Dum fråga. Part time full time.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Användare
- Inlägg: 60
- Blev medlem: lör dec 18, 2010 22:06
- Ort: Kungslena
- Kontakt:
Dum fråga. Part time full time.
När jag hade jeep för länge sedan var det enkelt. En spak för växlingen en för 2wd eller 4wd och så en spak för lågen. Min Cherokee är värre och när jag surfar runt får jag olika svar.
Men i dag hittade jag en lapp på solskyddet.
2wd = just det
Part time = bara sliriga vägar
Fulltime = när du vill
N= neutral
Lo= låg och par time.
Känns ok och logiskt och så som jag trodde innann jag började kolla på nätet. Men eftersom jag inte vill byta alla knutkors igen så är jag lite nojjig.
Min fråga,, hur känns de olika lägena på era lådor? Jag är osäker på om min är rätt justerad?
De flesta lägena på min känns inte alls men när jag går från och till fulltime så känner jag tydligt hur dreven går i och jag bör stå stilla med automaten i neutral.
Mellan part och 2wd är väldigt flytande jag bara trycker fram väntar och ibland slocknar lampan.
Så hur funkar det hos er?
1988 cherokee auto och sexa.
(edit, rättat stavfel från Iphones stavningskontroll)
Men i dag hittade jag en lapp på solskyddet.
2wd = just det
Part time = bara sliriga vägar
Fulltime = när du vill
N= neutral
Lo= låg och par time.
Känns ok och logiskt och så som jag trodde innann jag började kolla på nätet. Men eftersom jag inte vill byta alla knutkors igen så är jag lite nojjig.
Min fråga,, hur känns de olika lägena på era lådor? Jag är osäker på om min är rätt justerad?
De flesta lägena på min känns inte alls men när jag går från och till fulltime så känner jag tydligt hur dreven går i och jag bör stå stilla med automaten i neutral.
Mellan part och 2wd är väldigt flytande jag bara trycker fram väntar och ibland slocknar lampan.
Så hur funkar det hos er?
1988 cherokee auto och sexa.
(edit, rättat stavfel från Iphones stavningskontroll)
Senast redigerad av BertilLindgren den fre jan 21, 2011 11:56, redigerad totalt 1 gånger.
Du kan växla mellan 2wd och full time medans du kör bara du inte kör över 80km/h står det i min instruktionsbok jag har. Och jag har testat i ca 60km/h och det funkar fint.
Jag rullar alltid när jag byter växel förutom till låg då står jag stilla med neutral i på automaten.
Jag kan behöva rulla några meter för att full time eller 2wd ska hoppa i/ur, och ibland så kan det behövas att man "smeker" lite på gasen. Just för att få lampan att slockna/tändas. (gäller full time)
Jag har alltid D i på lådan.
Hoppas du blir klokare.
Jag rullar alltid när jag byter växel förutom till låg då står jag stilla med neutral i på automaten.
Jag kan behöva rulla några meter för att full time eller 2wd ska hoppa i/ur, och ibland så kan det behövas att man "smeker" lite på gasen. Just för att få lampan att slockna/tändas. (gäller full time)
Jag har alltid D i på lådan.
Hoppas du blir klokare.

SÅLD
Cherokee XJ -88 höjd 4 "
32" MAXXIS BUCKSHOT MUDDER
Cherokee XJ -88 höjd 4 "
32" MAXXIS BUCKSHOT MUDDER
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 248
- Blev medlem: mån aug 24, 2009 14:23
- Ort: Stockholm
2wd eller full time känns lika när man kör.
Part time hugger o knakar om det inte är tillräckligt halt.
För att växla mellan de olika högväxellägena brukar jag köra rakt fram med lite grundgas, lägga spaken vänligt men bestämt i det läge jag vill ha, lätta på gasen någon sekund så man hör ett tydligt KLICK!
Då är det valda läget i.
För att gå till eller från lågväxel brukar jag låta bilen rulla saaakta på N, flytta spaken stegvis till sitt läge.
Det har funkat klockrent på min förra XJ, min nuvarande KJ och hustruns XJ.
Använd länkaget ofta så det inte börjar kärva.
PS. Knutkorsbyte kommer du inte ifrån på XJ, sker ungefär lika ofta som oljebyten...
Part time hugger o knakar om det inte är tillräckligt halt.
För att växla mellan de olika högväxellägena brukar jag köra rakt fram med lite grundgas, lägga spaken vänligt men bestämt i det läge jag vill ha, lätta på gasen någon sekund så man hör ett tydligt KLICK!
Då är det valda läget i.
För att gå till eller från lågväxel brukar jag låta bilen rulla saaakta på N, flytta spaken stegvis till sitt läge.
Det har funkat klockrent på min förra XJ, min nuvarande KJ och hustruns XJ.
Använd länkaget ofta så det inte börjar kärva.
PS. Knutkorsbyte kommer du inte ifrån på XJ, sker ungefär lika ofta som oljebyten...
Jeep Wrangler Unlimited Sahara -07.
http://jeepetorp.blogg.se
http://jeepetorp.blogg.se
-
- Användare
- Inlägg: 60
- Blev medlem: lör dec 18, 2010 22:06
- Ort: Kungslena
- Kontakt:
Tack för svar
Tuggandet när jag kör i parttime känner jag igen. Det jag fortfarande undrar kring är känslan i reglaget när jag lägger i och ur fulltime, inte så att jag hör missljud men man känner tydligt hur dreven rent mekaniskt tar i varandra och min fundering är kring om ni oxå känner detta?
Knutkorsen, hoppas jag blir enklare nästa gång. Fram fanns inga nålar kvar alls, allt var rostigt och jag fick skära av korsen....
Tuggandet när jag kör i parttime känner jag igen. Det jag fortfarande undrar kring är känslan i reglaget när jag lägger i och ur fulltime, inte så att jag hör missljud men man känner tydligt hur dreven rent mekaniskt tar i varandra och min fundering är kring om ni oxå känner detta?
Knutkorsen, hoppas jag blir enklare nästa gång. Fram fanns inga nålar kvar alls, allt var rostigt och jag fick skära av korsen....
'BertilLindgren skrev:Tack för svar
Tuggandet när jag kör i parttime känner jag igen. Det jag fortfarande undrar kring är känslan i reglaget när jag lägger i och ur fulltime, inte så att jag hör missljud men man känner tydligt hur dreven rent mekaniskt tar i varandra och min fundering är kring om ni oxå känner detta?
Knutkorsen, hoppas jag blir enklare nästa gång. Fram fanns inga nålar kvar alls, allt var rostigt och jag fick skära av korsen....
Jag hade lika lätt att byta mina kors.

SÅLD
Cherokee XJ -88 höjd 4 "
32" MAXXIS BUCKSHOT MUDDER
Cherokee XJ -88 höjd 4 "
32" MAXXIS BUCKSHOT MUDDER