Jeep verkade kul tyckte kompisen och jag så vi köpte varsin ZJ V8. Man får ju dessa till ganska bra pengar idag och med hjälp av den suveräna klistrade guiden här i forumet så hade vi lite kött på benen... trodde vi iaf

Målsättningen är att bygga varsin "monstertruck" som ser tuff ut och presterar bra nog för att imponera på kompisarna. Vi har aldrig någon budget, utan försöker hitta alternativet som ger mest kul för pengarna. 30papp för longarm kit är ju fortfarande prisvärt om man använder det fullt ut.
Vid inköpstillfället

Efter läsande på forum så visste vi att man kunde höja en ZJ 90mm bak genom att montera framfjädrarna där. Sagt och gjort, nya framfjädrar hämtades på skroten och spacers monterades på framfjädrarna, vips var bilen nästan 1dm högre. Till detta använde vi 31x10.5 däck som vi köpt något halvår innan till våra dåvarande försökskaniner (Trooper resp Pajero för noll och ingenting)
Höjd 90mm med 31x10.5 däck

Målsättningen med en egen mostersruck var vi väl inte framme vid, men redan nu tar man sig fram riktigt bra i skogen och i snön. Jag besökte även en av http://www.moffroad.se's tillställningar där jag kom ganska långt ut i surhålet innan främre kardanen av CV-typ sade upp sig. Inget oväntat, men likväl bakläcka

Ny kardan från XJ monterades och nya däck beställdes, valet föll på 35x12.5 KL71. Dessa var inte ens nära att passa och man behövde spacers för de skulle gå fritt, längre länkarmar och med det även längre kardaner och kapade hjulhus.
Det var i sig inga större problem utan snarare ganska roligt att få använda svarven för att förlänga kardanen och lite triginometri för att få panhardstagen i rätt längd.
35" däck och bara 90mm höjning blir lite tight, men det löstes genom att göra egna länkarmar fram som blev 20mm längre, jag änvände originalarmarnas ändar och svetsade på en ny mittenbit av 4kantprofil. Vips gick det fritt mot karosen, lite att kapa i hjulhusen och nu gick det att svänga och flexa fullt.
90mm höjning och 35" KL71

Nu var det bara ut och åka och se vad den gick för och visst tar man sig fram bra, men odiffat gör att man fastnar lite väl lätt ändå

Nästa steg blir drivaxlar fram med knutkors, riktiga 7-9" fjädrar, riktiga höjningsstötdämpare och någon slags egen long arm iaf fram.