nå vad säger *....lagen om snöskoter i stockholm*

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

killen72
Rutinerad

nå vad säger *....lagen om snöskoter i stockholm*

Inlägg av killen72 » tis dec 14, 2010 19:21

LAGEN..... :?:

om jag kör med snöskotern i stockhom typ på en stor äng (jätte stor e den) men den e ganska centralt och det e mycke snö så man inte kan skada undervegitation...... :D kanske typ högdalstoppen...... :)

nå får jag eller får jag inte :?:

vad kan det bli för påföljder typ böter eller körkortet :?:

Tobbe
Rutinerad

Inlägg av Tobbe » tis dec 14, 2010 20:28

Markägaren måste väl sätta upp att skoteråkning förbjuden runt hela området om man inte får köra :?

Och, de måste ju ta dig för att bötfälla :twisted:
Jeep Wrangler 4.2l Aut -89
4X4XTREME.SE
JCS medlem #261

Klas_B
Rutinerad

Inlägg av Klas_B » tis dec 14, 2010 21:31

Oavsett vad markägaren säger om tillstånd eller ej, så har dom flesta kommuner tagit beslut om att förbjuda trafik med terrängskoter (dvs snöskotrar och vissa 4-hjulingar) inom stadsplanelagt område. Skulle tro att hela Stockholm med omnejd, typ 4 mil är tvärstängt för snöskoter av den anledningen. Dessutom är det förbjudet att köra på jordbruksmark, även om ytan består av äng. Markägaren behöver inte skylta om detta då det är förbjudet enligt lag. Skoterspåren gör att tjälen går ner djupare i backen och då finns risk att dräneringsdiken fryser igen, vilket medför sk. isbränna (syrebrist under snö/is) på vårvintern som gör att det blir stora döda områden där växterna har svårt att komma igen. Så indirekt orsakar man skada, även om man inte kör direkt på marken.

För övrigt är snöskoterförare skyldiga att känna till de lagar och förordningar som gäller, så om du äger en snöskoter och ämnar köra den så har du lite hemläxa att göra.

Har du fler frågor så svarar jag gärna på dom, hellre det än skoterpår på fel ställe...

MVH Klas
Gröna bilar är sköna!
Volvo C304 6x6 TGB-131A reg som Lätt LB
Volvo C304 6x6 HYTTGB-13 på 38.5x14.5
Bygger på Projekt Lillvalp

jonte 4x4
Rutinerad

Inlägg av jonte 4x4 » tis dec 14, 2010 22:29

så trevligt me skoter åkare här på forumet :D följ de klas beskrev så vi skoter folk inte blir ännu mer hatade. räcker me alla skidåkare och avundsjuka personer som gör allt för att sätta stopp för snöskotern :(
076-2413629

bygger toyota lj70 me tgb11 portaler - "Portal cruiser"

15-39,5-15 TSL på 11" breda bead-lock fälgar

Hesse
Användare

Inlägg av Hesse » tis dec 14, 2010 23:27

Det finns förbud områden som är lagda av komunen, vet inte hur dom är i stockholm men brukar förbud i alla tätbebyggda områden, om det inte r utlagda leder. När jag tog terrängfordons kortet så står det att om man ska köra i skog utanför leden så måste det vara minst 2 meter upp till trädtopparna från snön??? konstiga regler men det var så iallafall :?:

men man kan alltid göra som en polare till mig gjorde i fjol och ta skotern på släp med kåpa, bygga ett hopp lite snyggt någonstans. hoppa lite sen snabbt fara där ifrån när man har fått några snygga hopp bilder med globen i bakgrunden :wink:

Och sen det här med att skada marken så kör man i olika spår hela tiden och inte samma spår hela tiden så tar det väldigt liten skada om ens någon om snö finns. kör man i samma spår hela tiden så packar man snön så hårt att marken kan ta skada.

skidåkare ska inte säga något för pistmaskiner som drar 25-30 liter diesel i timmen och läcker ut hydral olja bla anat är inte så miljövänligt

Marcus A
Forumräv
Kontakt:

Inlägg av Marcus A » ons dec 15, 2010 8:39

Hesse skrev: När jag tog terrängfordons kortet så står det att om man ska köra i skog utanför leden så måste det vara minst 2 meter upp till trädtopparna från snön??? konstiga regler men det var så iallafall :?:
Har också tagit kortet och förklaringen jag fick var: Om man kör nära träd som inte är fullvuxna så packar man snön i spåret och då kan träden blir skadade börja växa snett. Det är väldigt dåligt betalt för krokigt timmer som ska gå till virke och det gillar ju inte skogsägaren.. Låter logiskt tycker jag :)

macke
OffroadGeek

Inlägg av macke » ons dec 15, 2010 14:34

Hesse skrev:Det finns förbud områden som är lagda av komunen, vet inte hur dom är i stockholm men brukar förbud i alla tätbebyggda områden, om det inte r utlagda leder. När jag tog terrängfordons kortet så står det att om man ska köra i skog utanför leden så måste det vara minst 2 meter upp till trädtopparna från snön??? konstiga regler men det var så iallafall :?:

men man kan alltid göra som en polare till mig gjorde i fjol och ta skotern på släp med kåpa, bygga ett hopp lite snyggt någonstans. hoppa lite sen snabbt fara där ifrån när man har fått några snygga hopp bilder med globen i bakgrunden :wink:

Och sen det här med att skada marken så kör man i olika spår hela tiden och inte samma spår hela tiden så tar det väldigt liten skada om ens någon om snö finns. kör man i samma spår hela tiden så packar man snön så hårt att marken kan ta skada.

skidåkare ska inte säga något för pistmaskiner som drar 25-30 liter diesel i timmen och läcker ut hydral olja bla anat är inte så miljövänligt
bilder!
TGB 13

Skriv svar