev: Hur blir det med soppaförbrukningen då?
Jag skulle tycka det vore riktigt skoj att göra ett dubbelturbobygge på en 6.2a!!

Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
Tanken är ju ett komplett turbokit med grenrör o allt från en 6,5:a. Blir enklast så, vill ju kunna bara skruva dit grejerna, ställa upp pumpen lite och fortsätta åka till jobbet som vanligt. (jaja riktigt så enkelt är det ju inte) Vill inte behöva hålla på med en massa experimenterande innan jag får det att lira. Nån som vet hur såna aggregat beter sig?Gustavsson skrev:Hittar du en lagom turbo som laddar tidigt och kan matcha 0.2-0.3 bar vid lugn och fin åkning så sjunker bränsleförbrukningen eftersom du får en bättre förbränning!henke_99 skrev: Hur blir det med soppaförbrukningen då?
Jag skulle tycka det vore riktigt skoj att göra ett dubbelturbobygge på en 6.2a!!
Tänkte oxå tanken på dubbelturbo, så slipper man dra runt ena avgasröret runt motorn... Men kom fram till att det blir onödigt besvärligt... (och mer uppseendeväckande hos sbp) Men visst hade det varit kul.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
så fort det börjar ryka så stiger värmen duktigt och i synnerhet avgastempen.jack d skrev:Funderar själv på att göra det, prata med en värmläning på power meat som la i en 6,2 i en impala 63 med turbo, han hade skruvat up insprutnings pumpen till max altså i botten för att få fart på spisen. svart rök som en lätt påstäld cummins
vad fins det för risk att skruva pumpen i botten?
Fast vi som kör rak6a brukar ju kunna ligga på lite mer i laddtryck,tror cumminsen i min brukar kunna hamna på 2,4-3bar.
Men då rör det på sig ganska hyggligt med

Annars så brukar turboladdning av dieselmotor nått som sänker tempen pga luftöverskottet
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Behöver inte bli så krongligt med dubbel turbo (om du kan bygga grenrören själv ) och desutom mår motorn mycket bättre med dubbel turbo. leta upp två små agregat med integrerad wastgate och ladda typ som dom andra skriver runt 0,3 så behöver du inte skruva upp pumpen så mycket.henke_99 skrev:Tanken är ju ett komplett turbokit med grenrör o allt från en 6,5:a. Blir enklast så, vill ju kunna bara skruva dit grejerna, ställa upp pumpen lite och fortsätta åka till jobbet som vanligt. (jaja riktigt så enkelt är det ju inte) Vill inte behöva hålla på med en massa experimenterande innan jag får det att lira. Nån som vet hur såna aggregat beter sig?Gustavsson skrev:Hittar du en lagom turbo som laddar tidigt och kan matcha 0.2-0.3 bar vid lugn och fin åkning så sjunker bränsleförbrukningen eftersom du får en bättre förbränning!henke_99 skrev: Hur blir det med soppaförbrukningen då?
Jag skulle tycka det vore riktigt skoj att göra ett dubbelturbobygge på en 6.2a!!
Tänkte oxå tanken på dubbelturbo, så slipper man dra runt ena avgasröret runt motorn... Men kom fram till att det blir onödigt besvärligt... (och mer uppseendeväckande hos sbp) Men visst hade det varit kul.
Gör du en ritning på grenrören s¨kan jag bygga dom

utan mer bränsle blir turbon inte så mycket mer än en roterande ljuddämpare som sänker avgastemperaturen lite
men ställer du på pumpen ett kvarts varv så blir den så mycket trevligare att köra och bränsleförbrukningen kommer att minska lite också
helt klart värt jobbet
jag har ju ett banks kit på min och det tyckte jag gjorde stor skillnad, sen så har jag efteråt bytt till 6,5 TD spridare och en specialbyggd 4911 pump och nu har det blitt riktigt rolig, tyvärr så är ju bilen inte körbar pga avsaknaden av axlar
men ställer du på pumpen ett kvarts varv så blir den så mycket trevligare att köra och bränsleförbrukningen kommer att minska lite också
helt klart värt jobbet
jag har ju ett banks kit på min och det tyckte jag gjorde stor skillnad, sen så har jag efteråt bytt till 6,5 TD spridare och en specialbyggd 4911 pump och nu har det blitt riktigt rolig, tyvärr så är ju bilen inte körbar pga avsaknaden av axlar

Vad använder Banks för turbo i sina kit till 6,2?optodsl skrev: jag har ju ett banks kit på min och det tyckte jag gjorde stor skillnad, sen så har jag efteråt bytt till 6,5 TD spridare och en specialbyggd 4911 pump och nu har det blitt riktigt rolig, tyvärr så är ju bilen inte körbar pga avsaknaden av axlar
Suzuki SJ413 -86
Dodge W200 Power Wagon -57
Skoda Pickup 1.3 -98
Buick Electra 2dr HT -59
BMW 525iM -02
Volvo Amazon 121 -67
Dodge W200 Power Wagon -57
Skoda Pickup 1.3 -98
Buick Electra 2dr HT -59
BMW 525iM -02
Volvo Amazon 121 -67
Tack, det var den slutliga infon jag behövde... Nu ska man bara få ihop pengar till o köpa dom grejer som behövs. Men hur bra funkar det egentligen att bara ta alltihop från en 6,5? Eller ska man köpa löst turboaggregat (vad för nåt i så fall?) o smida ihop resten själv? Är ju som sagt ingen racingmaskin det handlar om utan mest vanligt landsvägsåka.optodsl skrev:utan mer bränsle blir turbon inte så mycket mer än en roterande ljuddämpare som sänker avgastemperaturen lite
men ställer du på pumpen ett kvarts varv så blir den så mycket trevligare att köra och bränsleförbrukningen kommer att minska lite också
helt klart värt jobbet
jag har ju ett banks kit på min och det tyckte jag gjorde stor skillnad, sen så har jag efteråt bytt till 6,5 TD spridare och en specialbyggd 4911 pump och nu har det blitt riktigt rolig, tyvärr så är ju bilen inte körbar pga avsaknaden av axlar
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
- Forumräv
- Inlägg: 675
- Blev medlem: mån jul 21, 2008 18:41
- Ort: Örby mark
en viktig sak ni glömmer evakuering av avgaserna sänker tempen duktigt direkt efter turbon det gör att den överlever och!!även motorn trivs så exvis 2tums avgas ska då exvis vara direkt efter 3tum eller lite mer ju mer evakuering desto kallare för turbon samt ngt piggare gång och spoolup /responsen på motorn tråkigt nog det fel många gör vid montage av turbo på dieslar och bensinare med följd hög temp och slut maskin sen.......
en trevlig tanke att bygga så lycka till

en trevlig tanke att bygga så lycka till


livet börjar med en cheerokee chief
snart e den 16"hög
snart e den 16"hög