Reparationer som spårar ur.... Mudderverket 2.0

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Finnpower
Veteran
Inlägg: 2306
Blev medlem: sön mar 02, 2008 19:52
Ort: Robertsfors

Inlägg av Finnpower » mån nov 22, 2010 23:15

Grottulf skrev:
Lite svagt av rindab att inte ens orka göra en shackelvändning utan bara klossa..
Är inte det lite av Rindabs signum, att bygga "mall-crawlers" :urk:
Har de nånsin byggt en bil för terrängen...? :vetej:
Känns lite så faktiskt. Men då undrar man hur mycket överpris dom har tagit för alla vattenfalls bilar dom byggt under åren...
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Inlägg av 4x4power » mån nov 22, 2010 23:26

Kul att se att det händer lite med nått roligt igen :lol:

Dags för en offroad subba snart tycker jag!! :twisted:
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Inlägg av Grottulf » mån nov 22, 2010 23:33

Finnpower skrev:
Grottulf skrev:
Lite svagt av rindab att inte ens orka göra en shackelvändning utan bara klossa..
Är inte det lite av Rindabs signum, att bygga "mall-crawlers" :urk:
Har de nånsin byggt en bil för terrängen...? :vetej:
Känns lite så faktiskt. Men då undrar man hur mycket överpris dom har tagit för alla vattenfalls bilar dom byggt under åren...
Jaså har dom byggt bilar åt Vattenfall,
Då är det ju iaf några av deras bilar som hamnat i skogen då :wink:

Finnpower
Veteran
Inlägg: 2306
Blev medlem: sön mar 02, 2008 19:52
Ort: Robertsfors

Inlägg av Finnpower » mån nov 22, 2010 23:38

Vattenfall, sydkraft alla tänkbara företag, Banverket mm
Dom var/är landsledande på såna byggnationer.
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...

Finnpower
Veteran
Inlägg: 2306
Blev medlem: sön mar 02, 2008 19:52
Ort: Robertsfors

Inlägg av Finnpower » ons nov 24, 2010 0:14

Så. Nu är HP lagd och transport nästan bokad.
Drömbilen är hittad.
VWLT45TD Ex televerkare med en HIAB 030 kran
Lyfter 2000kg längst in och 500kg på 5 meter...
Kranen går på kraft-uttag och det en massa olika uttag och finesser, bla torkskåp :shock:
C-reggad nu med operation bantning inleds omedelbart vid hemkomst.
Intyg är beställda så det ska nog inte ta lika lång tid som den Röda...
Kommer inte att bli nån jättelastvikt men man får hänga 2500kg bakom så jag kommer nog att klara mig med denna.
Bild
Lyckades även köpa på mig en LT45TD med bakgavellyft som kommer att ställas i ordning och säljas.
Ingen bild än men det kommer.
Och nej ,jag vet inte varför LT-bilarna dras till mig som flugor till en hästlort...
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...

Linus
Forumräv
Inlägg: 906
Blev medlem: tis okt 31, 2006 19:44
Ort: Blekinge

Inlägg av Linus » tor nov 25, 2010 20:57

Den vita subban är misstänkt lik en som rullat i mitt "hood" ett tag. Aldrig sett den på nära håll dock.
http://www.pixbox.se/usr_show_id111862_ ... rder1.html

Trying is the first step towards failure

Finnpower
Veteran
Inlägg: 2306
Blev medlem: sön mar 02, 2008 19:52
Ort: Robertsfors

Inlägg av Finnpower » lör nov 27, 2010 15:11

Linus skrev:Den vita subban är misstänkt lik en som rullat i mitt "hood" ett tag. Aldrig sett den på nära håll dock.
Det stämmer rätt bra. Den rullar i Ronneby.
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...

Finnpower
Veteran
Inlägg: 2306
Blev medlem: sön mar 02, 2008 19:52
Ort: Robertsfors

Inlägg av Finnpower » lör nov 27, 2010 15:16

Grrr...
Nya bilen är helt perfekt på alla sätt och vis men den blir för stor för mig...
Visst , det skulle jag tänkt på innan jag köpte men men
Lite bilder i alla fall:
Bild
Bild
Bild
Får väl se vad som händer.
Problemet är att starkaste lyftpunkten hamnar i knäcken och då sticker ju kranen ändå ut bortom den punkten.
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...

HRC
Rutinerad
Inlägg: 452
Blev medlem: sön mar 29, 2009 20:35
Ort: Järfälla

Inlägg av HRC » lör nov 27, 2010 16:35

Finnpower skrev: C-reggad nu med operation bantning inleds omedelbart vid hemkomst.
Det känns som om du behöver ett C-kort, som du flänger omkring land och rike runt och lastar och drar ?

Fast de är ju inte gratis direkt, det är sant...
Grand Cherokee 4,7 2000
Cherokee 4.0 2001

Finnpower
Veteran
Inlägg: 2306
Blev medlem: sön mar 02, 2008 19:52
Ort: Robertsfors

Inlägg av Finnpower » tor dec 09, 2010 23:01

2 glädjeämnen i kylan.
1: Mitt körkortstillstånd för CE har kommit. Nu är det bara att boka tid för teorin...
2: Äntligen har jag fått min egen el inkopplad i verkstan!!!!!!
Det tog bara 11 månader.....
Min granne blir glad när han slipper den 40 meter långa 16A skarvsladden som suttit på hans verkstadsgavel....
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Inlägg av macke » fre dec 10, 2010 13:45

varför regga ner till B när du har C?
TGB 13

Finnpower
Veteran
Inlägg: 2306
Blev medlem: sön mar 02, 2008 19:52
Ort: Robertsfors

Inlägg av Finnpower » fre dec 10, 2010 16:16

macke skrev:varför regga ner till B när du har C?
Nope, har inte c än. Men man får övningsköra både för c och ce innan man har c.
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Inlägg av macke » fre dec 10, 2010 17:00

Finnpower skrev:
macke skrev:varför regga ner till B när du har C?
Nope, har inte c än. Men man får övningsköra både för c och ce innan man har c.
aha ok. låter lite konstigt men aja :P
TGB 13

Finnpower
Veteran
Inlägg: 2306
Blev medlem: sön mar 02, 2008 19:52
Ort: Robertsfors

Inlägg av Finnpower » tor dec 30, 2010 21:41

Hå hå jaja...
Aldrihg får man vara riktigt nöjd.
Var till Ryd och hämtade en Snusukki igår som var tänkt att köra med dtill nyår.

Gick halvkonstigt enligt säljare.
Väl hemkommen så hittade jag ett soppa fillter som satt baklänges och inga klämmor.
Bytte det och den gick som den skulle.
Fick hem fäglar ikväll som min lokala däckgubbe slängde på en omgång 265/75-15. När jag monterar dom så upptäcker jag att 2 av dom hade för litet centrumhål. Grrrrr.
Fram med vinkelslipen.
Så var det löst.
Samuel 6år hjälper till glad i hågen.
Vi kör ut ur garaget och kommer ca 100m så dör den.
Vi tog oss runt byn på ca 30 starter...
Lurar på om det är skit i tanken för pumpen går och det är rent i filtret.
Nåväl. När den väl går så går den skitfint.
Måste vara nåt med bränslet.
Lite bilder på nya leksaken:
Bild

Bild
Senast redigerad av Finnpower den ons jan 05, 2011 16:40, redigerad totalt 1 gånger.
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...

itchingclimb
Rutinerad
Inlägg: 271
Blev medlem: fre nov 05, 2010 21:31
Ort: Tranås / Ydre

Inlägg av itchingclimb » fre dec 31, 2010 11:39

Ska man verkligen vända ett filter som har suttit fel från början. För då hamnar väl skiten mot pumpen/motorn?

Testa med nytt bränsle! Bensin har ju faktiskt ett bäst före datum! :D

Skriv svar