frihjuls nav manuell/automat
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
frihjuls nav manuell/automat
Vad är skillnaden ? en sa till mig att man vart tvungen att gå ut och skruva på en sak på dom manuella naven stämmer detta ?
Det stämmer... Manuella nav ska man vrida på lock när man kör på 4wd, detta behöver du inte göra varje gång du ska ha 4wd. På vintern kör jag med låsta nav å kopplar ur dom till våren när 4wd ej behövs.
Manuella nav är också hållbarare. När man låst dom så är dom låst. Autonav kan hoppa i å ur lite som dom vill.
Manuella nav är också hållbarare. När man låst dom så är dom låst. Autonav kan hoppa i å ur lite som dom vill.
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Dom klickar i när det kommer moment på drivaxlarna, dvs. när du lagt i 4wd och kör framåt.Frippe skrev:Okej men hör fungerar automat ? lägger dom i sig själva ifall man lägger i låg växel inne i bilen ? blir ju dyrt att köra me 4wd hela tiden
rullar du bakåt klickar dom ur, ett ljud du hör rätt tydligt.
Inget skoj när man kör i skogen, jag hörde det flera gånger när jag körde och sen smäller dom i när man har lite varv och släpper upp kopplingen. Inget skönt ljud :O
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
men kan man köra på lågväxel och de bara går i 30 på 2 fast man har manuella ?MattisH skrev:Dom klickar i när det kommer moment på drivaxlarna, dvs. när du lagt i 4wd och kör framåt.Frippe skrev:Okej men hör fungerar automat ? lägger dom i sig själva ifall man lägger i låg växel inne i bilen ? blir ju dyrt att köra me 4wd hela tiden
rullar du bakåt klickar dom ur, ett ljud du hör rätt tydligt.
Inget skoj när man kör i skogen, jag hörde det flera gånger när jag körde och sen smäller dom i när man har lite varv och släpper upp kopplingen. Inget skönt ljud :O
-
- Forumräv
- Inlägg: 869
- Blev medlem: fre dec 04, 2009 20:42
- Ort: tidaholm =)
Dom automatiska naven på min cheva låser när det blir snurr på drivaxlarna, och är sedan låsta tills drivningen frikopplats ur fördelningslådan och man kört nån meter i "motsatt" riktning. Oavsett om man kör framåt eller bakåt.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Nä du henke jag tror att de frikopplar när du motorbromsar och kopplar i igen när momentet kommer från drivaxeln vilket kan vara ganska läskigt när det är halt 

Terrängbil : M1008 85
Gatbil : K-20 76
http://www.pissedoffroad.se varför ?
Jo för att det finns alltid nån jävel som vill tjäna pengar på oss entusiaster
och vi är pissed på det
No Dents No Glory
tel 0707363605
Gatbil : K-20 76
http://www.pissedoffroad.se varför ?
Jo för att det finns alltid nån jävel som vill tjäna pengar på oss entusiaster
och vi är pissed på det

No Dents No Glory
tel 0707363605
Mina frihjulsnav är manuella och dom behöver man inte backa när man har vridit till 2x4. Dom frikopplar när man har vridit till 2x4.Cheva_Power skrev:ja dom är som auto bara att dom här får du låsa själv å så låser dom hela tin tills du själv vrider till "free" igen å backar nåra meter
Nissan Patrol -90
rd28t
60100 mil
rd28t
60100 mil
Nu motorbromsar det ju inte särskilt mycket med en automat så det är inget jag lider av...Ronnie4wd skrev:Nä du henke jag tror att de frikopplar när du motorbromsar och kopplar i igen när momentet kommer från drivaxeln vilket kan vara ganska läskigt när det är halt
Men det betyder ju att dom skulle frikoppla även när man bromsar, och det gör dom inte...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
- Forumräv
- Inlägg: 869
- Blev medlem: fre dec 04, 2009 20:42
- Ort: tidaholm =)
är far som sagt te en å backa ur kanse inte är så ?svenne61 skrev:Mina frihjulsnav är manuella och dom behöver man inte backa när man har vridit till 2x4. Dom frikopplar när man har vridit till 2x4.Cheva_Power skrev:ja dom är som auto bara att dom här får du låsa själv å så låser dom hela tin tills du själv vrider till "free" igen å backar nåra meter
cheva <3
Funderade på det där när jag skulle sova och det var väl lite överdrivet
Men de kopplar ur och sedan i igen när man byter håll på kraften vilket om det finns bara lite fukt i dom som fryser eller om dom är dåligt smorda gör att de inte kopplar i ordentligt igen.
Så om man har problem med drivningen i fram och har autonav så ska man nog kolla dom först.
Om det strular så är det risk att man har sönder drivaxeln när det hugger till.
Att drivaxeln kan gå sönder vet jag
resten tror jag.
Att jag fortsätter diskutera beror på att jag vill veta och jag tror att flera kan ha nytta av det.

Men de kopplar ur och sedan i igen när man byter håll på kraften vilket om det finns bara lite fukt i dom som fryser eller om dom är dåligt smorda gör att de inte kopplar i ordentligt igen.
Så om man har problem med drivningen i fram och har autonav så ska man nog kolla dom först.
Om det strular så är det risk att man har sönder drivaxeln när det hugger till.
Att drivaxeln kan gå sönder vet jag

Att jag fortsätter diskutera beror på att jag vill veta och jag tror att flera kan ha nytta av det.
Terrängbil : M1008 85
Gatbil : K-20 76
http://www.pissedoffroad.se varför ?
Jo för att det finns alltid nån jävel som vill tjäna pengar på oss entusiaster
och vi är pissed på det
No Dents No Glory
tel 0707363605
Gatbil : K-20 76
http://www.pissedoffroad.se varför ?
Jo för att det finns alltid nån jävel som vill tjäna pengar på oss entusiaster
och vi är pissed på det

No Dents No Glory
tel 0707363605