Tänkte trimma min 1989 Cherokee XJ 4.0 och undrar vad man kan hitta på!?
Har sett galna araber som har jätteturbos men man vill ju gärna att bilen håller ett par dagars körning iaf =)
Har sett kompressorkit från bla Kennebell, Avenger och Hesco men frågan är om man vill lägga 40-60 papp på det trots att det ska ge ca 100 häst till, i motorn inte på hjulen men så är det ju alltid med deras siffror..
Sen finns det ju stroker kit för att höja volymen till 4.7l
Är detta vettigare förslag än att byta motor i den? men man behöver väl regbesikta för båda modifikationerna eller vad kommer man undan med utan att regbesikta på en så gammal bil är det fortfarande 10% effektökning som är tillåten utan att behöva regga om som ombyggt?
Tål bilens drivlina alla dessa mods utan uppgradering? Alla Kompressorleverantörer hävdar ju iaf att den klarar det och att motorns livslängd inte förändras. Hur kan det gå ihop? och Vilken typ av trim är lämpligast för att bäst få fart på en höjd bil med större däck som mest ska rulla gata?
Och vad behöver man isåfall mer bygga om för att dom ska vara glada om man tex slänger i en kompressor?
Har hört att nån här i sverige har satt i en kompressor i sin XJ någon som vet nåt om honom hur man kan få kontakt?
Nej jag ska inte skaffa en Grand Cherokee för att dom är lättare att trimma utan det är 6an jag vill ha råd om.
och jag vill inte höra att gran cherokee är lättare och leta runt på fyrtioelva forum orkar jag inte utan jag vill ha kvar 6:an
Trimma Cherokee XJ 6an Tips!
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Hemmastadd
Re: Trimma Cherokee XJ 6an Tips!
Varför vill du trimma? Vrid och effekt borde väl räcka till?GMC skrev:Tänkte trimma min 1989 Cherokee XJ 4.0 och undrar vad man kan hitta på!?
Har sett galna araber som har jätteturbos men man vill ju gärna att bilen håller ett par dagars körning iaf =)
Har sett kompressorkit från bla Kennebell, Avenger och Hesco men frågan är om man vill lägga 40-60 papp på det trots att det ska ge ca 100 häst till, i motorn inte på hjulen men så är det ju alltid med deras siffror..
Sen finns det ju stroker kit för att höja volymen till 4.7l
Är detta vettigare förslag än att byta motor i den? men man behöver väl regbesikta för båda modifikationerna eller vad kommer man undan med utan att regbesikta på en så gammal bil är det fortfarande 10% effektökning som är tillåten utan att behöva regga om som ombyggt?
Tål bilens drivlina alla dessa mods utan uppgradering? Alla Kompressorleverantörer hävdar ju iaf att den klarar det och att motorns livslängd inte förändras. Hur kan det gå ihop? och Vilken typ av trim är lämpligast för att bäst få fart på en höjd bil med större däck som mest ska rulla gata?
Och vad behöver man isåfall mer bygga om för att dom ska vara glada om man tex slänger i en kompressor?
Har hört att nån här i sverige har satt i en kompressor i sin XJ någon som vet nåt om honom hur man kan få kontakt?
Nej jag ska inte skaffa en Grand Cherokee för att dom är lättare att trimma utan det är 6an jag vill ha råd om.
och jag vill inte höra att gran cherokee är lättare och leta runt på fyrtioelva forum orkar jag inte utan jag vill ha kvar 6:an
Kanske skulle leta upp en annan kamaxel, mappning, samt avgas och luftfilter och kompression?
Borde kunna ge ca 20-40 hk och inte kosta 50000:-
Granden har samma 6:a och borde inte vara lättare att trimma..
Vad har du för krav på trimmet? Det finns många lösningar beroende på vad du är ute efter.
-
- Forumräv
kan jnu av egen erfarehet säga en billig sak fixa insugs sidan samt en del på avgas sidan
det vill säga ta bort onödigt material som hindrar flödet i toppen
jag har sen ca 7 år portat en hel del toppar utan större problem
dessa e inte nägra stress portningar utan av GRADEN mild med vrid och lite mera häst än original
har sett många helt galna kanaler som blivit mkt mera flödes trevliga efter en eftermiddag hos mej
vill du ha lite tips eller hjälp så ring en fråga
själv så portade jag mina dogleg toppar på min big boy chief som ska bli skoj prova senare
e du lite händig så ska du få lite tips lycka till
det vill säga ta bort onödigt material som hindrar flödet i toppen
jag har sen ca 7 år portat en hel del toppar utan större problem
dessa e inte nägra stress portningar utan av GRADEN mild med vrid och lite mera häst än original
har sett många helt galna kanaler som blivit mkt mera flödes trevliga efter en eftermiddag hos mej
vill du ha lite tips eller hjälp så ring en fråga
själv så portade jag mina dogleg toppar på min big boy chief som ska bli skoj prova senare
e du lite händig så ska du få lite tips lycka till

livet börjar med en cheerokee chief
snart e den 16"hög
snart e den 16"hög
Kolla på Jeepsweden.net Och sök efter Bo Wernerssons etanolkonverterade YJ med turbo. Typ 400 hästar...
Tror han kallar sig Bowerner...
Det han inte vet om att trimma I6an, är inte värt att veta...
Tror han kallar sig Bowerner...
Det han inte vet om att trimma I6an, är inte värt att veta...
Jeep Wrangler Unlimited Sahara -07.
http://jeepetorp.blogg.se
http://jeepetorp.blogg.se