Defekt fyrhjulsdrift?

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Bostedt
Användare
Inlägg: 11
Blev medlem: tis nov 14, 2006 11:06

Defekt fyrhjulsdrift?

Inlägg av Bostedt » tis nov 14, 2006 17:20

Hej!
Har lite problem med en wrangler -87 manuell låda och 6a.
Den driver bara på bakhjulen, axeln från fördelningslådan och till framaxelklumpen snurrar om man har i 4H elller 4L men det driver inte ut till hjulen...
har fått reda på att det kan ha något med nån vacumklocka att göra? ingen indikering på instrument panelen visas eller då man lägger i 4 hjulsdriften...

Har någon nån ide vad det kan vara så vore jag väldigt tacksam?

Mvh Andreas :?

lundberg
Hemmastadd
Inlägg: 132
Blev medlem: ons okt 18, 2006 18:15
Ort: Svartå

Inlägg av lundberg » tis nov 14, 2006 17:42

Menar du frihjulsnaven?

Bostedt
Användare
Inlägg: 11
Blev medlem: tis nov 14, 2006 11:06

Inlägg av Bostedt » tis nov 14, 2006 17:57

Menar med vad?
sitter det frihjulsnav på den?isåf hur får man i/ur dom?är det inte det klockan styr?

Mvh Andreas :?

Tobbe
Rutinerad
Inlägg: 367
Blev medlem: ons mar 15, 2006 23:38
Ort: Rimbo

Inlägg av Tobbe » tis nov 14, 2006 18:20

På YJ 87-95 sitter det en slags frihjulsnav, vacumklockan du pratar om är en motor som skjuter en hylsa över framaxeln så den kopplas in och kopplas ur. Det som händer är, eftersom du har en öppen differential i fram, att kraften tar den lättaste vägen, alltså ut till höger drivaxel, som inte är ihopkopplad med själva hjulet, så den ligger och snurrar utan att nåt händer.

Vacum tas i en röd slang från vänster sida av motorn, går bakom motorn till höger sida och sen bak till fördelningslådan, därifrån går en gul och en grön slang fram till vacum motorn på framaxeln, därifrån går även en gul vidare bak till torpepväggen där en switch sitter som tänder lampan på instrument brädan. Från fördelningslådan går även en blå slang som är en avluftning, ska bara sluta vid en backventil. Vid vanlig körning ska du ha vacum i den gröna slangen, och vid4wd inkopplad ska du ha vacum i den gula slangen.

Tobbe
Jeep Wrangler 4.2l Aut -89
4X4XTREME.SE
JCS medlem #261

Bostedt
Användare
Inlägg: 11
Blev medlem: tis nov 14, 2006 11:06

Inlägg av Bostedt » tis nov 14, 2006 19:03

Hej igen!
Tackar så mycket för det, nu blir det ut och kika ,återkommer om jag inte får till det....
går det att få tag i instruktionsbok/rephandbok?

Mvh Andreas :)

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » tis nov 14, 2006 19:04

Ibland får man ta av klockan (sitter på höger framaxelrör med 2 skruv, 11mm) och lirka lite på hylsan som ska flytta sig... Har bilen stått ett tag kan den vara trög...
Men eftersom du inte får någon indikering, så kan du börja med att kolla efter luftläckage...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Bostedt
Användare
Inlägg: 11
Blev medlem: tis nov 14, 2006 11:06

Inlägg av Bostedt » tis nov 14, 2006 19:04

Hej igen!
Tackar så mycket för det, nu blir det ut och kika ,återkommer om jag inte får till det....
går det att få tag i instruktionsbok/rephandbok?

Mvh Andreas :)

Bostedt
Användare
Inlägg: 11
Blev medlem: tis nov 14, 2006 11:06

Inlägg av Bostedt » ons nov 15, 2006 17:59

Tjena!
kikade igår kväll och alla fyra vacum slangar som går till/från fördelningslådan var avbrända efter att nån stjärna har svetsat avgassystem...
så det blir till att få tag i nya....och sedan se om det funkar annars får man väl ta upp och kika i klockan också för den har stått sen i juni...

men tack för svaret tobbe det underlättade en hel del då man fick en uppfattning om hur det ser ut....
och tack även ni andra...

Mvh Andreas :D

Bostedt
Användare
Inlägg: 11
Blev medlem: tis nov 14, 2006 11:06

Inlägg av Bostedt » lör nov 18, 2006 14:01

Hej!
spelar det någon roll hur slangarna sitter på fördelningslådan?
drog nämligen ur dom ur gummiploppen men noterade inte hur dom satt i den...
Vi ska försöka hitta slangar så vi kan skarva...
Är det någon som har ett komplett vacumslangpaket att sälja så går det bra att höra av sig!?

Mvh Andreas

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » lör nov 18, 2006 19:18

spelar roll gör det garanterat,klockan på framaxeln ska koppla i när 4wd läggs i och koppla ur när 4wd lägs ur.
Monterar du slangarna fel så kan du få att det blir tvärtom eller den bara lägger sig i ett av lägena
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Bostedt
Användare
Inlägg: 11
Blev medlem: tis nov 14, 2006 11:06

Inlägg av Bostedt » lör nov 18, 2006 19:48

jo misstänkte det men det får bli till att prova sig fram tills det blir som det ska då om man inte får tag i komplett....

Mvh Andreas

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » lör nov 18, 2006 19:55

Hmmm!
Kryper under Essys Wrangler imorgon och ser om jag kan se hur dom sitter (has- och skyddsplåtar i vägen)...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Bostedt
Användare
Inlägg: 11
Blev medlem: tis nov 14, 2006 11:06

Inlägg av Bostedt » lör nov 18, 2006 20:49

Hej!
det vore väldigt snällt om du kunde se det.... :)

Mvh Andreas

Bostedt
Användare
Inlägg: 11
Blev medlem: tis nov 14, 2006 11:06

Inlägg av Bostedt » tor dec 07, 2006 20:42

Hej!
tänkte återkomma med hur det gick för mig:
Fick tag i delen på lådan(gummiplutten som slangarna sticks in i) och en bit med slangar, åkte och köpte vacum/tryckluftskarvar och skarvade på dom befintliga....
resultatet då?
jo nu krafsar det på alla hjul som det ska och indikeringen för 4 hjulsdriften funkar :D

Tack för denna gång!

Mvh Andreas

Dreiero
Användare
Inlägg: 54
Blev medlem: tis jan 29, 2008 12:29
Ort: Växjö

Inlägg av Dreiero » lör jan 15, 2011 20:29

Bostedt skrev:Hej!
tänkte återkomma med hur det gick för mig:
Fick tag i delen på lådan(gummiplutten som slangarna sticks in i) och en bit med slangar, åkte och köpte vacum/tryckluftskarvar och skarvade på dom befintliga....
resultatet då?
jo nu krafsar det på alla hjul som det ska och indikeringen för 4 hjulsdriften funkar :D

Tack för denna gång!

Mvh Andreas
Du råkar inte minnas vilka vacumslangar som ska sitta vart?

Skriv svar