Hög HC på tomgång
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Hög HC på tomgång
Hej,
Var och besiktigade bilen idag.
Fick ombes på hög HC vid tomgång. (220) max 100.
Vad hade Ni gjort som första åtgärd?
Bilen har inga felkoder.
Det jag tänker göra är att byta stift och eventuellt tändkablar.
Jag tycker tycker att den missar ibland på tomgång, detta kan väl göra så att HC blir hög antar jag.
Dessutom så är det en Blazer 1997 med 4.3 Vortec motor. Då jag har googlat runt lite så är det tydligen minst sagt knepigt att byta 3:ans stift, eventuellt så behöver man släppa på rattstången för att komma åt.
Det jag hoppas på är att pga av det så är 3:ans stift inte bytt på länge och är dåligt.
Sen tänkte jag göra rent sensortrådarna på luftmassemätaren då de tydligen kan få beläggningar på sig som kan resultera i felaktiga blandningsförhållanden.
Är det något annat jag bör göra som första steg? (läs enkelt och inte dyrt : )
Tack,
/qsec
Var och besiktigade bilen idag.
Fick ombes på hög HC vid tomgång. (220) max 100.
Vad hade Ni gjort som första åtgärd?
Bilen har inga felkoder.
Det jag tänker göra är att byta stift och eventuellt tändkablar.
Jag tycker tycker att den missar ibland på tomgång, detta kan väl göra så att HC blir hög antar jag.
Dessutom så är det en Blazer 1997 med 4.3 Vortec motor. Då jag har googlat runt lite så är det tydligen minst sagt knepigt att byta 3:ans stift, eventuellt så behöver man släppa på rattstången för att komma åt.
Det jag hoppas på är att pga av det så är 3:ans stift inte bytt på länge och är dåligt.
Sen tänkte jag göra rent sensortrådarna på luftmassemätaren då de tydligen kan få beläggningar på sig som kan resultera i felaktiga blandningsförhållanden.
Är det något annat jag bör göra som första steg? (läs enkelt och inte dyrt : )
Tack,
/qsec
-
- Forumräv
- Inlägg: 675
- Blev medlem: mån jul 21, 2008 18:41
- Ort: Örby mark
kan säga dej en sak hur mår din luftmassemätare just den kan ge detta problem med
bla höga hc halter fick byta själv nyligen på vår person bil själv trodde på lambdan men fick veta att om masse mätaren e kass kompenserar den med fetare blandning som då rusar i hc bla lycka till
bla höga hc halter fick byta själv nyligen på vår person bil själv trodde på lambdan men fick veta att om masse mätaren e kass kompenserar den med fetare blandning som då rusar i hc bla lycka till
livet börjar med en cheerokee chief
snart e den 16"hög
snart e den 16"hög
HC igen
Hej,
Jag har nu bytt stift och luftfilter samt rengjort luftmassemätaren. Nu går den riktigt ”smooth” på tomgång.
Något nöt hade satt två olika sorters stift i den, ett Bosch med tre elektroder och ett annat Bosch med två. Tre av varje, dessutom med brickor!?. Nu har jag riktiga AC Delco Platinum.
Var på bilprovningen igen och fick i stort sätt samma värden igen. Apa!
Katten rasslar då jag startar bilen, det tystnar då jag kör iväg. Jag tycker även att bilen ryker onödigt mycket vitt, svårt att veta om det är normalt eller inte då det är kallt ute och jag bara har haft bilen i två månader.
Vad är nästa steg, katten är klart misstänkt. Men borde inte alla värden bli knas då?
Skall ta och rengöra lamdasonden också tänkte jag, även kontrollera vevhusventilationen.
EGR-ventilen kan väl inte ha något med högt HC att göra? Dock så låg CO:n i överkant och det kan väl ha med EGR:en att göra? Det kanske drar med sig HC:en tänker jag???
Tacksam för tips.
/qsec
Jag har nu bytt stift och luftfilter samt rengjort luftmassemätaren. Nu går den riktigt ”smooth” på tomgång.
Något nöt hade satt två olika sorters stift i den, ett Bosch med tre elektroder och ett annat Bosch med två. Tre av varje, dessutom med brickor!?. Nu har jag riktiga AC Delco Platinum.
Var på bilprovningen igen och fick i stort sätt samma värden igen. Apa!
Katten rasslar då jag startar bilen, det tystnar då jag kör iväg. Jag tycker även att bilen ryker onödigt mycket vitt, svårt att veta om det är normalt eller inte då det är kallt ute och jag bara har haft bilen i två månader.
Vad är nästa steg, katten är klart misstänkt. Men borde inte alla värden bli knas då?
Skall ta och rengöra lamdasonden också tänkte jag, även kontrollera vevhusventilationen.
EGR-ventilen kan väl inte ha något med högt HC att göra? Dock så låg CO:n i överkant och det kan väl ha med EGR:en att göra? Det kanske drar med sig HC:en tänker jag???
Tacksam för tips.
/qsec
Senast redigerad av qsecofr den mån jan 24, 2011 19:46, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Guru
- Inlägg: 3819
- Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
- Ort: Vretstorp / Stockholm