Svarv

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Chrille_91
Veteran

Svarv

Inlägg av Chrille_91 » sön okt 31, 2010 23:37

Nu har vi börjat krångla lite och ska försöka veva igång våran andra svarv borta i verkstan men jag har ett par frågor om den som nån här kanske kan svara på.

Till att börja med vad är det för märke på den och vad kan den vara värd tro? den är inte använd alls mycke för färgen är knappt skavd någonstans på den
Bild

Vad är detta för specialchuck tro? Skäret går att få ungefär 10cm bakom chucken så det kan ju inte vara någon chuck som igentligen hör till svarven
Bild
Bild
Witara Xxl med toyotaaxlar med arb-spärrar, Astra GSI 16v, stenkryparlåda, Warn 8274 och 16/38,5x15 Super swamper tsl.
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab

mats
Rutinerad

Inlägg av mats » mån nov 01, 2010 8:28

Antagligen skrotpris 1 kr/kg?
inte illa menat men så är det.

mvh M
westcoastspiders.com

bug_x
Rutinerad

Inlägg av bug_x » mån nov 01, 2010 14:40

+ lite extra om det snabbfäste typ toolfix eller liknande.

Har du verktyg/verktygshållare (inget snabbstål utan hårdmetall) så drar det upp priset också.

Men själva svarven är ganska värdelös :( :(
Unimog is the shit! :D

henke_99
4x4xnerd

Inlägg av henke_99 » mån nov 01, 2010 16:36

Förstår inte hur själva svarven kan vara helt värdelös och att det bara är dom eventuella tillbehören som är värda nåt, utan svarv har man ju ingen användning för dom grejerna heller...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

mats
Rutinerad

Inlägg av mats » mån nov 01, 2010 16:51

henke_99 skrev:Förstår inte hur själva svarven kan vara helt värdelös och att det bara är dom eventuella tillbehören som är värda nåt, utan svarv har man ju ingen användning för dom grejerna heller...

Värdelös? 1kr/kg det betyder kanske 4000sek ?
Har du provat att svarva i den?
westcoastspiders.com

henke_99
4x4xnerd

Inlägg av henke_99 » mån nov 01, 2010 17:04

Ja visserligen. Men syftade mer på att den tydligen inte är värd nåt annat än vad materialet den är tillverkad av är värt.

Vi har inte testat att svarva, den är inte inkopplad i det elektriska i nuläget. Men efter vad vi har kollat så ser det ut som att det är obalans vid chucken. Vilket så sett inte är så värst konstigt då det verkar fattas saker till låsningen i det där konstiga fästet. (bortsett från den lilla "klossen" som syns i spåret nästan mitt i nedersta bilden är det inget som låser fast chucken på axeln.

För övrigt så är inte värdet det mest intressanta, den ska inte säljas ändå. Men när den nu står där den står vore det ju trevligt om man kunde använda den...

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

JohnE
Beroende

Inlägg av JohnE » mån nov 01, 2010 17:10

Om den blir till salu kan jag vara intresserad. Lagom storlek för mig, jag söker en lite större svarv än den jag har nu.

Wild_Devil
Guru

Tråkigt

Inlägg av Wild_Devil » mån nov 01, 2010 18:18

Har haft en betydligt finare svarv ute på annons.
Inte direkt nåt större intresse för den å å var det ändå en "nyare" Köpings-svarv S10.

Tror knappast den väger 4ton,snarare 1,5-MAX2ton.
Lite svårt att se storlek på bilden iof.

Verktyg och snabbfästen är det som drar pengar.Och om du har exra chuckar,stöddocka,medbringarskiva och dubbar tex.
Om du har olika drev till utv av matning osv.Kan ligga nere i fundamentet i ena benet gömda.

Har inte sett din typ av svarv tidigare men kolla om du kan öppna toppen/växellådslocket uppepå den och se hur spindeln(röret) som chucken sitter på är gjord.Är det rulllager så är den mer intressant,är lagringen gjord med bussning så tappar den snabbt noggranheten.

Men som allting annat,har man tur så finns det ALLTID en person som är berädd att betala och köpa.Gäller dock att hitta han.. ;)

Vill man bara ha en ok svarv själv att plana lite bromsskivor och göra nå enklare sprintar och rör så duger den säkert utmärkt.

Stålsatser finns ju att köpa på Jula tex till ok pris.

Viktigast är nästan att se till att "ställa in" maskinen så att den står rätt på golvet så att chuckcentrum och dubbcentrum är rätt och att glidytorna (Gejdrarna) till vagnen som skall åka i sidled är riktiga. Annars kan måtten bli hur som helst nästan.

Försök att lägga i lägsta chuckvarvtalet och testa er fram vilken ratt/spak som gör vilket.Låt en kille stå berädd vid strömhansken å rycka ur den om det kärvar nånstans så inte matningen går ur så som den ska så man slipper krasch (vet flera som har vart med om det... :) )
Lycka till med den!
/R
A day without driving cars or listen to music is a day without living..

Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3.. ;)

Marcus
OffroadGeek
Kontakt:

Inlägg av Marcus » mån nov 01, 2010 20:06

Om ni skall sälja sätt ut den genom Netauktion eller ps.nu. Dom får äckligt bra betalt för svarvarna där.
Men dom kanske inte tar in enstaka objekt...

Men 10k får ni säkert på blocket, svarvarn brukar itne blir kvar där länge...
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

Nesse
Beroende

Inlägg av Nesse » mån nov 01, 2010 22:23

Marcus skrev:Om ni skall sälja sätt ut den genom Netauktion eller ps.nu. Dom får äckligt bra betalt för svarvarna där.
Men dom kanske inte tar in enstaka objekt...

Men 10k får ni säkert på blocket, svarvarn brukar itne blir kvar där länge...
Tack för tipset för jag skall sälja min svarv..
Bra gas löser det mesta :-))

Suzuki 410 A-traktor

OBELIX
OffroadGeek

Inlägg av OBELIX » mån nov 01, 2010 22:49

Och glöm inte chucknyckeln........

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Chrille_91
Veteran

Inlägg av Chrille_91 » tis nov 02, 2010 0:24

Som brorsan sa, priset spelar igentligen ingen roll för den ska ändå inte säljas men de kunde ju vart kul att veta men nu tycker jag att vi kan ägna oss åt dom andra frågorna.

Alltså någon som vet vad det kan vara för specialchuck och om den kan gå att byta ut mot en vanlig?
Witara Xxl med toyotaaxlar med arb-spärrar, Astra GSI 16v, stenkryparlåda, Warn 8274 och 16/38,5x15 Super swamper tsl.
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab

mats
Rutinerad

Inlägg av mats » tis nov 02, 2010 8:33

Chrille_91 skrev:Som brorsan sa, priset spelar igentligen ingen roll för den ska ändå inte säljas men de kunde ju vart kul att veta men nu tycker jag att vi kan ägna oss åt dom andra frågorna.

Alltså någon som vet vad det kan vara för specialchuck och om den kan gå att byta ut mot en vanlig?
Är det en stor mutter som hålller den biten som chucken sitter i ? isåfall sitter den antagligen på en kona som bla köpingsvarvarna har.Tror den typen heter L2..
Chuck arrangemanget är ett hemma bygge men funkar det till det ni skall svarva så kör så.
westcoastspiders.com

henke_99
4x4xnerd

Inlägg av henke_99 » tis nov 02, 2010 17:48

mats skrev:
Chrille_91 skrev:Som brorsan sa, priset spelar igentligen ingen roll för den ska ändå inte säljas men de kunde ju vart kul att veta men nu tycker jag att vi kan ägna oss åt dom andra frågorna.

Är det en stor mutter som hålller den biten som chucken sitter i ? isåfall sitter den antagligen på en kona som bla köpingsvarvarna har.Tror den typen heter L2..
Chuck arrangemanget är ett hemma bygge men funkar det till det ni skall svarva så kör så.
Nej. Axeln är ihålig, enda låsningen är en liten kloss (som jag beskrivit längre upp). VI har snurrat den lite manuellt och chucken ser ut som att den inte är helt centrerad, skulle behöva byta ut hemmabygget mot nåt annat... SÅ främsta problemet är att den inte funkar som den ser ut nu.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Wild_Devil
Guru

Re: Svarv

Inlägg av Wild_Devil » tis nov 02, 2010 19:16

Chrille_91 skrev:Bild
Det ser ju ut som det sitter en Krysslettrad ring med små hål i (som det ser ut som nån har huggit med dorn i..)
Där TROR jag du lossar chucken och tar loss den från konan.

För den stora ringen med haknyckelspår i är nog bara mothåll.Den verkar sitta för nära själva maskinen för att kunna vara låsmuttern till chucken.
Men väldigt svårt att säga då man inte kan se och känna på sakerna själv..

/R
A day without driving cars or listen to music is a day without living..

Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3.. ;)

Skriv svar