Skojj att hjälpa.

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

klirre
Beroende
Kontakt:

Skojj att hjälpa.

Inlägg av klirre » mån nov 29, 2010 23:35

Har nu kört med min Pajero wagon -88 sen första snön kom. Bara några dagar efter jag hätmtade pärlan så Åker jag förbi en bil som står halvt nerkörd i en grop. Det var en tonåring som upptäckt hur kul det är att sladda rund med rwd med sin mors scorpio. Efter ett par ordentliga ryck med mina kallasdåliga sommardäck så får vi upp den. den var riktigt trasig i nosen.

En vecka senare senare kommer jag åkandes med min Willvo på tobar efter sent på kvällen i kraftigt snöfall. Då ser jag något som blinkar i ett djupt dike. Den här gången är det en volvo 745 som är nerkörd. Ett tydligt sicksackmönster över hela vägen visar tecken på vad som orsakat denna dikeskörning. Tonåringar även här kan tillaggas. Men även här med lite ryck så får vi loss bile. måste skaffa nya däck nu.

Ytterligare några dagar senare stöter jag på en herre som med sin saab 9-5 lyckats skära ner i ett dike. Nu är det mycke snö men med riktigt frächa vinter-däck, i skuffen så får vi skotta en hel del innan saaben har fast mark under hjulen.

Ytterligare två dagar senare ser jag varningsblikers i diket. Den här gången är det en man som kört i vid möte av en buss. Med fina vinterdäck monterade så går det så fint så fint bara med att spänna upp stroppen och dra lugnt.

Och så i dag så stöter jag på en kvinna med sitt barn i bilen som kört för långt ut och fastnant. Drar försiktigt och hon är loss.

Vad vill jag nu ha sagt med det här? Jo att dett finns få saker som är så roligt som att se en person vara riktigt tacksam då dom blir hjälpta i en för dom väldigt jobbig situation. Jag tycker det är skojj att hjälpa!

MVH//Klirre
If in doubt, Flat out!

OBELIX
OffroadGeek

Inlägg av OBELIX » mån nov 29, 2010 23:40

Klirre,

Jag ska ju ha valphjul på Rockyn, Så dom som sitter på den nu blir ju överflödiga så att säga. Kom upp och kolla på dom om det är nåt som är bättre än det du har på Mitsueron idag. Jag vet att det är bra mönster på dom och kanske några tum mindre än Valphjulen. duger dom- så ta dom.

SKREV DIN ORDFÖRANDE.
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Stewz
Forumräv
Kontakt:

Inlägg av Stewz » mån nov 29, 2010 23:48

Vist är det skoj att hjälpa till, MEN när du drar av tex, en plastkofångare och den du hjälpte vill att du ersätter skadan! Hur skoj är dett?

Händer tyvärr varje vinter :cry:

volvojonas
ProvModerator

Inlägg av volvojonas » tis nov 30, 2010 6:36

Klirre, dags att skaffa såna här att sätta på bilen:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... K:MEWAX:IT
Mitsubishi Pajero Canvas 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99

Marcus
OffroadGeek
Kontakt:

Inlägg av Marcus » tis nov 30, 2010 9:34

Jag säger alltid till innan jag drar, bilen kan gå sönder, vill du jag skall dra ändå?

Tvekar dom då så får dom ringa proffs. Men oftats säger dom att bara jag kommer upp så spelar det ingen roll vad som går sönder.
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

jeepetorp
Beroende

Inlägg av jeepetorp » tis nov 30, 2010 15:12

Kan bara hålla med Klirre. Det känns bra att hjälpa andra. Bara man klargör det där med ansvaret vid en ev. skada.
Själv brukar jag ta en lite knepigare väg hem, enbart för att den är smal o hal och ofta möter man bussen. Det brukar resultera i diverse dikeskörningar... Och dom blir sååå glada när man lugt drar opp dom.
I dessa fall sitter dom ju inte lika hårt som när ungdomar sladdat ner i diket, det brukar vanligtvis vara högre farter inför dessa dikeskörningar. (Been there, done that).
Och om man alltid försöker dra dom åt det håll dom kom ifrån, så vet man att det fanns plats för underredet där alldeles nyss. Att dra dom vidare kan ta stopp mot stenar och brunnar mm som inte syns i snön.

Men är det riktigt halt o djävligt, och det ligger en bil i diket med sommardäck på så skulle jag faktiskt låta den ligga kvar till våren...
Jeep Wrangler Unlimited Sahara -07.
http://jeepetorp.blogg.se

HRC
Rutinerad

Inlägg av HRC » tis nov 30, 2010 16:06

Funkar det verkligen att dra upp bilar ur diket utan att använda vinsch? Jag trodde det blev för dåligt grepp med vanliga däck och att hjälpbilen bara står och spinner med fyra hjul. Jag tänker på hur det ser ut på TT-träffarna, det är ju ofta hopplöst att dra loss en bil m.h.a. en annan, utan vinsch. En bil som sitter gjuten i en snödriva sitter ju som...ja, just gjuten.
Jag har inte fått tillfälle att prova att dra opp någon ännu! :aargh:
Det ser jag fram emot...
Grand Cherokee 4,7 2000
Cherokee 4.0 2001

macke
OffroadGeek

Inlägg av macke » tis nov 30, 2010 16:24

det funkar
TGB 13

Radar
Användare
Kontakt:

Inlägg av Radar » tis nov 30, 2010 17:59

Det funkar, visst kan det slira lite men loss kommer de.

Här två bilar som kolliderat vid vänstersväng och därefter satt sig rejält fast i plogvallen, drog sakta men säkert loss dem bägge.

Bild
Offroad: Jeep Wrangler TJ -06
Onroad: Chevrolet Blazer K5 -89
Go Göteborgarge född och uppvuxen i Jämtland och med rötter i Danmark.

jannebmw
Rutinerad

Inlägg av jannebmw » tis nov 30, 2010 18:53

drog loss en golf förra året som hadde rullat 16mil från en rondell
han visste ens hur man öppnade bakluckan!
förklarade för han innan att det kommer att rycka o slita i hans bil men det var ok
ni skulle sett hans min när jag laddade fult med xj och 9meters ryckstropp :lol: det blev 5-6 ryck sen var han väck

IsuzuDiesel
Beroende

Inlägg av IsuzuDiesel » tis nov 30, 2010 19:33

Jag hjälpte en stackare förra veckan, ifs inte med bil men jag puttade loss en postiljon som satt fast i snön med en sån där ny elflakmoppe. Galenskap att ha så små hjul på nåt som ska användas året runt :shock:

Klart man hjälper posten, de är minst sagt pålitliga i ur och skur även när väghållningen inte hänger med i svängarna!

koppartaket
Veteran
Kontakt:

Inlägg av koppartaket » tis nov 30, 2010 19:39

ni skulle sett hans min när jag laddade fult med xj och 9meters ryckstropp :lol: det blev 5-6 ryck sen var han väck[/quote]

:lol2:
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)

koppartaket
Veteran
Kontakt:

Inlägg av koppartaket » tis nov 30, 2010 19:42

har hittlils dragit loss Hemtjänstens RAV 4, postmobilen, diverse lastbilar, bussar, folkvagnar, volvos... orkar inte räkna.. (jobbar på assistanskåren) :thefinger:
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)

jeepetorp
Beroende

Inlägg av jeepetorp » tis nov 30, 2010 20:35

koppartaket skrev:har hittlils dragit loss Hemtjänstens RAV 4, postmobilen, diverse lastbilar, bussar, folkvagnar, volvos... orkar inte räkna.. (jobbar på assistanskåren) :thefinger:
8) Fusk!!! :lol:
Jeep Wrangler Unlimited Sahara -07.
http://jeepetorp.blogg.se

MangeP
Beroende

Inlägg av MangeP » tis nov 30, 2010 22:19

Jag vill också dra lös nån men sen jag skaffade chevan har jag inte sett en enda bil i ett dike tror jag. Absolut inte sen jag skaffade vinschen iaf. De är kul att hjälpa folk. Och se hur glada dom blir när dom slipper ringa koppartaket ;)
Suzuki Samurai -88 6,5:1 stenkrypare, 31" däck, bur, vinsch fram och bak

Skriv svar