effektiv värme i garage
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Beroende
- Inlägg: 1011
- Blev medlem: sön sep 05, 2010 19:53
- Ort: Krokån (sollefteå)
De om luft värme pump kan jag svara på då jag hade/har de i verkstan å dom kräver verkligen å bli rengjorda.. 1ggr i månaden som de räknas på är bara å glömma minst en gång i veckan å blåsa ur själva elementen 1ggr i månaden är min rekomendation..
Sen skulle jag nog inte välja å sätta in en sån i ett mekgarage igen om jag ska vara ärlig.. Hade 2st i verkstan min alla 120kvadrat funka fint ner mot -15 men sen ger dom nästan inge.. Å ska dom frosta av måste dom ha värme å värmen tar dom innifrån å blåser bakvägen så är de inte nog varmt tina dom inte av å tina dom inte av får man försöka stå med e värme pistol eller byggfläck å försöka lura dom å frosta av på de vise..
Men har 1st i förådet/ förvaring på 60kvadrat å de fungera kanon dels är där inte 3,8m i tak å sen inte lika skitigt, så i ett villa garage där man bara skruva ibland är de nog kanon men inte i ett rent mekgarage..
Sen skulle jag nog inte välja å sätta in en sån i ett mekgarage igen om jag ska vara ärlig.. Hade 2st i verkstan min alla 120kvadrat funka fint ner mot -15 men sen ger dom nästan inge.. Å ska dom frosta av måste dom ha värme å värmen tar dom innifrån å blåser bakvägen så är de inte nog varmt tina dom inte av å tina dom inte av får man försöka stå med e värme pistol eller byggfläck å försöka lura dom å frosta av på de vise..
Men har 1st i förådet/ förvaring på 60kvadrat å de fungera kanon dels är där inte 3,8m i tak å sen inte lika skitigt, så i ett villa garage där man bara skruva ibland är de nog kanon men inte i ett rent mekgarage..
Bättre lyssna till den kolv som sprack än allri ha trimma..
Skruvar: Ford F150 -89 351w å 33" Å diverse annat..
Skruvar: Ford F150 -89 351w å 33" Å diverse annat..
Har själv en likadan i mitt garage, ett tillfälligt garage med grusgolv och presenningsväggar fast isolerat.
Fungerar jättebra, men luktar endel dieselavgaser.
Börjar värma upp vid 0 och 20 min senare är det 25 grader, phu! Finns dock ingen termostat så man får slå av och på.
Behöver dock köpa ett element och ha som grundvärme, så man kan hålla typ 5 grader när man inte är där.
Nackdelen med värmdekanonen för mig var strulet med leveransen. Tog två veckor att få hem den, ena stunden skulle dom skicka den och andra stunden skulle jag hämta den på en verkstad här uppe i sthlm.
Slutade med att de skickade den, 2 veckor efter jag beställde den.
Har dock inte fått kvittot än vilket jag måste ha för den är köpt till firman.
Men som sagt grymt effektiv! och drar jäkligt lite diesel, går inte att jämföra driftkostnaden med något elektriskt!
Fungerar jättebra, men luktar endel dieselavgaser.
Börjar värma upp vid 0 och 20 min senare är det 25 grader, phu! Finns dock ingen termostat så man får slå av och på.
Behöver dock köpa ett element och ha som grundvärme, så man kan hålla typ 5 grader när man inte är där.
Nackdelen med värmdekanonen för mig var strulet med leveransen. Tog två veckor att få hem den, ena stunden skulle dom skicka den och andra stunden skulle jag hämta den på en verkstad här uppe i sthlm.
Slutade med att de skickade den, 2 veckor efter jag beställde den.
Har dock inte fått kvittot än vilket jag måste ha för den är köpt till firman.
Men som sagt grymt effektiv! och drar jäkligt lite diesel, går inte att jämföra driftkostnaden med något elektriskt!
-
- Forumräv
- Inlägg: 967
- Blev medlem: mån feb 13, 2006 8:15
- Ort: Hallabro, Ronneby Kommun
- Kontakt:
Jag har grävt ner en kulvert från huset till mitt garage och värmer det med en vattenburen aerotemper.
Huset eldas med ved så värmen kostar inte många kronor om året till garaget. Kör med konstanthållningsregulator (20°-80°) för att distribuera värmen till kulverten och sen har jag en anliggningstermostat i garaget så att aerotempern startar när framledningen överstiger 45° så slipper jag gå ut och starta den, kör med 20° cirkulation när jag inte är där så att det inte fryser i ledningarna på vintern

Huset eldas med ved så värmen kostar inte många kronor om året till garaget. Kör med konstanthållningsregulator (20°-80°) för att distribuera värmen till kulverten och sen har jag en anliggningstermostat i garaget så att aerotempern startar när framledningen överstiger 45° så slipper jag gå ut och starta den, kör med 20° cirkulation när jag inte är där så att det inte fryser i ledningarna på vintern

/ Jonas Engberg
http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa
http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa
Jag har en relativt nybyggd verkstad på 120 kvadrat och 4 meter i tak och den och huset värmer jag genom att elda havre. Installationen av en sådan panna är lite dyrare än en vedpanna men kostnaden för bränslet är ungefär det samma men man slipper all vedhantering. Sen så la jag in golvvärme i verkstaden vilket jag inte ångrar. Det är så skönt när man kommer hem med en massa blöt utrustning typ spännband och liknande. Det är bara att kasta den på golvet och vänta till dagen efter så är det torrt.
Jag har det ganska varmt inne i huset, ligger på ca 24 grader vintertid och ca 19 i verkstaden konstant. Detta kostar ca 14000 kr om året för mig om jag betalar marknadsmässigt pris för havren (1kr) kilot men oftast så kommer jag över mögelskadad havre och den kan vara gratis med lite tur.
Pannan med Stokerbrännaren.

Förrådet och skorstenen[/img]

Jag har det ganska varmt inne i huset, ligger på ca 24 grader vintertid och ca 19 i verkstaden konstant. Detta kostar ca 14000 kr om året för mig om jag betalar marknadsmässigt pris för havren (1kr) kilot men oftast så kommer jag över mögelskadad havre och den kan vara gratis med lite tur.
Pannan med Stokerbrännaren.

Förrådet och skorstenen[/img]

//Fredrik Mahlin
Mahlin Advanced Mechanics AB
http://www.advancedmechanics.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://formulaoffroad.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.smkuppsala.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Mahlin Advanced Mechanics AB
http://www.advancedmechanics.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://formulaoffroad.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.smkuppsala.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Har för tillfället bland annat tre st luft/luftvärmepumpar i verkstan (276 m² bottenyta varav c:a 100 m² med 4-4,5 m i takhöjd), och den enda skötseln dom får är rengöring av filterna c:a en gång i månaden.OBELIX skrev:Jag fick besked om att värmepumpar inte tål miljön i ett garage. eller rättare sagt verkstad där man svetsar, slipar och dammar ner. men det är ju några år sen nu så dom kanske har blivit bättre på den punkten.
SKREV OBELIX
Den äldsta är nu åtta år och "knarrar" en hel del i fläktlagerna, en är lite mer än året och den senaste åkte upp för c:a en månad sedan...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Jag har pannrummet vägg i vägg med garaget och funderar på en sån här lösning... verkar funka fint, men var köpte du agget, jag har letat men bara hittat megastora för typ lager, jag har 70m2 och 3m takhöjd mycket välisolerat leca med frigolit i...Åsa-Nisse skrev:Jag har grävt ner en kulvert från huset till mitt garage och värmer det med en vattenburen aerotemper.
Huset eldas med ved så värmen kostar inte många kronor om året till garaget. Kör med konstanthållningsregulator (20°-80°) för att distribuera värmen till kulverten och sen har jag en anliggningstermostat i garaget så att aerotempern startar när framledningen överstiger 45° så slipper jag gå ut och starta den, kör med 20° cirkulation när jag inte är där så att det inte fryser i ledningarna på vintern
-
- Forumräv
- Inlägg: 967
- Blev medlem: mån feb 13, 2006 8:15
- Ort: Hallabro, Ronneby Kommun
- Kontakt:
Jag köpte det på Jula men dom har dom inte i lager längre.Landin skrev:Jag har pannrummet vägg i vägg med garaget och funderar på en sån här lösning... verkar funka fint, men var köpte du agget, jag har letat men bara hittat megastora för typ lager, jag har 70m2 och 3m takhöjd mycket välisolerat leca med frigolit i...Åsa-Nisse skrev:Jag har grävt ner en kulvert från huset till mitt garage och värmer det med en vattenburen aerotemper.
Huset eldas med ved så värmen kostar inte många kronor om året till garaget. Kör med konstanthållningsregulator (20°-80°) för att distribuera värmen till kulverten och sen har jag en anliggningstermostat i garaget så att aerotempern startar när framledningen överstiger 45° så slipper jag gå ut och starta den, kör med 20° cirkulation när jag inte är där så att det inte fryser i ledningarna på vintern
Kan nog inte rekommendera det heller då det är lite högljutt, kolla med någon som säljer Verco - såna har vi på jobbet och dom är tysta men du får nog räkna med ca 7-7500 + moms för ett Verco. Julas gav jag 2000:- i fyndhörnan för jalusiet saknades så jag fick göra ett eget.
/ Jonas Engberg
http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa
http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa
Åsa-Nisse skrev: Jag köpte det på Jula men dom har dom inte i lager längre.
Kan nog inte rekommendera det heller då det är lite högljutt, kolla med någon som säljer Verco - såna har vi på jobbet och dom är tysta men du får nog räkna med ca 7-7500 + moms för ett Verco. Julas gav jag 2000:- i fyndhörnan för jalusiet saknades så jag fick göra ett eget.
Ok, men hur många kw är ditt på?
Att LVP inte är effektiv under -15 håller jag inte med om. Visst är den inte lika effektiv som vid 7 grader där COP mäts, men jag värmer hela mitt hus med en LVP och den ger värme även när det är -25.
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumräv
- Inlägg: 967
- Blev medlem: mån feb 13, 2006 8:15
- Ort: Hallabro, Ronneby Kommun
- Kontakt:
Aerotempern är på 12Kw har jag för mig.Landin skrev:Åsa-Nisse skrev: Jag köpte det på Jula men dom har dom inte i lager längre.
Kan nog inte rekommendera det heller då det är lite högljutt, kolla med någon som säljer Verco - såna har vi på jobbet och dom är tysta men du får nog räkna med ca 7-7500 + moms för ett Verco. Julas gav jag 2000:- i fyndhörnan för jalusiet saknades så jag fick göra ett eget.
Ok, men hur många kw är ditt på?
/ Jonas Engberg
http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa
http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa
Jag kan mycket varmt rekomendera luft/luft pump i garaget. körde tidigare med en aerotemper på vintern det blev varmt men det tog lång tid innan bilen torkade. men med en värmepump så är bilen torr på 2-3 timmar trots att jag bara kör med 10grader. dessutom är inte golvet lika kallt som tidigare.
---------------------------
Daniel Sjöström
---------------------------
Nissan patrol 2,8td -91
Bmc mini 1000 -68
Daniel Sjöström
---------------------------
Nissan patrol 2,8td -91
Bmc mini 1000 -68