Värme i XJ,-89

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

benssan
Forumräv
Kontakt:

Värme i XJ,-89

Inlägg av benssan » ons dec 01, 2010 19:06

Tjena alla jeepkunniga.
Kan någon förklara för mig varför det sitter T-kopplingar både under och över expansionskärlet på cherokeen,-89:a såvitt jag begriper så tar ju vattnet den lättaste vägen och då blir ju elementet utan vatten liksom...eller har någon före mig gjort om något på den? Det blir inte mycket värme i elementet,däremot om jag kniper den övre till expansionskärlet så verkar de bli bättre.(har bytt termostat,spolat element,tempen verkar bra i maskin) tackar på förhand.
Allt skräp håller man på med
http://www.garaget.org/mrbuggy

Spikey
Rutinerad

Inlägg av Spikey » tor dec 02, 2010 18:43

Jag har också dålig värme i min XJ (-88). Om man stryper slangen till expansionskärlet, vad händer då man stänger av värmen till cupen?

Ser ju ut som att någon har tänkt att det ska cirkulera till expansionskärlet när vaccumklockan är stängd.......

Någon som har ett bra svar?
SÅLD
Cherokee XJ -88 höjd 4 "
32" MAXXIS BUCKSHOT MUDDER

Lattjolajban
Hemmastadd

Inlägg av Lattjolajban » fre dec 03, 2010 15:47

Spikey skrev:Jag har också dålig värme i min XJ (-88). Om man stryper slangen till expansionskärlet, vad händer då man stänger av värmen till cupen?

Ser ju ut som att någon har tänkt att det ska cirkulera till expansionskärlet när vaccumklockan är stängd.......

Någon som har ett bra svar?
Börja med att spola samt backspola ur värmepaketet som säkerligen är igenbeckat.
Finns trådar om detta på forumet.

benssan
Forumräv
Kontakt:

Inlägg av benssan » sön dec 05, 2010 12:01

Jag har spolat mitt element bra cirkulation och rent och fint..Ny termostat..Men icke bättre värme..Är det ingen som har nåt foto på hur slangarna ska sitta,,som de sitter nu kan de inte fungera bra..Har nåt med cirkulation att göra vill jag tro.En sak som är liiite konstigt är den stora Gluggen bredvid Termostaten som förmodligen släpper vattnet alldeles för tidigt till systemet. Tacksam för tips. D

Lattjolajban
Hemmastadd

Inlägg av Lattjolajban » sön dec 05, 2010 12:55

benssan skrev:Jag har spolat mitt element bra cirkulation och rent och fint..Ny termostat..Men icke bättre värme..Är det ingen som har nåt foto på hur slangarna ska sitta,,som de sitter nu kan de inte fungera bra..Har nåt med cirkulation att göra vill jag tro.En sak som är liiite konstigt är den stora Gluggen bredvid Termostaten som förmodligen släpper vattnet alldeles för tidigt till systemet. Tacksam för tips. D
Har du luftat ur systemet ordentligt?

benssan
Forumräv
Kontakt:

Inlägg av benssan » sön dec 05, 2010 18:09

Nja..nu vet jag inte om det är yttertemperaturen som gör att de blir mer värme,men jag tror att den verkar hålla på och lufta lite själv,och det har blivit bättre. Har faktiskt aldrig råkat ut för luftningsproblem på nån av alla bilar jag haft..(å det är nåra stycken: :wink:)

Lattjolajban
Hemmastadd

Inlägg av Lattjolajban » sön dec 05, 2010 18:57

benssan skrev:Nja..nu vet jag inte om det är yttertemperaturen som gör att de blir mer värme,men jag tror att den verkar hålla på och lufta lite själv,och det har blivit bättre. Har faktiskt aldrig råkat ut för luftningsproblem på nån av alla bilar jag haft..(å det är nåra stycken: :wink:)
Just cherokeen är ju känslig för detta och kan ibland kräva lite extra åtgärder för att få ur luften.

benssan
Forumräv
Kontakt:

Inlägg av benssan » sön dec 05, 2010 19:08

OK..ska kolla de lite närmare imorrn tänkte jag..Tackar för de tipset.

Spikey
Rutinerad

Inlägg av Spikey » sön dec 05, 2010 19:49

Lattjolajban skrev: Just cherokeen är ju känslig för detta och kan ibland kräva lite extra åtgärder för att få ur luften.

Som vadå?
SÅLD
Cherokee XJ -88 höjd 4 "
32" MAXXIS BUCKSHOT MUDDER

josefsson
Användare

Inlägg av josefsson » mån dec 06, 2010 8:02

På min har jag monterat en cirkulationspump från en Passatdisel som trycker in vatten till värmeelementet.
Fungerar hur bra som helst med värmen nu mera.
Har inga bilder på detta, men kan ta några nästa gång jag åker ut och skruvar på bilen.

Lattjolajban
Hemmastadd

Inlägg av Lattjolajban » mån dec 06, 2010 9:40

Spikey skrev:
Lattjolajban skrev: Just cherokeen är ju känslig för detta och kan ibland kräva lite extra åtgärder för att få ur luften.

Som vadå?
Ja som att se till att luften verkligen gåt ur kylsystemet.
Ibland (ganska ofta) så får man lufta genom tempgivaren på toppen.

Skriv svar