Har haft en betydligt finare svarv ute på annons.
Inte direkt nåt större intresse för den å å var det ändå en "nyare" Köpings-svarv S10.
Tror knappast den väger 4ton,snarare 1,5-MAX2ton.
Lite svårt att se storlek på bilden iof.
Verktyg och snabbfästen är det som drar pengar.Och om du har exra chuckar,stöddocka,medbringarskiva och dubbar tex.
Om du har olika drev till utv av matning osv.Kan ligga nere i fundamentet i ena benet gömda.
Har inte sett din typ av svarv tidigare men kolla om du kan öppna toppen/växellådslocket uppepå den och se hur spindeln(röret) som chucken sitter på är gjord.Är det rulllager så är den mer intressant,är lagringen gjord med bussning så tappar den snabbt noggranheten.
Men som allting annat,har man tur så finns det ALLTID en person som är berädd att betala och köpa.Gäller dock att hitta han..
Vill man bara ha en ok svarv själv att plana lite bromsskivor och göra nå enklare sprintar och rör så duger den säkert utmärkt.
Stålsatser finns ju att köpa på Jula tex till ok pris.
Viktigast är nästan att se till att "ställa in" maskinen så att den står rätt på golvet så att chuckcentrum och dubbcentrum är rätt och att glidytorna (Gejdrarna) till vagnen som skall åka i sidled är riktiga. Annars kan måtten bli hur som helst nästan.
Försök att lägga i lägsta chuckvarvtalet och testa er fram vilken ratt/spak som gör vilket.Låt en kille stå berädd vid strömhansken å rycka ur den om det kärvar nånstans så inte matningen går ur så som den ska så man slipper krasch (vet flera som har vart med om det...

)
Lycka till med den!
/R