Bästa orginal offroad bil ?

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

MangeP
Beroende
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons mar 17, 2010 12:57
Ort: Luleå

Inlägg av MangeP » tor dec 02, 2010 22:39

Grottulf skrev:Är det nytt som gäller så är ju Dodge power-wagon ett givet val 8)

Stela axlar
4,56 utväxling
diff-spärrar fram o bak
originalmonterad Warn 12000lbs vinsch
Elektriskt urkopplingsbar krängningshämmare
(Men finns tyvärr inte med diesel :( )

Bara att ge sig ut i skogen och börja buckla till plåten :rock:
Dom glömde bort en sak.. Riktiga arbetsmaskiner går på diesel!!
Suzuki Samurai -88 6,5:1 stenkrypare, 31" däck, bur, vinsch fram och bak

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Inlägg av OBELIX » tor dec 02, 2010 22:48

Italjano,

Redan i det första svaret du fick på din fråga så frågade jag DEJ om lite mer info om vad du satt upp på din "kravlista".

Sen har ett flertal efter mej bett dej göra samma sak- ska du få ut nån som helst användbar information av alla som har sin egen personliga favoritterrängbil så är det nog läge att tala om vad DU har för kriterier på vad som är en "bil", vilken prisklass, nytt/begagnat och så vidare.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Rossi
Forumräv
Inlägg: 681
Blev medlem: lör maj 19, 2007 11:29
Ort: Borås

Inlägg av Rossi » tor dec 02, 2010 22:50

Jag har bott i Boråstrakten i 17år och nu i Tromsø i 5år. Har åkt/kört den sträckan, ca 200mil enkel resa, många gånger i diverse olika bilar. På senare år har jag haft en hel del problem med ryggen och nacken dessutom. Enda bilen jag någonsin kört så långt med utan att vara helt kass i kroppen i en vecka efteråt är faktiskt min Geländewagen. Sen att motorn är för klen och att det låter lite mer än absolut nödvändigt anser jag vara relativt oviktigt i alla andra sammanhang än just långfärder i hög hastighet. 100-110km/h är i mina ögon hög hastighet med bilar vars dieseltörst kvadreras för varje 10Km/h extra i snitthastighet........

Folk tjatar mycket om hur bekväm/tyst deras bil måste vara, men hur många kör egentligen längre sträckor än 2-3mil dagligen och hur bekvämt behöver man egentligen ha det den lila stunden det tar att åka så kort? Jag har aldrig ägt en bättre allroundbil än min Geländewagen i alla fall.
Hade förresten det stora nöjet att provköra en kompis Defender 300TDI från sent 90-tal och i jämförelse med den så sitter man bättre i Geländewagen p g a den idiotiska placeringen av sätena fram i Defendern. Det som förvånade mig mer var dock det faktum att min G var tystare än Landyn.....

calle-fas
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: sön jan 28, 2007 20:41
Ort: Floda
Kontakt:

Inlägg av calle-fas » fre dec 03, 2010 0:29

Tänkte ge min syn på Defender. Men först vill jag säga att Mercedes GW, Toyota LC och Suzuki SJ är otroligt roliga, hållbara bilar, med goda terrängegenskaper direkt från fabrik. Har kört alla tre och gillat dem. Suzukin är lättkörd och väldigt kompetent från början, Toyota robust som få och Mercedes är ju alltid Mercedes.

Jag kör min Defender 110 både som bruksbil och terrängbil.

Det är ingen bil man köper för komfortens skull. I så fall kommer man bli besviken. Värme och ljudisolering är konstigt nog inte britternas starka sidor. Men de verkar ju gilla att leva kallfuktigt.
Jag har kört mer än 70 mil på en dag och det utan problem. Har även åkt sju pers och tre hundar i föräldrarnas 110 samma sträcka.
Men visst låter den mer än normala bilar, och sittkomforten är ju inte som en Volvo eller Saab direkt. Personligen gillar jag att sitta upprätt och då går det väldigt bra även om man är över 180. Själv är jag nästan 190.

Men det är en bil med enkel konstruktion och extremt billiga reservdelar. Dessutom är utbudet av eftermarknadsprylar enormt.
Land Rover har kört på skruvfjädrar sedan början av 80-talet och har än idag stela axlar både fram och bak på Defender. Diffspärrar finns inte original, men det finns flera tillverkare som gör spärrar till dem. Alla alternativ finns där, riktiga spärrar, LSD, torsen och även spärrar av lock-rightmodell.
Bra frigångsvinklar och lätt att bygga skydd till då ramen är lägre än växellådorna. De stora karossytorna är i aluminium och rostar således inte efter repor och bucklor. Den har heller inga tröskellådor, varken framför eller bakom hjulen, som på andra bilar är ständigt utsatta för bucklor och rost.

Och när bilen sen är modifierad duger den till en hel del. Som exempel kan man titta på de stora tävlingarna i Europa där Defender är en ganska frekvent förekommande bil. Om man vill gå närmre kan man ju se resultatet från senaste trophyn i Borås.

Jag vet att LR har flera nackdelar och att kvaliteten vore bättre om de låtit bygga den i Asien, men jag gillar min bil och räknar med att fortsätta köra Defender i många år framöver.
Calle[FAS] - Det är bara roligt!
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Inlägg av Wältmeister » fre dec 03, 2010 7:12

Till att börja med vill jag helt instämma i hyllningskörerna från Rossi och calle-fas.
Dock borde Rossi, och alla andra, provköra en Deffe fr o m 2007.
Vilken motor och växellåda. Där ligger min Td5:a i lä.
Alla bilar har väl sin speciella charm. Men G-Wagen har så mycket mer av den varan än andra bilar.
Finns inget inställsamt i de robusta konstruktionerna hos G-Wagen, Deffe & Suzuki.

Sedan måste jag, med skammensrodnad tindrande på mina kinder, be om ursäkt för att jag i min uppräkning på bilar inte prioriterade in NIVA på fjärde plats. Därmed petande ner JKR till 5:e plats. Mest m anl a dess urbota fördelningslåda som inte tillåter körning med öppen mellandiff på lågväxeln av den enkla orsaken att den helt enkelt inte har någon diffrential mellan axlarna. Förmodligen för att försöka hålla den asketiska imagen, sedan den konstruerades av Austin Bantam 1941, vid liv.

Sedan fråga, helt "utom tävlan". Hur många har provat Dacia Duster i spenaten? Vad anser ni om den? Jag, som jämför med en KJ, blev positivt överraskad. Inte så att den är bättre än J**p:en. KJ:ns starka sida är ju att den har terrängbilens adelsmärke(min käpphäst :rodnar: ), nämligen mellandiffrential.

Tycker jag. :hello:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Rossi
Forumräv
Inlägg: 681
Blev medlem: lör maj 19, 2007 11:29
Ort: Borås

Inlägg av Rossi » fre dec 03, 2010 12:20

Wältmeister skrev:Till att börja med vill jag helt instämma i hyllningskörerna från Rossi och calle-fas.
Dock borde Rossi, och alla andra, provköra en Deffe fr o m 2007.
:
Defender är en mycket trevlig bil och efter Geländewagen kunde jag lätt tänka mig en Defender. Har faktiskt flera gånger varit mycket nära att köpa både Defender, Disco, SIII och Range Rover, men av någon annledning får jag mig aldrig till att ta klivet.....
Tror jag helt enkelt är för nöjd med min Geländewagen 8)
Efter att jag handlade en Mercedes 280S från 1970 har faktiskt min sambo tagit G-wagen till sitt hjärta så det är tyvärr ganska sällan att jag kör den numera, men minnena lever kvar i bästa välmående :D

Defender 2007 mot Geländewagen 2007 vore intressant Wältmeister :wink:

HRC
Rutinerad
Inlägg: 452
Blev medlem: sön mar 29, 2009 20:35
Ort: Järfälla

Inlägg av HRC » fre dec 03, 2010 13:46

SvD testade för precis ett år sedan LR Disco mot Merca ML 300. Visserligen ingen Geländewagen men nästan. "Terrängduell - giganternas kamp i grusgropen":

http://www.svd.se/naringsliv/motor/terr ... 885065.svd
Grand Cherokee 4,7 2000
Cherokee 4.0 2001

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Inlägg av Sdkfz251 » fre dec 03, 2010 15:17

Tyckte OBELIX uttryckte sig vettigt med att man ska redogöra sina egna kriterier och inte bara "Go with the flow".

Jag hade valt Willys M38A1 för den är robust och lättmekad, bekvämlighet sätter jag inte i första rummet. Ett stort plus är att den inte har en massa digitalt skit i sig... blir det extrema solstormar som slår ut allt digitalt så kan jag lugnt köra till jobbet och starta upp mina robotar.... ?!? nåja jag kan sopa golvet runt automatlinjen i alla fall :?
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

Rossi
Forumräv
Inlägg: 681
Blev medlem: lör maj 19, 2007 11:29
Ort: Borås

Inlägg av Rossi » fre dec 03, 2010 15:22

Glömde skriva det i mitt förra svar, men när inte frågeställaren specifiserar sina kriterier blir det gärna som i denna tråden. Folk svarar med långa svar som ger en allmän bild av biltypen man förespråkar istället för att mer exakt kunna "hjälpa".....

Så jag håller med alla er som frågar efter förutsättningarna.

italjano
Användare
Inlägg: 67
Blev medlem: sön jun 14, 2009 19:21
Ort: Västerås

Inlägg av italjano » fre dec 03, 2010 16:31

Kanske var lite luddiga förutsättningar ja skrev i början :D så om man testar så här då:

1* Säg att man har 150,000:- i budget

2* Vill kunna ha den till "vargdags" köra barn till dagis, handla mm (så 5 platser lär den ha)

3* Kunna ta ut den i spenaten, kanske inte så extremt som vissa här kör men man vill heller inte fastna på en lite rot i skogen. Man skall med andra ord kunna åka på en vanlig offroadträff/körning utan att skämmas.
Denna punkt är viktig så den överprioriteras mot punkten nedan om nödvändigt. 8)

4* Förbrukningen är ganska viktig men inte avgörande (just för mig, åker 6 mil/dag är den ganska viktig)

5* Skall vara i klassen Personbil, givetvis går en LB reggad pickis bra, ja tror ni förstår vad jag menar här. Inga valpar eller div militärfordon.

6* en fördel om det finns lite roligt på eftermarknaden att handla

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Inlägg av BorkJonas » fre dec 03, 2010 17:25

italjano skrev:Kanske var lite luddiga förutsättningar ja skrev i början :D så om man testar så här då:

1* Säg att man har 150,000:- i budget

2* Vill kunna ha den till "vargdags" köra barn till dagis, handla mm (så 5 platser lär den ha)

3* Kunna ta ut den i spenaten, kanske inte så extremt som vissa här kör men man vill heller inte fastna på en lite rot i skogen. Man skall med andra ord kunna åka på en vanlig offroadträff/körning utan att skämmas.
Denna punkt är viktig så den överprioriteras mot punkten nedan om nödvändigt. 8)

4* Förbrukningen är ganska viktig men inte avgörande (just för mig, åker 6 mil/dag är den ganska viktig)

5* Skall vara i klassen Personbil, givetvis går en LB reggad pickis bra, ja tror ni förstår vad jag menar här. Inga valpar eller div militärfordon.

6* en fördel om det finns lite roligt på eftermarknaden att handla
Om inte skatten är avgörande så är det ett enkelt val!

En Toyota HDJ80!

Mvh// Jonas
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Rossi
Forumräv
Inlägg: 681
Blev medlem: lör maj 19, 2007 11:29
Ort: Borås

Inlägg av Rossi » fre dec 03, 2010 17:46

Jag är faktiskt benägen att hålla med BorkJonas. Finns dock trevliga Geländewagen i den prisklassen.......

calle-fas
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: sön jan 28, 2007 20:41
Ort: Floda
Kontakt:

Inlägg av calle-fas » fre dec 03, 2010 18:55

Utifrån de premisserna har Jonas helt rätt bilförslag. Det är en grymt potent bil med trevlig motor och god komfort.

Min Defender drar strax under 1,2 L/mil i snitt. Det går att få ner, men också upp såklart, beroende på hur man kör. Det som framförallt påverkar är om man kör mycket över 90, vilket jag gör med den förbrukningen.
Calle[FAS] - Det är bara roligt!
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00

Bertilson
Veteran
Inlägg: 2088
Blev medlem: sön sep 16, 2007 22:06
Ort: Borås

Inlägg av Bertilson » fre dec 03, 2010 20:09

Instämmer med Jonas och Rossi

HDJ 80 är en förbannat bra bil
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.

Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982

italjano
Användare
Inlägg: 67
Blev medlem: sön jun 14, 2009 19:21
Ort: Västerås

Inlägg av italjano » fre dec 03, 2010 22:06

Bertilson skrev:Instämmer med Jonas och Rossi

HDJ 80 är en förbannat bra bil
Varför är ni överens om denna ?
Såg en LC 120 -04 för 150 papp tillsalu, går det inte ens att jämföra de 2 bilarna el ?

Skriv svar