Akut hjälp, förgasaren smäller som satan

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

jeep_tom
Användare
Inlägg: 96
Blev medlem: tor jan 01, 2009 18:11
Ort: Timrå

Akut hjälp, förgasaren smäller som satan

Inlägg av jeep_tom » lör okt 16, 2010 10:46

Skulle behövs lite hjälp, står mitt ute i ingenstans men en förgasare som smäller som satan och en motor som går orent.

Jag låg och körde i 80-90 och så börjar det toksmälla i förgasaren. Smäller så fort jag ger minsta gaspådrag.

Vad kan det vara för fel? Bilen är en wrangler -88 med 6cyl 4.2 och weberförgasare..

Sitter lite illa till då jag står längs vägen kan man säga :/

jeep_tom
Användare
Inlägg: 96
Blev medlem: tor jan 01, 2009 18:11
Ort: Timrå

Inlägg av jeep_tom » lör okt 16, 2010 10:48

Skriv i tråden eller så kan ni även ringa mig på .....(nummer borttaget)..

MVH Tom
Senast redigerad av jeep_tom den lör okt 16, 2010 21:09, redigerad totalt 1 gånger.

Klason.jacob
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: lör jan 03, 2009 10:58
Ort: Växjö

Inlägg av Klason.jacob » lör okt 16, 2010 17:41

Kolla tändningen. Så gjorde min fars också vid gas på drag så poffade till i luftburken.

koppartaket
Veteran
Inlägg: 2001
Blev medlem: tis sep 09, 2008 20:33
Ort: Lidköping
Kontakt:

Inlägg av koppartaket » sön okt 17, 2010 0:26

om det är ett tändsystem med brytare kan jag starkt rekomendera att som tidigare inlägg kolla upp tädningssystemet, kolla strömkabeln till brytaren under fördelarlocket, är den minsta glapp eller har dåligt kontakt brukar dom betee sig precis som du beskriver eller om den jordar igenom kabelhöljet
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)

jeep_tom
Användare
Inlägg: 96
Blev medlem: tor jan 01, 2009 18:11
Ort: Timrå

Inlägg av jeep_tom » sön okt 17, 2010 19:31

Haf har bytt rotor, fördelarlock, tändkablar och tändstift.

Dock ingen förbättring.

Tar jag bort tändkabeln till 1a cylindern så går motorn rätt kasst, men de starka förgasarknallarna försvinner. Man kan säga att den går bättre utan förbränning på 1a cylindern än om man har kabeln monterad iaf..

Är lte fundersam om det är någon lyftare eller nått som kanske hängt sig så att insugsventilen inte stänger riktigt?

Blir väl att börja skruva någon dag o se om man hittar nått fel, har bilen hemma nu iaf så..

Teddy
Rutinerad
Inlägg: 439
Blev medlem: tor aug 20, 2009 11:06
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Teddy » mån okt 18, 2010 10:55

Jag tycker nästan det låter som en kass ventil eller iaf inte tät om det försvinner när du tar bort ettan bara att den tänder upp i insuget
Ingen kommer ihåg en fegis
Hermod formula monster bil, willys cj2 ,jeep gc 97a

jeep_tom
Användare
Inlägg: 96
Blev medlem: tor jan 01, 2009 18:11
Ort: Timrå

Inlägg av jeep_tom » mån okt 18, 2010 18:19

Lokaliserat felet idag.

Det är lyftaren som har havvererat..

Så det blir att skruva isär och byta. Bör man byta alla lyftare på en gång? Några bra tips någon kan ge på ett sådant motoringrepp?

Teddy
Rutinerad
Inlägg: 439
Blev medlem: tor aug 20, 2009 11:06
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Teddy » tis okt 19, 2010 10:37

på alla v8or rekomenderar dom att alla ska bytas iaf har man ändå isär det så är det väl lika bra att ta alla :)
Ingen kommer ihåg en fegis
Hermod formula monster bil, willys cj2 ,jeep gc 97a

Skriv svar