Du skrev själv i din byggtråd vad som blev ett problem när du byggde crossover, nämligen att den hellre ville flytta hela axeln i sidled... Så kan ju ha med det att göra, eller kanske besväret med motorbalken... Vem vet...Grottulf skrev:Vad har du klurat ut ang. originalstyrningen då?
Jag tycker iofs den funkar ypperligt till en originalbil.
Hur höjjer jag min Blazer 77a
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Jaså var det det du tänkte på
Fast det problemet tror jag inte man skulle ha lika mycket med original fjädring.
Det finns ju trots allt de som har bladfjädrar o crossover original, Jeep J20 och IH scout tex.
Men de har antagligen en annan typ av bussning i fjädrarna, som är styvare i sidled.
Fast motorbalken skulle nog vara i vägen i vilket fall, som du säger.

Fast det problemet tror jag inte man skulle ha lika mycket med original fjädring.
Det finns ju trots allt de som har bladfjädrar o crossover original, Jeep J20 och IH scout tex.
Men de har antagligen en annan typ av bussning i fjädrarna, som är styvare i sidled.
Fast motorbalken skulle nog vara i vägen i vilket fall, som du säger.
-
- Användare
Eftersom jag är ny inom 4x4 branchen så kanske nån kan förklara vad crossover styrning innnebär och vad som behövs till en sån operattion.
Har sett att de behövs en 2wd styrsnäcka iaf har inte läst så mycket om ämnet.
Och varför klarar man sig inte med orgnalstyrningen?
Har sett att de behövs en 2wd styrsnäcka iaf har inte läst så mycket om ämnet.
Och varför klarar man sig inte med orgnalstyrningen?
Blazer k5 4x4 6,2l diesel 77a
Detta är crossoverstyrning

Problemet med originalstyrningen är att staget är så oerhört kort. Så fort axeln fjädrar upp eller ner blir det ju längre mellan fästena för staget. Detta kommer orsaka att hjulen svänger trots att snäckan har samma läge. Det krävs heller inte särskilt lång fjädringsväg för att det snabbt ska bli vääldigt stora vinklar på lederna.
Det blir naturligtvis förändringar på grund av fjädringsrörelsen även om man har crossover, men då staget är kanske 1,5m (?) istället för runt 40 cm blir ju rörelsen betydligt mycket mindre.
Det som behövs för en konvertering är detta. Plus en 2wd styrsnäcka då.

Just detta kitet är till en dana 60, kitet för en 10b/dana44 har en annorlunda styrarm. Till en 10b/dana44 behövs även en särskild sorts "knucklar" som bara satt på vissa äldre dana44. Dom har en platt yta ovanpå runt kulleden, vilken man kan fräsa plan och borra hål i för att kunna fästa styrarmen i sen. Den högra på bilden är en sån man vill ha. Det finns även nyproducerade att köpa i usa, färdiga för att montera armen.

Problemet med originalstyrningen är att staget är så oerhört kort. Så fort axeln fjädrar upp eller ner blir det ju längre mellan fästena för staget. Detta kommer orsaka att hjulen svänger trots att snäckan har samma läge. Det krävs heller inte särskilt lång fjädringsväg för att det snabbt ska bli vääldigt stora vinklar på lederna.
Det blir naturligtvis förändringar på grund av fjädringsrörelsen även om man har crossover, men då staget är kanske 1,5m (?) istället för runt 40 cm blir ju rörelsen betydligt mycket mindre.
Det som behövs för en konvertering är detta. Plus en 2wd styrsnäcka då.
Just detta kitet är till en dana 60, kitet för en 10b/dana44 har en annorlunda styrarm. Till en 10b/dana44 behövs även en särskild sorts "knucklar" som bara satt på vissa äldre dana44. Dom har en platt yta ovanpå runt kulleden, vilken man kan fräsa plan och borra hål i för att kunna fästa styrarmen i sen. Den högra på bilden är en sån man vill ha. Det finns även nyproducerade att köpa i usa, färdiga för att montera armen.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
- Användare
Fel fel fel... Originalbladen fram är böjda åt "fel" håll på chevorna, är likadant på både blazer, suburban och silverado.Joel skrev:dina blad är helt slutante_green skrev:har skruvart i blazern i helgen och såg då att bladfjädringen fram pekar neråt borde jag inte kunna vända paketet så de blir som ett u uppåt istället för neråt förstår ni?
då borde man ju få några cm i höjning
eller är de så att mina blad är helt slut?
Tror inte du kan vända på dom för att få höjning, dom är ju inte gjorda för att sitta på det hållet. Dessutom är dom i princip helt raka obelastade så om det hade funkat skulle dom bli ungefär likadana även på andra hållet... Det är antingen nya höjningsfjädrar eller bakfjäderkonverteringen som diskuterats tidigare som gäller.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
- Användare
Trådlyft på-G Men vad hamnade frakten/tull på när du beställde?Lightbringer skrev:här köpte jag ifrån..
http://www.roughcountry.com/chevy_4wd_77-87_2.html
http://www.roughcountry.com/chevy_4wd_77-87_4.html
men jag köpte en sats med fram och bakfjädrar utan block som höjde 4".. bara maila dom annars. Men du får nog räkna med dubbla priset om du ska ha blad bak oxå.
Mina bilar och projekt: http://www.garaget.org/Rovers" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu med Cherokee
Nu med Cherokee
-
- Veteran
- Kontakt:
Tyvärr så vet jag inte, fraktade via eskil en massa grejjer, fyllde ett halvt garagerovers skrev:Trådlyft på-G Men vad hamnade frakten/tull på när du beställde?Lightbringer skrev:här köpte jag ifrån..
http://www.roughcountry.com/chevy_4wd_77-87_2.html
http://www.roughcountry.com/chevy_4wd_77-87_4.html
men jag köpte en sats med fram och bakfjädrar utan block som höjde 4".. bara maila dom annars. Men du får nog räkna med dubbla priset om du ska ha blad bak oxå.

-
- Användare
Får man be om en lite utförligare förklaring på vad du menar? Hydraulgrejer till vad och i vilken situation ska det göras nåt med lådan?ante_green skrev:Nån som vet vart man får tag i hydralkopplingsgrejer är de nytt som gäller?
Och vad måste göras åt lådan?
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Hydraulisk koppling och hydraulkoppling är två helt skilda saker... (fast det ena krävs för att få det andra att funka)Finnpower skrev:precis vad han skriver .
Hydrauliska grejer till kopplingen...
sen att han inte skrev att det ska bli en manuell låda i den är ju en annan femma....

Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
- Användare
nå självklart menade jag attbygga ihop en hydralisk koppling till den manuella lådan på blazern min. Fick lite info av Finnpower tackar!
Hör på skrotarna om dom plockat ner nån cheyenne med v6:an och manuell. Där snor du huvudcylinder,slavcylinder+fäste och kopplingspedal med fäste.
Alt försök hitta en kopplingspedal med pedalställ från en äldre modell av cheva.
Då är den mekanisk och du får bygga till ett fäste för huvudcylindern..
I princip kan du använda vilket system som helst tex en gammal saab eller nåt.
Det enda du behöver ha koll på är slaglängden på slavcylindern
Att montera den är bara bygga ett fäste som håller och bulta dit.
Lycka till!
Blazer k5 4x4 6,2l diesel 77a