Snöslunga till atv
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Snöslunga till atv
Jag går i tankar på att skaffa en snöslunga till min atv .
Några referenser eller rekomendationer
Några referenser eller rekomendationer
-
- Guru
- Kontakt:
Fast dom är nästan alltid anpassade för drift med hjälp av samma remskiva som klippaggregatet på dito maskin..sos skrev:Stiga, Husqvarna eller var det Partner säljer en snöslunga som monteras på deras trädgårdstraktorer - borde vara enkel att montera på en atv också.
Kolla runt på blocket, där fanns det annonser i våras iaf. Då var det snöslunga med egen motor som man hängde på sin ATV/UTV

AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!
Mail: enesberg[A]gmail.com
Mail: enesberg[A]gmail.com
Hej igen ! har sett på dom med motor fram men tycker det verkar eländigt klumpigt att köra på dom små transporthjulen när man ska hjula iväg ( har min gamla mor 2 km bort) . Såg för något år sedan en som motorn satt på pakethållarn i bak ock den var hydrauldriven tror jag med slungan i fram?? .
på den typen löft man slungan med winchen och då var den så att säga fritt att åka med då det inte var några små rackarns hjul som ska slå och dunka på vägen
på den typen löft man slungan med winchen och då var den så att säga fritt att åka med då det inte var några små rackarns hjul som ska slå och dunka på vägen
Det kan du väl göra med vilken slunga du vill om du bara har en winch ??Rogga skrev:Hej igen ! har sett på dom med motor fram men tycker det verkar eländigt klumpigt att köra på dom små transporthjulen när man ska hjula iväg ( har min gamla mor 2 km bort) . Såg för något år sedan en som motorn satt på pakethållarn i bak ock den var hydrauldriven tror jag med slungan i fram?? .
Bra gas löser det mesta
)
Suzuki 410 A-traktor

Suzuki 410 A-traktor
Finns väl svänghjulsom man sätter på extra.elste skrev:om man fårför sig att använda en gräsklipparmotor så måste man öka svängmassan på grund av att kniven är inräknad i massanNesse skrev:
Och så bygger du på en gräsklipparmotor så har du billig slunga till fyrisen.
och svänghjulet är av alu
det finns motorer med järn som ger tillräcklig massa
Hittade ett på jobbet med gänga på ing,axel o gänga på utgående.
Vägde något enstaka kilo.
Såg ut som om det varit till en vedklyv eller liknande
Bra gas löser det mesta
)
Suzuki 410 A-traktor

Suzuki 410 A-traktor
-
- Beroende
Nu har jag tagit beslut , en sådan slunga jag var ute efter tillverkades av husqvarna och verkade riktigt fin med 138 cm bredd och en 25 hp motor i bak men det stora problemet 54 000+moms . Har nu vart och tittat på en kompakttraktor kubota 2550 hst med hydrostat , lastare med två skopor , vikplog , 4wd , värme i hytt etc och fick den för 125 000 utan moms så nu säljer jag grizzlyn som kostade lika mycket men för vadå och köper någon gammal krigarjeep till sommaren och då kan även familjen åka med till stranden eller på en älgsväng i skogen
. Några tipps om gammal 40-50tals jeep . Har kikat på en för några år sedan som hade volvo b21 samt aw automatlåda och det verkar kanon till att sommaråka lite för skoj .

HejRogga skrev:Nu har jag tagit beslut , en sådan slunga jag var ute efter tillverkades av husqvarna och verkade riktigt fin med 138 cm bredd och en 25 hp motor i bak men det stora problemet 54 000+moms ..
Fant denne tråden når jeg søkte etter snöslunga og lurer på hvar hittede du denna slungan?
Er fra Norge så det blir litt blanding av norsk och svensk