Frontera gen 1 motorer ?

Landrover, Volvo, Mercedes, Lada M.fl.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

caysie
Användare
Inlägg: 61
Blev medlem: mån sep 17, 2007 15:47

Frontera gen 1 motorer ?

Inlägg av caysie » tis feb 08, 2011 15:36

Ska jag fråga under europeiska eller japps :)

Fronteran är ju en Izuzu också. :roll:

Hur som helst, opelmotorer är det iallafall.

Passar det att byta mellan olika motorer emot lådan ?

Har 2.0 samma bult-delning mot lådan som 2.2 och 2.4 ?

Tycker de gammla gjutjärnarna borde vara lika ?

caysie
Användare
Inlägg: 61
Blev medlem: mån sep 17, 2007 15:47

Inlägg av caysie » tis feb 08, 2011 19:33

Får väll svara mej själv :D

2.4 liters motrorn borde kunna ersättas med en tidigare 2.0 eller
2.2 av de tidigare gjutjärns spisarna från Omega, Rekord, Ascona.

2.0an ser ut som något från en astra ?

2.2an verkar vara någon nyare sak 16v ecotec ?

Kanske någon kan detta bättre :?

mr-bear
Användare
Inlägg: 30
Blev medlem: sön aug 29, 2010 1:13
Ort: Marieholm,Skåne

Inlägg av mr-bear » tis feb 08, 2011 19:54

C20NE som din motor borde heta har startmotorn på vänster sida och C24NE som du syftar på har startmotorn på höger sida (sett framifrån).Ska du klydda med ecotec motorn borde du nog få byta både kabelstammen och ecun.

Varför vill du få bort din C20NE?
Opel Frontera 2,4 -95, räddad från skroten, bytt motor, chippad + etanolkonverterad

caysie
Användare
Inlägg: 61
Blev medlem: mån sep 17, 2007 15:47

Inlägg av caysie » tis feb 08, 2011 20:17

Jag har inte någon Frontera...... än !

Funderar om jag sa köpa, av en kompis, den har C24NE motorn.
Motorn är ev. slut.

Det verkar inte krylla av sånna på skroten, så min tanke var
om det gick att slänga i en gammal "vanlig" 2.0 rekord motor,
eller något från en Omega.

mr-bear
Användare
Inlägg: 30
Blev medlem: sön aug 29, 2010 1:13
Ort: Marieholm,Skåne

Inlägg av mr-bear » tis feb 08, 2011 23:11

Ok. Då är jag med. Råkade ut för samma för ett tag sedan när jag köpte en Frontera med 2.4 liters motor där vevlagren + en kolv var slut.
C24NE motorn är i grund och botten en väldigt bra motor men blir den inte ompysslad så dör den en säker död, precis som alla andra motorer. C24NE är väldigt populär att trimma och jag har hört talas som folk som turbokonverterat och trimmat C24NE upp till 400hp, inte illa för en motor som orginal är på 123hp.

Jag skulle inte vilja säga att det är någon bra idé att stoppa i någon motor som är mindre än orginal för även C24NE kan få det lite kämpigt då och då, det är ju en stor tung bil som ska komma i rörelse.

Mitt tips är att göra som jag gjorde, skicka ut en annons på te.x Blocket under avdelning köpes på en sådan motor. Den jag hittade hade rullat 25600mil men den går som om den vore ny. Med frakt fick jag betala ca 4000kr vilket jag tyckte var helt ok.


Vet du vad det är för fel på motorn som sitter i bilen?
Opel Frontera 2,4 -95, räddad från skroten, bytt motor, chippad + etanolkonverterad

caysie
Användare
Inlägg: 61
Blev medlem: mån sep 17, 2007 15:47

Inlägg av caysie » ons feb 09, 2011 7:55

Den har kokat rejält och plågats i 25 mil med en enorm
åtgång vatten för att komma hem. Nu knackar och låter den illa också.

Säkert skev topp ev sprickor i block eller topp och lagerproblem.

Jo nog är en 2.0 eller 2.2 lite mindre och tröttare, men passar de på lådan ?

Går det att hitta en C24NE för samma budget så får det bli en sån.

Diesel motor är ev. också intressant, men skatten blir lite tråkig :(

Har haft en Opel diesel typ -80 tal Rekord, den motorn var inge vidare,
törstig, drog enorma mängder olja. Böt motor och rustade, men nää
den ville dra olja. Misstänker att det är samma motor i tidiga Frontera.

mr-bear
Användare
Inlägg: 30
Blev medlem: sön aug 29, 2010 1:13
Ort: Marieholm,Skåne

Inlägg av mr-bear » ons feb 09, 2011 19:38

C24NE fanns i förutom Frontera även Omega och även Ascona tror jag. Motorn fanns både med insprutare och förgasare. Hittar du en motorn som suttit i något annat än en frontera måste du flytta över oljetråget samt plugga hålet till oljestickan (som sitter i blocket, på Fronteran sitter den i oljetråget). Du måste också flytta över svänghjulet då koppingen är krafitgare på Fronteran.
Tyvärr ser det ut som att alla motorerna utom just C24ne har startmotorn på vänster sida (sett frammifrån) så därför passar inte sprängkåpan.

Du borde hitta en donator Frontera/Omega med frisk motor för mellan 4-6000 eller en motor för samma pris.
Opel Frontera 2,4 -95, räddad från skroten, bytt motor, chippad + etanolkonverterad

caysie
Användare
Inlägg: 61
Blev medlem: mån sep 17, 2007 15:47

Inlägg av caysie » ons feb 09, 2011 21:08

Nu har jag kollat upp lite bilder.

Verkar som om alla gamla CIH motorer 1,9 2,0 2,2 2,4 passar.

Menar alltså den gammla med gjutjärnstopp, alla är lika.

Här står om CIH motorn ( på Tyska ) :

http://de.wikipedia.org/wiki/Opel_CIH

Startmotorn sitter på höger sida sett framifrån under tändstiften.
Även C24NE på de bilder jag hittat.

Insug och grenrör sitter på vänstra sidan.

Eftersom Fronteran säljs med 2.0, fast en annan motor familj,
så borde den ju orka. Även om den kanske är i klenaste laget ?
Kanske vissa delar av insprutningen bör anpassas från donator bilen.
ECU,Mängdmätare,Spridare. Eller så fungerar det rakt av med org.
Insprutning med luftmassemätare är ju ganska förlåtande om man
ändrar på saker.

Men som sagt ENKLAST att ta en C24NE direkt 8)

Förresten hur har du gjort etanolkonverteringen ?
Spridare ? Bränsletryck ? Bara Chip ?

mr-bear
Användare
Inlägg: 30
Blev medlem: sön aug 29, 2010 1:13
Ort: Marieholm,Skåne

Inlägg av mr-bear » tor feb 10, 2011 21:02

Hittade en frontera till försäljning i lund men det var en diesel
Opel Frontera 2,4 -95, räddad från skroten, bytt motor, chippad + etanolkonverterad

caysie
Användare
Inlägg: 61
Blev medlem: mån sep 17, 2007 15:47

Inlägg av caysie » tor feb 10, 2011 21:43

Ja såg den på blocket :P

Du bor ju bara några km ifrån den 8)

Kanske kunde vara något istället, undrar vad som är fel på den ?
Fast man måste nog LB regga, om det ska vara någon ekonomi med det.

mr-bear
Användare
Inlägg: 30
Blev medlem: sön aug 29, 2010 1:13
Ort: Marieholm,Skåne

Inlägg av mr-bear » fre feb 11, 2011 23:08

Etanolkonverteringen gjorde jag med ett s.k piggybacksystem; en box som jag skarvar in mellan ecun och spridaren och som förlänger insprutningstiden med ca 40%. Skälet till varför jag inte ville göra en mer permanent lösning är för att jag ville ha valmöjligheten att skifta mellan BF95 och E85 när nöden krävde. Med BF95 har jag en soppaförbrukning på 1,1l/mil och med E85 ca 1.4l/mil
Opel Frontera 2,4 -95, räddad från skroten, bytt motor, chippad + etanolkonverterad

Skriv svar