Bästa orginal offroad bil ?

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Inlägg av 4x4power » tis nov 30, 2010 20:49

italjano skrev:OK :D inge vidare att åka till affären med doc :D
De finns som TGB 11 med så är de bara två axlade :)
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

jeepetorp
Beroende
Inlägg: 1405
Blev medlem: lör jun 02, 2007 21:53
Ort: Södertälje

Inlägg av jeepetorp » tis nov 30, 2010 20:49

I rättvisans tecken tar vi väl en bild på en Unimog också...
Bild
Jeep Wrangler Unlimited Sahara -07.
http://jeepetorp.blogg.se

tersan
Hemmastadd
Inlägg: 162
Blev medlem: tis nov 03, 2009 14:40
Ort: Tåby, Vikbolandet

Inlägg av tersan » tis nov 30, 2010 22:23

Att ingen har nämnt Geländewagen än?

Arne Karlsson
Beroende
Inlägg: 1046
Blev medlem: ons feb 15, 2006 20:03
Ort: Sandared

Inlägg av Arne Karlsson » tis nov 30, 2010 22:33

Är väl lättast att kolla originalklassen i trial, de som har störst vinstchans är Suzuki 80, 410, 413 o Samurai.

HiluxKungen
Hemmastadd
Inlägg: 118
Blev medlem: fre jun 04, 2010 10:45
Ort: dals-ed
Kontakt:

Inlägg av HiluxKungen » tis nov 30, 2010 22:53

jag skulle ta en pick-up eller liknande för dom är ju redan höga och offtast lite större däck :D valp c303 har ju diff lock fam och bak men dom har ju hårda däck för skogen :D men dom har winsch 8)
Hilux-86 orginal är bra men med störe däck kan inga andra märken slå den;D

volvojonas
ProvModerator
Inlägg: 928
Blev medlem: sön sep 23, 2007 21:23
Ort: Linköping

Inlägg av volvojonas » tis nov 30, 2010 23:28

Jag slår som vanligt ett slag för Pajero :D
Mitsubishi Pajero Canvas 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99

JohnE
Beroende
Inlägg: 1069
Blev medlem: ons aug 27, 2008 22:46
Ort: Västerås

Inlägg av JohnE » tis nov 30, 2010 23:30

Jag tycker inte att TGB 13 och Unimog kan räknas som "bil". Därefter tycker jag att Geländewagen kommer, med sina fina spärrar både fram och bak.

volvojonas, visst är Pajeron fin redan orginal, men SÅ bra är den inte. :D
tersan skrev:Att ingen har nämnt Geländewagen än?

Rossi
Forumräv
Inlägg: 681
Blev medlem: lör maj 19, 2007 11:29
Ort: Borås

Inlägg av Rossi » ons dec 01, 2010 7:54

tersan skrev:Att ingen har nämnt Geländewagen än?
Jag hade bara inte sett tråden..... :wink:

Med lite större hjul så är Geländewagen en jäkligt bra bil, både på vägen och i skogen. Särskilt den korta versionen är fantastiskt bra offroad. Den långa blir "lätt" hängande på rammen och svänger lite för dåligt :)

Helt 100% original skulle jag gissa på att Suzuki SJ är en heeet kandidat offroad, tack vare obefintlig vikt och bra markfrigång. Enda som stoppar den är väl en vansinnigt klen motor.......


Jag blev förresten stoppad utanför affären av en äldre herre häromdagen. Han pekade och gestikulerade i riktning en vit original LWB Geländewagen. Jag fattade inte först vad han ville, men när han lugnat sig tillräckligt mycket för att jag skulle kunna förstå vad han sa, så berättade han att bilen var hans. Han hadde ägt den mer eller mindre sedan den var ny och räknade med att äga den tills han "la inn årorna" för gott. Enda han hadde att klaga på var att motorn hade behövt bytas en gång för några år sedan. Den hade då bara gått ynkliga 80.000mil......
Nu har bilen gått en bit över 100.000mil och han var helt salig när han fick berätta om den :)

italjano
Användare
Inlägg: 67
Blev medlem: sön jun 14, 2009 19:21
Ort: Västerås

Inlägg av italjano » ons dec 01, 2010 11:43

Man kan väl tro att GW är en av de bättre mycket tack vare sina diffspärrar, Pajero måste väl ändå komma högt placerad åxå pga sina diffspärrar.

Så vi är överens om då att GW vinner ? :D om ingen har något annat förslag ?

Yello
Hemmastadd
Inlägg: 105
Blev medlem: tis nov 07, 2006 21:06
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Yello » ons dec 01, 2010 12:31

Bild

TJ 2005 Rubicon m spärrar original :D

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Inlägg av Wältmeister » ons dec 01, 2010 13:41

Om man skulle precisera förutsättningarn för den sökta bilen enligt följande:
Ren standard
Möjlig att köpa i Sverige 2010/2011 genom generalagent hos auktoriserad märkeshandlare.
Då blir min rangordning som följer:
1. Mercedes-Benz G-klass(Geländewagen i talspråk)kortversionen
2. Land Rover Defender 90 Td4(Puman)
3. Suzuki Grand Vitara
4. Jeep Wrangler JKR

Ovanstående baserat på duglighet i terrängen och på landsvägen samt motståndskraften mot oönskade föremål i färdriktningen utom vägen.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Inlägg av macke » ons dec 01, 2010 14:44

tgb 11
TGB 13

italjano
Användare
Inlägg: 67
Blev medlem: sön jun 14, 2009 19:21
Ort: Västerås

Inlägg av italjano » ons dec 01, 2010 20:00

Är verkligen Suzuki Grand Vitara så bra offroad menar du ? Kommer inte Landcruiser å pajero före tro ???

jeepetorp
Beroende
Inlägg: 1405
Blev medlem: lör jun 02, 2007 21:53
Ort: Södertälje

Inlägg av jeepetorp » ons dec 01, 2010 20:07

JohnE skrev:Jag tycker inte att TGB 13 och Unimog kan räknas som "bil".
Gränsen för bil går väl vid B-kort och tillåten att köra på motorväg... Sedan kan man ju tycka att dom ligger väldigt nära en traktor i komfort mm...
Jeep Wrangler Unlimited Sahara -07.
http://jeepetorp.blogg.se

jeepetorp
Beroende
Inlägg: 1405
Blev medlem: lör jun 02, 2007 21:53
Ort: Södertälje

Inlägg av jeepetorp » ons dec 01, 2010 20:08

Yello skrev:TJ 2005 Rubicon m spärrar original :D
Om inte annat så är den snyggast. Och DET har inget med tycke o smak att göra, det bara är så... :wink:
Jeep Wrangler Unlimited Sahara -07.
http://jeepetorp.blogg.se

Skriv svar