Cherokee ZJ V8 - Mot long arm och 35" KL71

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

henke2
Användare
Inlägg: 47
Blev medlem: tor jan 14, 2010 21:41

Cherokee ZJ V8 - Mot long arm och 35" KL71

Inlägg av henke2 » mån dec 20, 2010 10:26

Startar en tråd för att samla ihop mina modifieringar och för att dela med mig av mina upptäckter. Vet ju själv att bilder på olika höjningar och däckkombinationer är riktigt bra när man själv är på hugget. Detta är alltså ingen exakt vetenskap, bara mina egna experiment.

_____________________________________________________________


Jeep verkade kul tyckte kompisen och jag så vi köpte varsin ZJ V8. Man får ju dessa till ganska bra pengar idag och med hjälp av den suveräna klistrade guiden här i forumet så hade vi lite kött på benen... trodde vi iaf :-)



Målsättningen är att bygga varsin "monstertruck" som ser tuff ut och presterar bra nog för att imponera på kompisarna. Vi har aldrig någon budget, utan försöker hitta alternativet som ger mest kul för pengarna. 30papp för longarm kit är ju fortfarande prisvärt om man använder det fullt ut.

Vid inköpstillfället
Bild


Efter läsande på forum så visste vi att man kunde höja en ZJ 90mm bak genom att montera framfjädrarna där. Sagt och gjort, nya framfjädrar hämtades på skroten och spacers monterades på framfjädrarna, vips var bilen nästan 1dm högre. Till detta använde vi 31x10.5 däck som vi köpt något halvår innan till våra dåvarande försökskaniner (Trooper resp Pajero för noll och ingenting)


Höjd 90mm med 31x10.5 däck
Bild


Målsättningen med en egen mostersruck var vi väl inte framme vid, men redan nu tar man sig fram riktigt bra i skogen och i snön. Jag besökte även en av http://www.moffroad.se's tillställningar där jag kom ganska långt ut i surhålet innan främre kardanen av CV-typ sade upp sig. Inget oväntat, men likväl bakläcka :-)


Ny kardan från XJ monterades och nya däck beställdes, valet föll på 35x12.5 KL71. Dessa var inte ens nära att passa och man behövde spacers för de skulle gå fritt, längre länkarmar och med det även längre kardaner och kapade hjulhus.

Det var i sig inga större problem utan snarare ganska roligt att få använda svarven för att förlänga kardanen och lite triginometri för att få panhardstagen i rätt längd.


35" däck och bara 90mm höjning blir lite tight, men det löstes genom att göra egna länkarmar fram som blev 20mm längre, jag änvände originalarmarnas ändar och svetsade på en ny mittenbit av 4kantprofil. Vips gick det fritt mot karosen, lite att kapa i hjulhusen och nu gick det att svänga och flexa fullt.


90mm höjning och 35" KL71
Bild


Nu var det bara ut och åka och se vad den gick för och visst tar man sig fram bra, men odiffat gör att man fastnar lite väl lätt ändå :-P


Bild

Bild

Bild


Nästa steg blir drivaxlar fram med knutkors, riktiga 7-9" fjädrar, riktiga höjningsstötdämpare och någon slags egen long arm iaf fram.
Senast redigerad av henke2 den mån dec 20, 2010 10:42, redigerad totalt 1 gånger.
//Henke
Grand Cherokee 5.2 Limited -95
+90mm & 35x12.5 KL71

henke2
Användare
Inlägg: 47
Blev medlem: tor jan 14, 2010 21:41

Inlägg av henke2 » mån dec 20, 2010 10:35

Mätte upp exakt 50cm snö. Man tar sig fram ganska bra, men det närmar sig gränsen. Går åt en del brut force, misstänker att man inte skall fresta den stackars växellådan på detta viset några längre sträckor

http://www.youtube.com/watch?v=W5Xpo1OQQHI

Bild
//Henke
Grand Cherokee 5.2 Limited -95
+90mm & 35x12.5 KL71

Runekebab
Beroende
Inlägg: 1316
Blev medlem: fre sep 04, 2009 7:58
Ort: Växjö

Inlägg av Runekebab » mån dec 20, 2010 11:57

Ser bra ut :tumbup:
Toyota Lj70

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Inlägg av 4x4power » mån dec 20, 2010 12:31

Snyggt! lust att fixa bilder på bärarmarna?? jag ska själv göra samma sak på min då de är mycket för korta :lol:
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Inlägg av OBELIX » mån dec 20, 2010 14:38

Dom blir häftiga med stora hjul och rejäl höjning! Klart snyggt!

Men en liten fråga, är inte främre bärarmarna tillverkade av nån form av U-profil på dom?

Det finns en poäng med att dom är byggda på det sättet. Och det är att dom kan vrida sej runt sin egen axel- vilket behövs när det flexar. Med fyrkantsrör så har du enbart kvar det flexet som gummit i bussningarna medger. Ska du flexa mer än så är det något som ger sej i framvagnen- mest troligt är att du vrider sönder bärarmsfästena i karossen.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

henke2
Användare
Inlägg: 47
Blev medlem: tor jan 14, 2010 21:41

Inlägg av henke2 » mån dec 20, 2010 15:26

OBELIX skrev:Dom blir häftiga med stora hjul och rejäl höjning! Klart snyggt!

Men en liten fråga, är inte främre bärarmarna tillverkade av nån form av U-profil på dom?

Det finns en poäng med att dom är byggda på det sättet. Och det är att dom kan vrida sej runt sin egen axel- vilket behövs när det flexar. Med fyrkantsrör så har du enbart kvar det flexet som gummit i bussningarna medger. Ska du flexa mer än så är det något som ger sej i framvagnen- mest troligt är att du vrider sönder bärarmsfästena i karossen.

SKREV OBELIX
Bra synpunkt! Jag har som sagt använt mig av gamla ändarna och svetsat in 4-kantprofil mellan, jag tror absolut ändarna ger sig innan karossen. Jag änvänder än så länge gamla bussningar som säkerligen också flexar en del.

Detta är helt klart någonting som kommer bli åtgärdat när longarmsen kommer på plats. Kula i ena änden kan ju vara en lösning. Bygga så svagt att flexet hamnar i materialet är ju ingen långsiktig lösning :P
//Henke
Grand Cherokee 5.2 Limited -95
+90mm & 35x12.5 KL71

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Inlägg av OBELIX » mån dec 20, 2010 18:51

Härligt att du haft det i åtanke. För jag ville bara i all välmening göra dej uppmärksam på det- innan nåt går sönder.

Kula eller fäste A´la Range Rover i karossänden funkar kanon tillsammans med homogena rör i bärarmarna :D

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

poppo
Hemmastadd
Inlägg: 122
Blev medlem: sön okt 04, 2009 12:17
Ort: Eskilstuna

Inlägg av poppo » tis dec 21, 2010 12:15

Intresant bygge o följa upp !!
Har samma ider till min XJ som ja ska ställa av i januari börja bygga på.
Hemmabyggda longarm fram med 6,5" fjädrar o 7" dämpare runt om samt ett hopp plock av bladisar bak....däck valet är ej klart än men d lutar åt kl71 33 eller 35" 12,5/15
Har beställt delarna från USA förra veckan (onsdag) o nu finns dom i Eskilstuna (hemmaplan) =)
Lycka till med bygget!!
Jeep Cherokee xj-89

henke2
Användare
Inlägg: 47
Blev medlem: tor jan 14, 2010 21:41

Inlägg av henke2 » tis dec 21, 2010 22:04

poppo skrev:Intresant bygge o följa upp !!
Har samma ider till min XJ som ja ska ställa av i januari börja bygga på.
Hemmabyggda longarm fram med 6,5" fjädrar o 7" dämpare runt om samt ett hopp plock av bladisar bak....däck valet är ej klart än men d lutar åt kl71 33 eller 35" 12,5/15
Har beställt delarna från USA förra veckan (onsdag) o nu finns dom i Eskilstuna (hemmaplan) =)
Lycka till med bygget!!
Var shoppade du i USA? Där jag tittat brukar frakten kosta i regionen lika mycket som varorna, var det så även för dig tro?
//Henke
Grand Cherokee 5.2 Limited -95
+90mm & 35x12.5 KL71

henke2
Användare
Inlägg: 47
Blev medlem: tor jan 14, 2010 21:41

Inlägg av henke2 » tis dec 21, 2010 22:09

Mer lekstuga :-) med KL71:orna så kör man delvis uppe på snön, så det ser inte ut som om det är i regionen 50cm snö.

http://www.youtube.com/watch?v=wClG2CfcnMg
//Henke
Grand Cherokee 5.2 Limited -95
+90mm & 35x12.5 KL71

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4403
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Inlägg av Marcus-84 » ons dec 22, 2010 8:19

Extremt intressant tråd!! :twisted:
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

poppo
Hemmastadd
Inlägg: 122
Blev medlem: sön okt 04, 2009 12:17
Ort: Eskilstuna

Inlägg av poppo » ons dec 22, 2010 12:23

henke2 skrev:
poppo skrev:Intresant bygge o följa upp !!
Har samma ider till min XJ som ja ska ställa av i januari börja bygga på.
Hemmabyggda longarm fram med 6,5" fjädrar o 7" dämpare runt om samt ett hopp plock av bladisar bak....däck valet är ej klart än men d lutar åt kl71 33 eller 35" 12,5/15
Har beställt delarna från USA förra veckan (onsdag) o nu finns dom i Eskilstuna (hemmaplan) =)
Lycka till med bygget!!
Var shoppade du i USA? Där jag tittat brukar frakten kosta i regionen lika mycket som varorna, var det så även för dig tro?
Köpte lite varor på IRON ROCK OFFROAD...... dom kunde erbjuda 30% rabatt på frakten :) så det vara bara o beställa från dom.... tog en vecka o få hem sakerna :)
Jeep Cherokee xj-89

Kingcab_alle
Forumräv
Inlägg: 726
Blev medlem: fre jan 01, 2010 19:56
Ort: Kumla
Kontakt:

Inlägg av Kingcab_alle » ons dec 22, 2010 13:05

Marcus-84 skrev:Extremt intressant tråd!! :twisted:
:iagree: :rockon: :awesome:

henke2
Användare
Inlägg: 47
Blev medlem: tor jan 14, 2010 21:41

Inlägg av henke2 » tor dec 23, 2010 21:42

Kört runt lite i stan idag... funkar bra, men KL71 är såphala på normal plogad vinterväg :-P

Jag tyckte 75km/h var lagom fart på mätaren, fortare än så och det vart riktigt obehagligt. GPS sa 96km/h vilket är helt okej transportfart även om jag helst smyger neråt 80 km/h på GPS för att känna mig trygg... mycket som gungar :-)

3.3l/mil blandad körning :-)
//Henke
Grand Cherokee 5.2 Limited -95
+90mm & 35x12.5 KL71

henke2
Användare
Inlägg: 47
Blev medlem: tor jan 14, 2010 21:41

Inlägg av henke2 » mån jan 10, 2011 8:23

Jämförelse 31x10,5 no name AT-däck mot 35x12,5 Khumo KL71. Inget vetenskapligt, bara en liten referens då jag själv uppskattar dessa jämförelser när man går i däckköpartankar :-)

Bild
//Henke
Grand Cherokee 5.2 Limited -95
+90mm & 35x12.5 KL71

Skriv svar