Dieselpump eller spridare på Ford 7,3l...

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Vilkenkarl
Användare
Inlägg: 17
Blev medlem: lör aug 29, 2009 1:21
Ort: Näshulta

Dieselpump eller spridare på Ford 7,3l...

Inlägg av Vilkenkarl » lör nov 13, 2010 8:20

Howdee!
Paralellt med mitt automatlådeprojekt har en Ford med 7,3l motor (fr. 1990) tillkommit. Bilen går lite ojämt och ryker en del. Nu har jag inte ens öppnat motorhuven ännu, men misstänker skarpt att felet ligger antingen i pumpen eller i spridarna.
Som de flesta amerikanska dieslar antar jag att även denna är komplicerad som ett järnspett, eller har jag fel?

Alla teorier och kommentarer är välkomna!

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » lör nov 13, 2010 10:00

nja det finns några av fordmotorerna som har ett ganska komplicerat system där motoroljan används för att öppna spridarna.
Eller så sitter där en vanlig stanadynepump
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » lör nov 13, 2010 10:23

på den ska det väl vara en standyne DB28nånting, i princip samma som på cheva 6,2
Tror dock problemet ligger i spridarna
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

Vilkenkarl
Användare
Inlägg: 17
Blev medlem: lör aug 29, 2009 1:21
Ort: Näshulta

Inlägg av Vilkenkarl » lör nov 13, 2010 16:11

Ju mer jag klurar på det, ju mer känns det som trötta spridare. Är dom renoveringsbara eller köper man nya? I så fall, var finns sådana och vad brukar dom ligga på?

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » lör nov 13, 2010 17:57

sen tändning brukar ge ojämn gång och rök,gärna lite åt det blåaktiga hållet
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Vilkenkarl
Användare
Inlägg: 17
Blev medlem: lör aug 29, 2009 1:21
Ort: Näshulta

Inlägg av Vilkenkarl » lör nov 13, 2010 20:08

Tändning..? 7,3an är en diesel...

Privatperson
Rutinerad
Inlägg: 488
Blev medlem: mån jan 12, 2009 20:00
Ort: Solna/Sthlm

Inlägg av Privatperson » lör nov 13, 2010 20:15

Vilkenkarl skrev:Tändning..? 7,3an är en diesel...
om pumpen står fel så sker tändningen för sent

kolla på rockauto för spridare , verkar inte finnas bara spetsar utan man byter hela spridaren

du kan också höra med närmsta dieselverkstad om de vet något
SvenskAmerikanen Suburban -87 K10/K30 hybrid TD40 /TH700
Blazer -88 350/700

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » lör nov 13, 2010 21:52

Vilkenkarl skrev:Tändning..? 7,3an är en diesel...
ja och???
Bara för att den inte har tändstift så innebär det inte att den inte tänder eld på bränslet :roll: :roll:

Står den sent så blir det blåaktig rök och ojämn gång när den är kall,normalt sett så kryper tändläget mot det senare när allt slits
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Vilkenkarl
Användare
Inlägg: 17
Blev medlem: lör aug 29, 2009 1:21
Ort: Näshulta

Inlägg av Vilkenkarl » sön nov 14, 2010 0:20

Aha, du menar så :rodnar:
Hur är det på 7:3an, går det att justera sprutintervallen? På BMW vill jag minnas att pumpen går att vrida ca 5 grader om man låssar bultarna.

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » sön nov 14, 2010 2:11

du kan vrida på pumpen på din med
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

Andreas
Beroende
Inlägg: 1078
Blev medlem: fre jun 01, 2007 11:17
Ort: Tibro

Inlägg av Andreas » ons nov 17, 2010 23:13

Det finns visst lösa spetsar att köpa, det köpte jag till den senaste 6,5 jag renoverade, schimsa även in spridarna. Spetsarna köpte jag på norrlands coustom

Skriv svar