koppla extraljus på xj

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

alex143
Användare
Inlägg: 85
Blev medlem: tis feb 03, 2009 19:28
Ort: hemma

koppla extraljus på xj

Inlägg av alex143 » lör okt 23, 2010 23:56

hej tänkte slänga på mina extraljus på min xj.hur ska man lättast koppla detta på den modell.jag sökte i forumet och har googlat men hittar inget svar som passar mig.lampor som ska på är 2st hella rallye 3000 med 100watt lampor och två billiga SIM:ar med okänd styrka på lampor,man vill ju gärna kunna se något på morgonen :D .tänkte sätta dom i grillen alla 4 mvh alex
JEEP CHEROKEE XJ 1990 4x4
DODGE D 250 POWER RAM V8 2WD
sverige en liten del av SKÅNE

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Inlägg av MattisH » sön okt 24, 2010 7:38

Elinkopplingen ska vara så här över relä. Det enklaste sättet att koppla in det på:
http://www.fotoaverick.se/dump/extraljus.jpg
Med fyra lampor hade jag delat upp säkringarna med två lampor på en 30A säkring, alt en 15A säkring till ett extraljus.
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

alex143
Användare
Inlägg: 85
Blev medlem: tis feb 03, 2009 19:28
Ort: hemma

Inlägg av alex143 » sön okt 24, 2010 12:28

hej.om jag delar upp lamporna och kopplar som 2 separata system om vardera 20amp säkring så kan det väl funka eller?
angående schemat som jag kollade på,är inte sladdarna lite väl klena för mina lampor?
JEEP CHEROKEE XJ 1990 4x4
DODGE D 250 POWER RAM V8 2WD
sverige en liten del av SKÅNE

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Inlägg av Gustavsson » sön okt 24, 2010 12:55

Valet av relä är lite lurigt på bilden då det finns växlande relän osm har samma "pin-config" Inget allvarligt mer än att man tänder en lampa i taget isåfall och man märker det ganska snabbt =)

Angående dimensionering av kabel har jag själv kört med en egen tumregel om att använda 1mm²/100watt (gäller 12volt) och då 0.75mm² är för litet och 1.5mm² är nästa steg uppåt brukar jag använda det. Ljus och lampor är extra känsligt för spänningsfall och ljusutbytet sjunker väldigt fort om spänningen över lampan minskar.

Bara som kort exempel:
En 55W lampa med rätt spänning lyser starkare än en 100W med spänningsfall. Något som är ganska vanligt då man sätter i starkare lampor i vanliga bilar där kablaget ofta är för klent.
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Inlägg av MattisH » sön okt 24, 2010 13:13

ett tips är att dra gummikabel (förlängningssladd). Då är det lite skydd mot kortslutning i kabeln också!
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

pattho0
Användare
Inlägg: 79
Blev medlem: sön okt 24, 2010 21:06

Inlägg av pattho0 » sön okt 24, 2010 21:22

Jag använde 4mm2 kabel till extraljus i fronten och på taket. Funkar bra! Det är vanligt med för klena kablar, beroende på var dem sitter så kan det ju bli några meter kabel. Glöm inte att jorda ordentligt med minst samma grovlek på kabeln - något många glömmer.
In a World of Compromise, Some Don't

gurkburk
Användare
Inlägg: 16
Blev medlem: tor jul 15, 2010 18:06
Ort: Örebro

Inlägg av gurkburk » tis okt 26, 2010 19:36

Och vill du ha en brytare så sätts den lämpligast på jordsidan och inte på plussidan till reläet då man bara behöver dra en kabel in i kupén till brytaren och sedan till närmaste plåtbit istället för fram och tillbaka om man skall bryta plussidan
Jeep Cherokee XJ 99:a med Old Man EMU prylar samt 31" BF Goodrich A/T

Challe
Användare
Inlägg: 26
Blev medlem: lör okt 30, 2010 13:20
Ort: Halmstad

Inlägg av Challe » lör okt 30, 2010 18:21

Bra länk för beräkning av kabelarea:
http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php

Jag har 3st arbetsbelysningar på taket, med 2x55W i varje. Totalt 330W och 3 meter kabel kräver alltså 6mm2 kabel
Jeep Wrangler 1988 "Gamle Svarten"
Bredare och högre än den var

mv70
Hemmastadd
Inlägg: 152
Blev medlem: lör okt 16, 2010 19:40
Ort: Skövde

Inlägg av mv70 » lör okt 30, 2010 19:23

Challe skrev:Bra länk för beräkning av kabelarea:
http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php

Jag har 3st arbetsbelysningar på taket, med 2x55W i varje. Totalt 330W och 3 meter kabel kräver alltså 6mm2 kabel
Så mina 4x100w på taket borde ha en 3meter 1cm area kabel?
enligt länk beräkningen.

Challe
Användare
Inlägg: 26
Blev medlem: lör okt 30, 2010 13:20
Ort: Halmstad

Inlägg av Challe » lör okt 30, 2010 19:43

mv70 skrev:
Challe skrev:Bra länk för beräkning av kabelarea:
http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php

Jag har 3st arbetsbelysningar på taket, med 2x55W i varje. Totalt 330W och 3 meter kabel kräver alltså 6mm2 kabel
Så mina 4x100w på taket borde ha en 3meter 1cm area kabel?
enligt länk beräkningen.
Nä, men 10 kvadratmillimeter bör du ha för att undvika spänningsfall, om kabeln är 3 meter lång. :wink:
(En kvadratcentimeter = 100 kvadratmillimeter)

Observera att i kabellängden ska även jordkabeln räknas, om man som jag har glasfibertak och inte kan jorda i taket.
Jeep Wrangler 1988 "Gamle Svarten"
Bredare och högre än den var

mv70
Hemmastadd
Inlägg: 152
Blev medlem: lör okt 16, 2010 19:40
Ort: Skövde

Inlägg av mv70 » lör okt 30, 2010 20:16

Nä, men 10 kvadratmillimeter bör du ha för att undvika spänningsfall, om kabeln är 3 meter lång. :wink:
(En kvadratcentimeter = 100 kvadratmillimeter) .
Ok, så min 2,5 mm² kabel borde redan ha brunnit upp vid detta laget :)
Är inte så bra på detta med el och kablar mm.

sorry om det blev lite trådkapning OT.

Challe
Användare
Inlägg: 26
Blev medlem: lör okt 30, 2010 13:20
Ort: Halmstad

Inlägg av Challe » lör okt 30, 2010 21:38

mv70 skrev:.....Ok, så min 2,5 mm² kabel borde redan ha brunnit upp vid detta laget :) ....
Den blir nog varm om du har lamporna tända länge, men framför allt får du ett spänningsfall på cirka 1,5V. D.v.s. c:a 10,5V kvar till lamporna. OCH ju varmare kopparkabel blir, ju högre blir spänningsfallet.
Du skulle få mycket bättre ljus med grövre kabel :wink:

:rodnar: sorry om det blev lite trådkapning OT.
Jeep Wrangler 1988 "Gamle Svarten"
Bredare och högre än den var

Challe
Användare
Inlägg: 26
Blev medlem: lör okt 30, 2010 13:20
Ort: Halmstad

Inlägg av Challe » lör okt 30, 2010 21:38

mv70 skrev:.....Ok, så min 2,5 mm² kabel borde redan ha brunnit upp vid detta laget :) ....
Den blir nog varm om du har lamporna tända länge, men framför allt får du ett spänningsfall på cirka 1,5V. D.v.s. c:a 10,5V kvar till lamporna. OCH ju varmare kopparkabel blir, ju högre blir spänningsfallet.
Du skulle få mycket bättre ljus med grövre kabel :wink:

:rodnar: sorry om det blev lite trådkapning OT.
Jeep Wrangler 1988 "Gamle Svarten"
Bredare och högre än den var

Skriv svar