Nuttis turbo k5

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

henke_99
4x4xnerd

Inlägg av henke_99 » sön aug 15, 2010 21:39

En annan liten fundering, hur stämde kardanerna (mellanaxlarna) ihop med nya axlarna? Behövde dom justeras längdmässigt eller passade dom direkt? Vore bra att veta inför det stundande axelbytet på min, som närmar sig allt mer :D Finns nog med andra saker som kan krångla ändå...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Nutti
Forumräv

Inlägg av Nutti » ons aug 18, 2010 17:28

henke_99 skrev:En annan liten fundering, hur stämde kardanerna (mellanaxlarna) ihop med nya axlarna? Behövde dom justeras längdmässigt eller passade dom direkt? Vore bra att veta inför det stundande axelbytet på min, som närmar sig allt mer :D Finns nog med andra saker som kan krångla ändå...
bakre korset passade inte, jag hade 1344 på kardan och yoken är 1350 på 14b...så där använder jag ett 1344-1350 kors. fram så var det kanske 1310 yoke, men jag kommer hursomhelst att byta till 1350 yoke för jag hittade en billigt på e-bay. så där använder jag 1310-1350 kors. Har inte framkardanen på plats ännu men bak var det inget problem med längden, skulle inte tro att det har så stor betydelseskillnad fram heller.
den som är född med tumme mitt i handen använder plånboken

Nutti
Forumräv

Inlägg av Nutti » sön nov 21, 2010 13:48

såhär blev handbromssystemet för bakbromsarna...allt funkar nu och imorgon blir det besiktning :shock:

Bild

Bild

Bild

4hjulsdriven
Hemmastadd

Inlägg av 4hjulsdriven » sön nov 21, 2010 17:19

Nutti skrev:jepp, du vet med oss finnar...vi bara pratar och pratar men får inget gjort :beer: :lol:
Och jag som trodde det låg till såhär:
Finnen och Svensken har bestämt en liten gemensam törstsläckar-session på det lokala haket. De sätter sig och beställer in varsin helflaska starkt fint vitt Finskt vin. Efter att glase återfyllts gång på gång och nackarna böjts trötta, utbrister Svensken av drycken stärkt, ett "SKÅL". Finnen spänner ögonen i honom och säger med allvarlig eftertanke. "Kom du för att prata eller dricka?" 8)

Hittade tråden just, mycket läckert åk va. :D
Imponerar gör även din ork.

Och lycka till på besiktningen :!:

turbomannen
Forumräv

Inlägg av turbomannen » mån nov 22, 2010 11:47

:) tjeena nutti fasen va det ser bra ut använder du original oken för det ser ju jätte bra ut vad e det för typ av lås du brukat på oken???

kul följa detta nu lycka till :)
livet börjar med en cheerokee chief

snart e den 16"hög

Nutti
Forumräv

Inlägg av Nutti » mån nov 22, 2010 15:54

turbomannen skrev::) tjeena nutti fasen va det ser bra ut använder du original oken för det ser ju jätte bra ut vad e det för typ av lås du brukat på oken???

kul följa detta nu lycka till :)
oken är från en eldorado -68, dom har integrerade handbromsar.

sådär annars så....PERKELE!!!

råkade tydligen få världens mest utvecklingsstöda besiktningsman. Följande fel hittades:

1. Han hittade inte ramnummret på ramen. (jag har ingen aning om var det är, har aldrig behövt det)
2. bromsrören bak hade jag inte fäst på 40cm avstånd, så det tyckte han att jag ska göra
3. vänster lyktinsats skulle bytas, spegeln var dålig
4. bilen var 3cm för hög framtill...vet inte hur jag ska fixa det??
5. jag måste ha dokument på styrsnäckan och crossoverstaget och sen skulle den typbesiktas med den infon--->extra kostnad

kan även tillägga att på vägen hem så började motorn plötsligt knacka fruktansvärt och slutade med en smäll strax därpå. Efter det gick motorn extremt dåligt och började ryka vitt/blått....halleluja! tänkte jag och körde hem.

Väl hemma tog jag lös strömmen till spridarpumpen och testade dra runt motorn...och visst, en cylinder är pajj...för det låter som den skulle lova nästan så då är kompressionen borta på en...vad har hänt???

Avgastemp låg på ca.200 grader under resan och motortemp på första strecket på mätaren...Vad har hänt?

optodsl
Guru

Inlägg av optodsl » mån nov 22, 2010 18:22

inte din dag idag , beklagar
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

AneR
Hemmastadd

Inlägg av AneR » mån nov 22, 2010 18:56

Vilken skit dag.

En liten tröst i elendet, kolla på höger ramben på ovansidan framför framaxeln och fram över, där skall ramnumret stå.
Det gör det ialf på de "gamla" ramarna.

3 cm för hög....Finns det en max höjd egentligen?
Skulle kanske funka med lågt ringtryck fram?

AneR

Grottulf
4x4xnerd

Inlägg av Grottulf » mån nov 22, 2010 19:27

Nä det lät inget roligt alls, lider med dig :(
Dokument på styrsnäcka o crossover lät ju lagom skoj...

Ang ram-nummer så är väl det nåt som stansades in när de togs in i Sverige, eller?
Jag vet inte om det gjordes lika i Finland?

Nutti
Forumräv

Inlägg av Nutti » mån nov 22, 2010 19:50

det funkar inte med lågt lufttryck eftersom måttet är mätt mellan mitten av navet och skärmkanten...får plocka ur ett blad, men jag ska se nu hur det blir med motorn till först...

har ingen aning hur jag sak hitta ramnummern för jag har googlat nu i några timmar och hittat flera olika ställen, men hur i helsike jag ska kunna få fram en nummer under flera lager med lack+underredsmassa...? finns inte många cm på min ram som är såpass "ren" att man skulle hitta nån instansad nummer...tror att gubben får titta sig där solen inte skiner och söka efter nummern själv om han måste ha den...

dokumenten frågade jag också om hur jag ska åstadkomma sånt, så han sa att bara jag printar ut en bild där det kommer fram att delarna hör till bilen? helt onödigt och jag fattar inte missionen med det men? har nu iaf. gjort det

mest akut är det nog med motorn nu som verkar gå på sitt sista, besiktningsgrejjerna är ju en dags jobb, värre med motorn :( 940kr kostade en besiktning och då har jag en månad på mig att åtgärda fel+att dom tar 200kr bara för att se så det är gjort...sjukt dyrt med bil här

MangeP
Beroende

Inlägg av MangeP » mån nov 22, 2010 19:55

Vad har dom att göra med däck-skärmkant måttet?
Suzuki Samurai -88 6,5:1 stenkrypare, 31" däck, bur, vinsch fram och bak

Nutti
Forumräv

Inlägg av Nutti » mån nov 22, 2010 20:00

vi i finland få höja endast 150mm inklussive däck. för att försäkra sig om detta har dom noterat i min reg bok att jag har 75mm klossar mellan kaross/ram och 50mm klossar mellan axel/blad och även fyllt i måtten mellan navarnas centrum upp till skärmkanterna.

Nu när jag köpte nya fjädrar fram så blev den 3cm högre i det måttet och jag försökte förklara det med att dom var nya och sätter sig säkert några cm ännu men det gick inte igenom..

MangeP
Beroende

Inlägg av MangeP » mån nov 22, 2010 21:59

Vilket satans svammel. Allt ska dom då lägga sig i. Som om dom inte redan hittat nog med fel?
Suzuki Samurai -88 6,5:1 stenkrypare, 31" däck, bur, vinsch fram och bak

Oliver Mudfucker
Användare

Inlägg av Oliver Mudfucker » ons nov 24, 2010 21:38

Lär ju vara en kolv eller en stake som gett sig... :(
Sugga/tp21 Sökes!

Åker:
BMW m5 Turbo, 723hp@1.3bar.

MVH Oliver Bjuhr

Nutti
Forumräv

Inlägg av Nutti » tor nov 25, 2010 14:03