höjning XJ bak....
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
höjning XJ bak....
Har en fundering om höjning bak till en Cherokee xj.
har tänkt o höja 4,5-5,5 tum så nu undrar jag om nån har höjt sin bil med lite eget hopp plock av blad fjädrar samt lite längre schaklar,eller är det ett komplett nytt blad kitt som gäller ?
Har försökt o leta här på forumet men inte hittat nått riktigt bra förklaring.
Mvh:Samuel
har tänkt o höja 4,5-5,5 tum så nu undrar jag om nån har höjt sin bil med lite eget hopp plock av blad fjädrar samt lite längre schaklar,eller är det ett komplett nytt blad kitt som gäller ?
Har försökt o leta här på forumet men inte hittat nått riktigt bra förklaring.
Mvh:Samuel
Jeep Cherokee xj-89
Jag tog ett blad från en blazer tog ett blad som jag fick kapa lite på för det var lite långt samt det nedersta från blazer paketet.
Var doch tvungen att skaffa längre u-bultar till det. Beställdes på mekonomen.
Och gjorde egna schaklar som var ca 3" längre än org. Hoppa upp 3-4" efter det. (var inte nya blad från blazer)
Var doch tvungen att skaffa längre u-bultar till det. Beställdes på mekonomen.
Och gjorde egna schaklar som var ca 3" längre än org. Hoppa upp 3-4" efter det. (var inte nya blad från blazer)
SÅLD
Cherokee XJ -88 höjd 4 "
32" MAXXIS BUCKSHOT MUDDER
Cherokee XJ -88 höjd 4 "
32" MAXXIS BUCKSHOT MUDDER
-
- Guru
[quote="XJ-91"]Ekonomi varianten är som jag själv har 2" kloss mellan axel och blad fjäder
sen 4"tum längre schakel bak ger också 2" höjning totalt 4"
original blad fjädrarna sitter på plats också dvs ingen byte eller extra blad
har kört med detta i 4 år och mjukt och fint i skogen är det
[/quote

tog mig friheten att lägga upp ett par bilder på din bil Anders
sen 4"tum längre schakel bak ger också 2" höjning totalt 4"

original blad fjädrarna sitter på plats också dvs ingen byte eller extra blad
har kört med detta i 4 år och mjukt och fint i skogen är det

tog mig friheten att lägga upp ett par bilder på din bil Anders
-
- Rutinerad
Med så långa spiraler fram så får du nog hitta på något med undre länkarmar , tror att de kommer att bottna mot fästet i framaxlen + att vinklen på dem blir ganska bant . ..poppo skrev:Har tänkt o beställa ca 5" längre spriraler fram o nya stötdämpare runtom från staterna o sen lösa allt annat själv....
Då blir d o byta ut nått blad på paketen o sen lite hjälp av schaklar.
tack för lite tips !!
Ullabelladjupdykare skrev:Med så långa spiraler fram så får du nog hitta på något med undre länkarmar , tror att de kommer att bottna mot fästet i framaxlen + att vinklen på dem blir ganska bant . ..poppo skrev:Har tänkt o beställa ca 5" längre spriraler fram o nya stötdämpare runtom från staterna o sen lösa allt annat själv....
Då blir d o byta ut nått blad på paketen o sen lite hjälp av schaklar.
tack för lite tips !!
Är tänkt o bygga egna longarms fram med tillhörande hasplåt mm
Bara beställa det viktigaste o sen smida ihop allt själv.
Jeep Cherokee xj-89
Inge mer som höjt sin XJ...?
Har beställt massa grejor från USA.....6,5"
höj kitt delar...... bara det nödvändigaste o sedan koka ihop resten själv....
Så det som är kvar är höjnigen bak kvar klura ut innan ja ställer in bilen i garaget o börjar...... vill ju inte riva ner bakaxeln 30 ggr o pyssla o plocka ihop olika blad från olika bilar....så tips motages mer än gjärna
Det blir iaf längre shcaklar o sen klossar mellan bakaxel o fjäder med lite lutning.
Så det som är kvar är höjnigen bak kvar klura ut innan ja ställer in bilen i garaget o börjar...... vill ju inte riva ner bakaxeln 30 ggr o pyssla o plocka ihop olika blad från olika bilar....så tips motages mer än gjärna

Det blir iaf längre shcaklar o sen klossar mellan bakaxel o fjäder med lite lutning.
Jeep Cherokee xj-89
Inge mer som höjt sin XJ...?

Jeep Cherokee xj-89
Ja har faktiskt gått ifrån bladen helt å hållet och håller just nu på att bygga 3-länk och har tänkt bygga ett par provisoriska fjäderben av ett par org. framfjädrar å dämpare. fram ska de bli zj:ns skruvar o dämpare med nedflyttade säten i karossen osv. framtidsplanerna e att köpa likadana gasdämp/fjädrar dom använder i formula offroad bland annat.