frihjuls nav manuell/automat

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Frippe
Användare
Inlägg: 44
Blev medlem: ons nov 17, 2010 1:00
Ort: skurup

frihjuls nav manuell/automat

Inlägg av Frippe » ons dec 15, 2010 17:05

Vad är skillnaden ? en sa till mig att man vart tvungen att gå ut och skruva på en sak på dom manuella naven stämmer detta ?

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4403
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Inlägg av Marcus-84 » ons dec 15, 2010 17:12

Det stämmer... Manuella nav ska man vrida på lock när man kör på 4wd, detta behöver du inte göra varje gång du ska ha 4wd. På vintern kör jag med låsta nav å kopplar ur dom till våren när 4wd ej behövs.

Manuella nav är också hållbarare. När man låst dom så är dom låst. Autonav kan hoppa i å ur lite som dom vill.
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

Frippe
Användare
Inlägg: 44
Blev medlem: ons nov 17, 2010 1:00
Ort: skurup

Inlägg av Frippe » ons dec 15, 2010 20:01

Okej men hör fungerar automat ? lägger dom i sig själva ifall man lägger i låg växel inne i bilen ? blir ju dyrt att köra me 4wd hela tiden

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Inlägg av MattisH » ons dec 15, 2010 20:37

Frippe skrev:Okej men hör fungerar automat ? lägger dom i sig själva ifall man lägger i låg växel inne i bilen ? blir ju dyrt att köra me 4wd hela tiden
Dom klickar i när det kommer moment på drivaxlarna, dvs. när du lagt i 4wd och kör framåt.
rullar du bakåt klickar dom ur, ett ljud du hör rätt tydligt.

Inget skoj när man kör i skogen, jag hörde det flera gånger när jag körde och sen smäller dom i när man har lite varv och släpper upp kopplingen. Inget skönt ljud :O
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Frippe
Användare
Inlägg: 44
Blev medlem: ons nov 17, 2010 1:00
Ort: skurup

Inlägg av Frippe » ons dec 15, 2010 20:41

MattisH skrev:
Frippe skrev:Okej men hör fungerar automat ? lägger dom i sig själva ifall man lägger i låg växel inne i bilen ? blir ju dyrt att köra me 4wd hela tiden
Dom klickar i när det kommer moment på drivaxlarna, dvs. när du lagt i 4wd och kör framåt.
rullar du bakåt klickar dom ur, ett ljud du hör rätt tydligt.

Inget skoj när man kör i skogen, jag hörde det flera gånger när jag körde och sen smäller dom i när man har lite varv och släpper upp kopplingen. Inget skönt ljud :O
men kan man köra på lågväxel och de bara går i 30 på 2 fast man har manuella ?

Cheva_Power
Forumräv
Inlägg: 869
Blev medlem: fre dec 04, 2009 20:42
Ort: tidaholm =)

Inlägg av Cheva_Power » ons dec 15, 2010 20:54

ja dom är som auto bara att dom här får du låsa själv å så låser dom hela tin tills du själv vrider till "free" igen å backar nåra meter :P
cheva <3

Frippe
Användare
Inlägg: 44
Blev medlem: ons nov 17, 2010 1:00
Ort: skurup

Inlägg av Frippe » ons dec 15, 2010 20:56

Cheva_Power skrev:ja dom är som auto bara att dom här får du låsa själv å så låser dom hela tin tills du själv vrider till "free" igen å backar nåra meter :P
Okej låter skitbra =) tack för svaren har fått svar på de jag vill nu och tråden kan låsas ifall ingen annan vill ha den.

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » ons dec 15, 2010 21:11

Dom automatiska naven på min cheva låser när det blir snurr på drivaxlarna, och är sedan låsta tills drivningen frikopplats ur fördelningslådan och man kört nån meter i "motsatt" riktning. Oavsett om man kör framåt eller bakåt.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Ronnie4wd
Forumräv
Inlägg: 541
Blev medlem: ons apr 26, 2006 19:43
Ort: Märsta
Kontakt:

Inlägg av Ronnie4wd » tor dec 16, 2010 20:04

Nä du henke jag tror att de frikopplar när du motorbromsar och kopplar i igen när momentet kommer från drivaxeln vilket kan vara ganska läskigt när det är halt :wink:
Terrängbil : M1008 85
Gatbil : K-20 76
http://www.pissedoffroad.se varför ?
Jo för att det finns alltid nån jävel som vill tjäna pengar på oss entusiaster
och vi är pissed på det :twisted:
No Dents No Glory
tel 0707363605

svenne61
Hemmastadd
Inlägg: 244
Blev medlem: mån jan 28, 2008 8:54
Ort: Lövånger

Inlägg av svenne61 » tor dec 16, 2010 21:33

Cheva_Power skrev:ja dom är som auto bara att dom här får du låsa själv å så låser dom hela tin tills du själv vrider till "free" igen å backar nåra meter :P
Mina frihjulsnav är manuella och dom behöver man inte backa när man har vridit till 2x4. Dom frikopplar när man har vridit till 2x4.
Nissan Patrol -90
rd28t
60100 mil

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » tor dec 16, 2010 21:37

Ronnie4wd skrev:Nä du henke jag tror att de frikopplar när du motorbromsar och kopplar i igen när momentet kommer från drivaxeln vilket kan vara ganska läskigt när det är halt :wink:
Nu motorbromsar det ju inte särskilt mycket med en automat så det är inget jag lider av...

Men det betyder ju att dom skulle frikoppla även när man bromsar, och det gör dom inte...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Cheva_Power
Forumräv
Inlägg: 869
Blev medlem: fre dec 04, 2009 20:42
Ort: tidaholm =)

Inlägg av Cheva_Power » tor dec 16, 2010 21:47

svenne61 skrev:
Cheva_Power skrev:ja dom är som auto bara att dom här får du låsa själv å så låser dom hela tin tills du själv vrider till "free" igen å backar nåra meter :P
Mina frihjulsnav är manuella och dom behöver man inte backa när man har vridit till 2x4. Dom frikopplar när man har vridit till 2x4.
är far som sagt te en å backa ur kanse inte är så ?
cheva <3

Frippe
Användare
Inlägg: 44
Blev medlem: ons nov 17, 2010 1:00
Ort: skurup

Inlägg av Frippe » tor dec 16, 2010 22:41

För min del behöver ni inte diskussionera om detta för har fått fram de jag ville trodde de hade me ifall bilen var automat eller manuell o göra :?

men vill ni fortsätta så bara kör på :D :D

Ronnie4wd
Forumräv
Inlägg: 541
Blev medlem: ons apr 26, 2006 19:43
Ort: Märsta
Kontakt:

Inlägg av Ronnie4wd » fre dec 17, 2010 6:45

Funderade på det där när jag skulle sova och det var väl lite överdrivet :rodnar:
Men de kopplar ur och sedan i igen när man byter håll på kraften vilket om det finns bara lite fukt i dom som fryser eller om dom är dåligt smorda gör att de inte kopplar i ordentligt igen.
Så om man har problem med drivningen i fram och har autonav så ska man nog kolla dom först.
Om det strular så är det risk att man har sönder drivaxeln när det hugger till.
Att drivaxeln kan gå sönder vet jag :wink: resten tror jag.
Att jag fortsätter diskutera beror på att jag vill veta och jag tror att flera kan ha nytta av det.
Terrängbil : M1008 85
Gatbil : K-20 76
http://www.pissedoffroad.se varför ?
Jo för att det finns alltid nån jävel som vill tjäna pengar på oss entusiaster
och vi är pissed på det :twisted:
No Dents No Glory
tel 0707363605

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4403
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Inlägg av Marcus-84 » fre dec 17, 2010 7:36

Sitter det autonav BÖR man torka ren dom å smörja upp dom med olja INNAN man börjar använda 4wd. Bara för att va på den säkra sidan ;)

Trist om det blir som Ronnie skriver, HAVERI :cry:
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

Skriv svar